Záchrana „starej Bratislavčanky“

V prvej polovici 20. storočia cestovali Bratislavčania na kávu a krémeše do Viedne električkou. Šesť vlakov denne nespájalo len obe mestá, ale aj dve časti mocnárstva – cisárske Rakúsko a kráľovské Uhorsko. V prvom roku svojej prevádzky (1914) na tejto trase prepravila tri milióny cestujúcich. Možno sa niekedy v budúcnosti táto pekná tradícia medzimestskej dopravy obnoví. Nateraz sa podarilo vďaka veľkej vášni a vytrvalosti obnoviť aspoň jednu zo starých električkových lokomotív.

Keď sa zanietený turistický sprievodca po Bratislave a člen Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Roman Delikát pred piatimi rokmi prehrabával starými fotografiami Bratislavy na Facebooku, narazil na zábery Viedenskej električky. „Hoci premávala s ročnou prestávkou len niečo vyše dve desaťročia, dodnes o nej medzi starými Bratislavčanmi kolujú legendy a to ma zaujalo,“ hovorí. Prevádzka na tejto trati bola ukončená v roku 1938‚ keď Nemci obsadili Bratislavu. Roman sa spolu s kamarátmi Michalom Milatom a Petrom Martinkom pustil do pátrania po tom, čo sa so starými električkami stalo.

Článok pokračuje pod video reklamou

STOPY V RAKÚSKU. „Vedeli sme, že rakúska firma Stern und Hafferl odkúpila v roku 1941 dve lokomotívy, električky a vagóny sprostredkovane cez spoločnosť Siemens od pôvodného vlastníka. Jedna z nich sa nachádza zrekonštruovaná v múzeu v rakúskom Mariazelli. Druhú sme zachránili tesne pred zošrotovaním,“ hovorí o prvej fáze záchrany. V spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom (BOS) sa s rakúskou stranou dohodli, že lokomotívu vážiacu tridsať ton môžu odkúpiť za cenu šrotu – 9 500 eur.

Partnerstvo medzi BOS a dopravnými nadšencami sa formovalo prakticky od počiatku‚ čo sa napokon ukázalo ako kľúčové. Chlapci z Klubu priateľov MHD dodali vášeň pre vec a nevyhnutnú technickú expertízu‚ kým BOS ako skúsený promotér obnovy prešporského dedičstva už aj z vlastných projektov vedel‚ čo treba urobiť ďalej.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  2. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  3. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  4. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  5. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  6. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  7. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  8. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  9. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  10. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  1. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
  2. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
  3. Druhy ochranných známok
  4. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  5. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  6. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  7. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  8. Modesta Real Estate úspešne sprostredkovala obchodnú transakciu
  9. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
  10. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 25 126
  2. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou 17 976
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 15 954
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 646
  5. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 9 078
  6. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 8 340
  7. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 8 268
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 909
  9. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 6 852
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 723

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár šéfredaktorky

NAKA by mala preverovať účty Fica a Kaliňáka

Ak by v Smere na Ficovi záležalo, nedovolili by mu vystupovať.

DOMOV

Fico zneužíva štátnu moc. Reakcie na vypočúvanie aktivistov

NAKA vypočúva organizátorov protestov.

ŠPORT

Mladík je hviezdou budúcnosti. Zmenil sa po tom, čo sa takmer utopil

Turnaj budúcich šampiónov ovládol Grék Tsitsipas.

Neprehliadnite tiež

Výrobca drevených roliet berie podnikanie ako službu

Aj rolety sú jedinečné z práve dreva

Renáta Hall: Vysoké školy potrebujeme viac otvoriť

Prečo slovenské vysoké školy nie sú v špičke?

Železničné múzeum vybudoval zo skladu

Stal sa prvým železničiarom v rodine.

Alpský poklad - z borovíc vyrábajú olej, kozmetiku aj alkohol

Druhý príbeh tradície v podnikaní v Rakúsku