Vlakom naprieč Európou: dobrý nápad

Vlak je síce pomalší ako lietadlo, ale na druhej strane rýchlejší a pohodlnejší ako autobus. A ani cenovo to nie je až také zlé. Tak prečo to nerobia aj iní?

Základná podmienka, aby ľudia boli ochotní cestovať stovky kilometrov vlakom‚ je jasná. Vlaky musia byť rýchle, lacné a k tomu pohodlné. Ambície podporiť rýchle cestovanie vlakom v Európe sú. V roku 2010 vypracovala Európska komisia štúdiu Vysokorýchlostná Európa. V nej naplánovala rozšírenie siete vysokorýchlostných tratí z necelých 10-tisíc kilometrov v roku 2009 na 22-tisíc v roku 2020. V roku 2030 by to už malo byť viac ako 30-tisíc kilometrov. Na rozdiel od mnohých iných ambicióznych plánov sa zdá, že tento sa podarí splniť. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomíra Palčáka je to rovnako vďaka rozvoju v štátoch, ako sú Francúzsko, Nemecko či Španielsko, kde tieto siete budujú dlhodobo, ale aj v krajinách, kde doteraz vysokorýchlostné trate nemali. „Podľa štatistík Medzinárodnej železničnej únie je v Európe rozostavaných vyše dvetisíc kilometrov vysokorýchlostných tratí. Realistický odhad do roku 2020 je na úrovni 18- či 19-tisíc kilometrov,“ dodáva Ľ. Palčák a pripomína, že kým Medzinárodná železničná únia považuje za vysokorýchlostnú trať len takú, kde vlaky môžu ísť rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu, Európska komisia sa pri modernizovaných tratiach uspokojí s 200 km/h.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mark Smith, ktorý prevádzkuje stránku o cestovaní vlakmi The Man in Seat Sixty-One, si myslí, že viac pozornosti treba venovať cezhraničným projektom. Podľa neho sa železnice priveľmi zameriavajú na domáce spoje.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NNW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NNW na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 869
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 207
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 997
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 237
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 620
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 964
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 305
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 036
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 921

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.