Favorit si dáva druhú šancu

Najcennejší v živote je podľa neho čas. „Keď strávite hodinu denne v dopravných zápchach, tak to prehodnotíte,“ tvrdí Richard Galovič. Slovák, ktorý už pred rokmi rozbehol biznis v Prahe‚ dnes stojí za znovuzrodením cyklistickej retro značky Favorit.

Bicykle Favorit vyvolávajú u mnohých Slovákov a Čechov nostalgiu za niečím starým a dobrým. Napriek tomu by ste do tohto biznisu asi neskočili bez skúseností.

Som vzdelaním strojný inžinier a technika ma vždy bavila. Preto je Favorit môj projekt snov, keďže v ňom môžem spojiť môj zdravý životný štýl s marketingom i technickým vývojom. Realizovať taký projekt bez skúseností nejde. Získaval som ich už za študentských čias. Všetci si dobre pamätáme na vtedajšiu situáciu – doznieval mečiarizmus, bola tu hladová dolina a ťažko sa hľadali peniaze na čokoľvek. Privyrábal som si na brigádach. Zohnať vtedy brigádu za tridsať korún na hodinu bolo umenie. Dnešní mladí si ani nevedia predstaviť, že by pracovali za euro na hodinu.

Článok pokračuje pod video reklamou

A po brigádach?

Nebolo priveľa možností pre študentov, tak som začal podnikať. Keď som mal dvadsať rokov, sestra mi požičala tisíc korún na živnostenský list a vhupol som do podnikania rovnými nohami. Zo začiatku som vytváral powerpointové prezentácie pre firmy. Dnes si to málokto uvedomuje, ale Power Point bol v tom čase pre mnoho firiem sci-fi. Podobné programy v súčasnosti manažéri bežne ovládajú, ale predtým to dokázal len zlomok ľudí. Zachránilo mi to podnikateľský krk, keďže sme doma mali počítač a mňa veľmi nebavilo neustále sa hrať hry. Učil som sa pracovať s programami. Neskôr ma zastihla vlna digitálnych projektorov, pri ktorých som zacítil príležitosť.

Čo nasledovalo?

Začal som obozretne, jeden projektor som si kúpil a prenajímal ho firmám. Čoskoro klienti zistili, že ho využijú oveľa viac a oplatí sa im ho kúpiť. Vytvoril som zastúpenie na dovoz niektorých značiek a zabezpečoval predaj čoraz väčšiemu počtu spoločností. Obchod rástol a vďaka tomu som sa dostal do ďalších odvetví. Funguje to len vďaka skúsenostiam. Žiaden hokejový zápas sa nedá vyhrať, keď sa prvý raz postavíte na ľad. Dnes mám za sebou tisíce obchodných rokovaní.

Aký bol váš hlavný biznis?

Musíte si uvedomiť, že kedysi projektor stál pol milióna korún, kým dnes ho kúpite za tristo eur. Aj preto boli marže vysoké. Stačilo predať dva či tri za mesiac a firma si žila dobre. Až natoľko, že sme sa neustále rozširovali a postupne som sa posunul na väčší trh do Česka.

Zdroj: Tomáš Novák

Čo vtedy predovšetkým chýbalo firmám?

Schopnosť predať sa. Pod marketingom rozumeli reklamu a moja firma ich učila‚ ako sa postaviť pred štyristo zákazníkov a prezentovať svoj produkt, ako správne propagovať. Vedeli sme im poskytnúť kompletný servis – zabezpečili prezentačnú techniku, vytvorili digitálny obsah, učili ich formám marketingu a reklamy. Bol o to záujem.

Dnes sa sám snažíte predať s Favoritom.

Všetko súvisí so všetkým. Podarilo sa nám preraziť aj medzi reklamnými agentúrami, ktorým sme ponúkali nové digitálne technológie pre propagáciu. Marže boli dostatočné, ale cítil som, že trendy sa menia.

Vtedy nastúpili bicykle?

Nie celkom. Rozhodol som dať si od všetkého odstup a zhruba dva roky som cestoval po svete. Po návrate som pochopil, že cestovanie mi pomohlo ujasniť si životné hodnoty. Prišiel som na to, že keď ste na ceste a trávite sám so sebou viac času, tak si istým spôsobom siahnete na dno, na to‚ čo vo vás skutočne je. Uvedomil som si, že nič z toho‚ čo robím‚ ma reálne nenapĺňa.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NUY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NUY na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 634
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 655
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 028
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 249
  5. Vizuálny smog je problém 2 982
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 775
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 701
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 383
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 636
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 388

Hlavné správy zo Sme.sk

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Je leto, v koalícii si nevedia prísť na meno

Ako sa vyvíjali vzťahy medzi SNS a Most-Híd.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj Rusi boli okupovaní, už si to len priznať

Patrili k najväčším obetiam boľševickej diktatúry.

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Tých, ktorí odišli, svet prijal s otvorenou náručou

Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

Neprehliadnite tiež

Nie Sme takí racionálni, ako si myslíme

Behaviorálna ekonómia je moderná veda na vzostupe.

Ako žiť bezpečne s inteligentným alarmom

Moderný alarm dokáže monitorovať aj teplotu v byte, otvárať bránu a je prepojeným na mobil.

Poľský pivovar usadený v parku

Aj Poliaci vedia variť pivo, ale najmä ho vedia dobre spropagovať a predať. Aj cez múzeum.

Podnikať sa dá aj s umením

Otec a syn Smolákovci vedia ako umenia propagovať aj predávať. Pomáhajú im aj granty a sponzori.

Budapeštianske krčmy v ruinách (ne)prežili komerčný úspech

Priestor pre alternatívnu kultúru v Budapešti sa stal výhodným biznisom.