Ako na sociálne siete

Sociálne siete patria k najzaujímavejším nástrojom, akým sa môže spoločnosť prezentovať na internete. Dnes už sú neodmysliteľnou súčasťou firemnej prezentácie, vďaka ktorej sa darí zvyšovať svoju popularitu a predaj. Profit ponúka v rámci seriálu o online marketingu niekoľko rád, ako si na nich počínať.

Ktorú sieť

  • Otázka, ktorá vo firme zaznie v súvislosti so sociálnymi webmi ako prvá: „Má vôbec význam na sociálnu sieť ísť?“ Odpoveď nie je taká jednoduchá. Záleží na tom, či sa tam nachádza vaša cieľová skupina, čo je však dnes už vysoko pravdepodobné. Na Faceboku sú približne dva milióny Slovákov a vysoké percento ľudí v produktívnom veku.
  • Dokonca aj v situácii, keď v súkromí sociálne médiá nevyužívate, je takmer isté, že sa vám oplatí otvoriť si firemný účet. Ale na ktorej sieti? Základom sú v slovenských podmienkach podľa odborníkov Facebook a YouTube. „Twitter napríklad na Slovensku až taký populárny nie je, takže sa menej oplatí,“ hovorí Martin Volek z agentúry Volis International. Vo všeobecnosti platí, že by ste mali ísť na takú sociálnu sieť, kde nájdete svoju cieľovú skupinu. Ľudia z médií a marketingu sú okrem Facebooku aj na Twitteri. Profesionáli na LinkedIne. Mladí na Instagrame. Ženy na Pintereste.
  • Pri zakladaní účtov na sociálnych sieťach však netreba mať veľké oči. „Treba si vybrať tie stránky, ktoré vieme interne či za pomoci agentúry plnohodnotne spravovať,“ hovorí Juraj Sasko z online agentúry Visibility. „Radšej jednu alebo dve sociálne siete robiť poriadne ako desať neporiadne,“ dopĺňa ho M. Volek.

Moc sociálnych médií

  • 2007: Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku, sa stal miliardárom vo veku 23 rokov.
  • 2008: Barrack Obama si v prezidentskej kampani výrazne pomáhal webom a sociálnymi médiami.
  • 2009: Britku Kimberley Swannovú prepustili‚ keď sa na internete sťažovala, že jej práca je nudná. Podobné prípady sa neskôr zopakovali ešte mnohokrát.
  • 2010: Séria revolúcií známa ako Arabská jar bola naštartovaná okrem iného s pomocou sociálnych sietí, najmä Twitteru.
  • 2012: Facebook vstúpil na burzu s trhovou hodnotou približne sto miliárd dolárov.
  • 2014: Moderátorku RTVS Kristínu Kormúthovú prepustili kvôli rasistickému statusu na svojej stránke.
  • 2014: Sociálne médiá spopularizovali dievčenské mená Miranda, Kate a Karlie, píše Forbes.

Obsah

  • Je zbytočné mať firemný profil na sociálnej sieti, ak neviete, čo by ste tam mohli pridávať. Hoci súkromne na Facebook dávame čokoľvek‚ ak chceme‚ aby obsah podporil náš biznis, musíme rozmýšľať inak. „V prvom rade treba pochopiť cieľovú skupinu, jej potreby a obsahové preferencie,“ hovorí J. Sasko. Ísť na to môžete napríklad tak, že si vytvoríte persóny – akýchsi modelových fanúšikov – a vždy sa pýtate, či by bol pre nich daný obsah zaujímavý.
  • Na sociálnych sieťach je všetko o pútavosti obsahu. Nezobrazia totiž každý váš príspevok všetkým odberateľom. Keď ľudia na obsah reagujú – klikajú, komentujú a lajkujú – znamená to, že sa bude zobrazovať viac.
  • M. Volek ako príklad uvádza stránku svojho klienta, ktorú spravujú. Kým ich priemerný príspevok má zásah okolo tisíc ľudí, nedávny príspevok s Arnoldom Schwarzeneggerom, ako si prezerá produkt automobilky, vyvolal výrazne zvýšený záujem a oslovil trojnásobok čitateľov.

Juraj Sasko, riaditeľ agentúry VisibilityZdroj: Michal Matloň

Forma

  • Rovnako aj forma príspevkov by sa mala prispôsobiť cieľovej skupine. U niektorej môžu lepšie fungovať krátke a vtipné správy, u inej dlhšie‚ serióznejšie. Štatisticky vyvoláva najviac záujmu grafický obsah – fotografie, ilustrácie a odkazy s veľkým grafickým náhľadom.
  • „Globálne štatistiky ukazujú jednoznačný trend v grafickom a video obsahu a tomu sa prispôsobilo aj zobrazovanie informácií na Facebooku, Twitteri či LinkedIne,“ hovorí J. Sasko.
  • M. Volek upozorňuje, že pri príprave grafického obsahu treba dbať aj na správne rozmery, v akých sa bude príspevok zobrazovať. Dajú sa veľmi jednoducho nájsť na internete.
  • Sociálne médiá sú vo svojej podstate obojstranná forma komunikácie, a ľudia to očakávajú. Okrem toho, že firma potrebuje vytvárať obsah, mala by počúvať aj otázky a pripomienky svojich klientov a promptne na ne reagovať.

Plán

  • Dobrý obsah je založený na pravidelnosti a pravidelnosť na plánovaní. „Obsah je dobré plánovať približne týždeň dopredu,“ hovorí M. Volek. Nezvyčajné nie je ani plánovať na dlhšie vopred, napríklad mesiac. Môžete využiť špecializované nástroje, ale rovnako dobre sa dá plánovať aj v samotnom prostredí siete či v excelovej tabuľke.
  • Napriek tomu, že siete fungujú nonstop, veľmi záleží aj na tom, kedy pridáte obsah. Menej aktuálne príspevky majú menšiu pravdepodobnosť zobrazenia, a tak je najefektívnejšie rozprávať sa vtedy, keď je na sieť pripojených najviac ľudí. To je najčastejšie po obede a večer. Spomedzi dní v týždni ľudia najviac „sedia“ na Facebooku v piatok. Vždy ale záleží na konkrétnom publiku, a preto treba sledovať vlastné štatistiky a prispôsobiť sa im.

Cieľ

  • Prítomnosť vašej firmy na sieti vám umožní vybojovať rozličné ciele. „Cez sociálne siete viete dosiahnuť predaj i zvýšenie povedomia o značke. Sociálne siete viete využiť ako dodatočný komunikačný kanál aj na zákaznícku podporu. Záleží len a len na type biznisu a jeho cieľovej skupine,“ hovorí J. Sasko. V každom prípade je však dobré, keď si definujete veľmi presne‚ čo chcete prítomnosťou na sociálnej sieti dosiahnuť.
  • Podľa M. Voleka je primárna úloha sociálnych médií zlepšiť povedomie o značke. „Vo väčšine prípadov, sú však výnimky, to nie je predajný kanál,“ hovorí. Dopĺňa aj zaujímavý fakt – ľudia, ktorí prídu na webovú stránku firmy zo sociálneho média, sa pravdepodobnejšie premenia na zákazníkov, čiže napríklad si objednajú produkt.

Niečo pre každého

  • Facebook: všeobecná sociálna sieť‚ vhodná najmä na posilnenie značky a občas na inzertnú podporu predaja.
  • YouTube: platforma na zdieľanie videí. Dá sa využiť napríklad na praktické návody‚ zaujímavé ukážky nových produktov alebo prostredia vo firme‚ hoteli a podobne.
  • Google+: všeobecná sieť‚ ktorej prednosťou je prepojenie s inými službami Googlu.
  • Twitter: mikroblogovacia platforma na rýchle a časté oznamy alebo odkazy, správa je obmedzená na 140 znakov.
  • LinkedIn: profesijná a pracovná sociálna sieť‚ určená na vytváranie kontaktov a budovanie statusu profesionála vo svojej oblasti.
  • Instagram: sieť na uverejňovanie (najmä) vlastných fotografií. Často sa prepája s obsahom na Facebooku alebo webových stránkach.
  • Pinterest: sieť na zdieľanie rôzneho obrazového obsahu podľa oblastí záujmu‚ šírenie tipov či budovanie „nástenky“.

Užitočné nástroje

Hootsuite.com: umožňuje manažovať a plánovať obsah na viacerých sieťach pod jednou strechou.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 978
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 477
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 894
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 827
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 481
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 713
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 357
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 273
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 074
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 778

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

PRIMÁR

Experimentálna liečba zastavila sklerózu multiplex na päť rokov

Pomôcť môže transplantácia kmeňových buniek.

DOMOV

Tresty v kauze Čistý deň chýbajú

Resocializačné zariadenie v Galante vyčkáva s prevzatím rozhodnutia o akreditácii.

Neprehliadnite tiež

V hlavnej úlohe dieťa ako rozprávkový hrdina

Predstavte si, že máte šesť rokov a dostanete knihu, v ktorej sa hlavný hrdina volá a vyzerá ako vy.

Najlepšou prevenciou proti riziku je plán

Experti tvrdia, že aj najhorší plán je lepší ako žiaden. Dane boli, sú a budú vždy nespochybniteľnou súčasťou rizika v biznise. O daňových prizikách sa však hovorí stále málo.

7 zmien životného štýlu, na ktorých zarobíte

Sporíte, šetríte, túžite viac zarobiť. Ale nedeje sa to. Niekedy stačí málo, možno len pozmeniť niečo vo svojom životnom štýle.

Víno ako ho zamýšľala sama príroda

Tvárou vinárstva Weingut Nikolaihof v malebnom rakúskom údolí Wachau je Christine Saahsová.Nie je to však matriarchát, ale výborne naolejovaná biznisová mašinéria, kde má každý svoje nezameniteľné miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop