Sladký svet čokolády

Čokoláda je pre mnohých z nás ako mor. Myslíme na ňu, kadiaľ chodíme, pokiaľ si vysnívanú tabuľku nekúpime. Mnoho ľudí netuší, že sladkú pochúťku v minulosti považovali za liek a ešte na začiatku 20. storočia ju predávali v lekárňach. K žiaducim prejavom tejto dobroty postačí organizmu 20 gramov kakaa alebo 15 gramov čokolády denne. Veľa Slovákov chodí za ňou len kúsok za hranice, do rakúskeho Kittsee, kde sídli rodinná fabrika Hauswirth. Predovšetkým obchodíky čokočárdy sú mimoriadne navštevované. Počas víkendu sa pri nich zastaví aj viac ako sedemdesiat autobusov plných turistov túžiacich po čokoláde. Prezradil nám to na úvod nášho stretnutia riaditeľ firmy Peter Hauswirth.

Bolo to v roku 1949, keď si Franz Hauswirth v pätnástom viedenskom obvode otvoril cukráreň. Asi to tak chcela náhoda, že v pivnici cukrárne našiel formy na odlievanie čokolády. Prvý Mikuláš bol odliaty. Keďže po skončení druhej svetovej vojny bol nedostatok čokolády, F. Hauswirth musel začať s výrobou vlastnej. Prevádzku presťahovali do Wichtelovej ulici vo Viedni, kde sa na väčšej ploche začali špecializovať na výrobu dutých čokoládových výrobkov a rôznych druhov praliniek. Postupný rast podniku v nasledujúcich rokoch na tomto novom mieste viedol k tomu, že bol priestor malý, a tak v roku 1959 časť výroby presunuli do Kittsee, rodnej dediny F. Hauswirtha. Po prevzatí firmy jeho synom, tiež Franzom, v prevádzke v Kittsee značne investovali do nových technológií strojovej produkcie čokoládových figúrok a firma sa stala najväčším rakúskym výrobcom sezónnych čokoládových produktov. Vysoký technický štandard dovolil po vstupe Rakúska do Európskej únie v roku 1995 držať krok s medzinárodnou konkurenciou a ďalej rásť.

Článok pokračuje pod video reklamou

TRETIA GENERÁCIA. Dnes stoja na čele rodinného podniku Peter Hauswirt a jeho brat Roman. Vždy sa deti podvolia a robia to, čo chcú ich rodičia? „U nás sme sa nad tým ani nezamýšľali, že by sme mohli robiť niečo iné. Tak to bolo plánované. Už ako malý chlapec som rád pomáhal starému otcovi v cukrárni. Mojou záľubou bola vtedy výroba krémových rezov, miešanie pudingovej plnky do nich. Teraz s bratom Romanom už desiaty rok vedieme firmu, v ktorej sme si podelili úlohy.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NMW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4NMW na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  5. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  6. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  8. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Ochrana pred tropickou horúčavou
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 188
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 909
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 808
  4. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz? 4 110
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 562
  6. Vizuálny smog je problém 2 804
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 716
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 697
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 572
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 183

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pellegrini si pripomenie okupáciu podľa vzoru Fica

Kiska vystúpi s prejavom k okupácii v RTVS o 19:50 hod.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

K slobode a demokracii sa s komunistami nikdy nedostanete

Dohody z Jalty sú, našťastie, prekonané.

Komentár šéfredaktorky

Tanky obnažili podstatu režimu

Komunistickým lídrom nešlo o ideológiu. Išlo len o moc.

Neprehliadnite tiež

Stočené kilometre vás nemusia oklamať

Čo prezradí a čo neprezradí počítadlo kilometrov?

Nie Sme takí racionálni, ako si myslíme

Behaviorálna ekonómia je moderná veda na vzostupe.

Ako žiť bezpečne s inteligentným alarmom

Moderný alarm dokáže monitorovať aj teplotu v byte, otvárať bránu a je prepojeným na mobil.

Poľský pivovar usadený v parku

Aj Poliaci vedia variť pivo, ale najmä ho vedia dobre spropagovať a predať. Aj cez múzeum.

Podnikať sa dá aj s umením

Otec a syn Smolákovci vedia ako umenia propagovať aj predávať. Pomáhajú im aj granty a sponzori.