Záchrana „starej Bratislavčanky“

V prvej polovici 20. storočia cestovali Bratislavčania na kávu a krémeše do Viedne električkou. Šesť vlakov denne nespájalo len obe mestá, ale aj dve časti mocnárstva – cisárske Rakúsko a kráľovské Uhorsko. V prvom roku svojej prevádzky (1914) na tejto trase prepravila tri milióny cestujúcich. Možno sa niekedy v budúcnosti táto pekná tradícia medzimestskej dopravy obnoví. Nateraz sa podarilo vďaka veľkej vášni a vytrvalosti obnoviť aspoň jednu zo starých električkových lokomotív.

Keď sa zanietený turistický sprievodca po Bratislave a člen Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Roman Delikát pred piatimi rokmi prehrabával starými fotografiami Bratislavy na Facebooku, narazil na zábery Viedenskej električky. „Hoci premávala s ročnou prestávkou len niečo vyše dve desaťročia, dodnes o nej medzi starými Bratislavčanmi kolujú legendy a to ma zaujalo,“ hovorí. Prevádzka na tejto trati bola ukončená v roku 1938‚ keď Nemci obsadili Bratislavu. Roman sa spolu s kamarátmi Michalom Milatom a Petrom Martinkom pustil do pátrania po tom, čo sa so starými električkami stalo.

Článok pokračuje pod video reklamou

STOPY V RAKÚSKU. „Vedeli sme, že rakúska firma Stern und Hafferl odkúpila v roku 1941 dve lokomotívy, električky a vagóny sprostredkovane cez spoločnosť Siemens od pôvodného vlastníka. Jedna z nich sa nachádza zrekonštruovaná v múzeu v rakúskom Mariazelli. Druhú sme zachránili tesne pred zošrotovaním,“ hovorí o prvej fáze záchrany. V spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom (BOS) sa s rakúskou stranou dohodli, že lokomotívu vážiacu tridsať ton môžu odkúpiť za cenu šrotu – 9 500 eur.

Partnerstvo medzi BOS a dopravnými nadšencami sa formovalo prakticky od počiatku‚ čo sa napokon ukázalo ako kľúčové. Chlapci z Klubu priateľov MHD dodali vášeň pre vec a nevyhnutnú technickú expertízu‚ kým BOS ako skúsený promotér obnovy prešporského dedičstva už aj z vlastných projektov vedel‚ čo treba urobiť ďalej.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 960
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 032
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 251
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 963
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 308
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 046
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 916

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.