Ako na sociálne siete

Sociálne siete patria k najzaujímavejším nástrojom, akým sa môže spoločnosť prezentovať na internete. Dnes už sú neodmysliteľnou súčasťou firemnej prezentácie, vďaka ktorej sa darí zvyšovať svoju popularitu a predaj. Profit ponúka v rámci seriálu o online marketingu niekoľko rád, ako si na nich počínať.

Ktorú sieť

  • Otázka, ktorá vo firme zaznie v súvislosti so sociálnymi webmi ako prvá: „Má vôbec význam na sociálnu sieť ísť?“ Odpoveď nie je taká jednoduchá. Záleží na tom, či sa tam nachádza vaša cieľová skupina, čo je však dnes už vysoko pravdepodobné. Na Faceboku sú približne dva milióny Slovákov a vysoké percento ľudí v produktívnom veku.
  • Dokonca aj v situácii, keď v súkromí sociálne médiá nevyužívate, je takmer isté, že sa vám oplatí otvoriť si firemný účet. Ale na ktorej sieti? Základom sú v slovenských podmienkach podľa odborníkov Facebook a YouTube. „Twitter napríklad na Slovensku až taký populárny nie je, takže sa menej oplatí,“ hovorí Martin Volek z agentúry Volis International. Vo všeobecnosti platí, že by ste mali ísť na takú sociálnu sieť, kde nájdete svoju cieľovú skupinu. Ľudia z médií a marketingu sú okrem Facebooku aj na Twitteri. Profesionáli na LinkedIne. Mladí na Instagrame. Ženy na Pintereste.
  • Pri zakladaní účtov na sociálnych sieťach však netreba mať veľké oči. „Treba si vybrať tie stránky, ktoré vieme interne či za pomoci agentúry plnohodnotne spravovať,“ hovorí Juraj Sasko z online agentúry Visibility. „Radšej jednu alebo dve sociálne siete robiť poriadne ako desať neporiadne,“ dopĺňa ho M. Volek.

Moc sociálnych médií

  • 2007: Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku, sa stal miliardárom vo veku 23 rokov.
  • 2008: Barrack Obama si v prezidentskej kampani výrazne pomáhal webom a sociálnymi médiami.
  • 2009: Britku Kimberley Swannovú prepustili‚ keď sa na internete sťažovala, že jej práca je nudná. Podobné prípady sa neskôr zopakovali ešte mnohokrát.
  • 2010: Séria revolúcií známa ako Arabská jar bola naštartovaná okrem iného s pomocou sociálnych sietí, najmä Twitteru.
  • 2012: Facebook vstúpil na burzu s trhovou hodnotou približne sto miliárd dolárov.
  • 2014: Moderátorku RTVS Kristínu Kormúthovú prepustili kvôli rasistickému statusu na svojej stránke.
  • 2014: Sociálne médiá spopularizovali dievčenské mená Miranda, Kate a Karlie, píše Forbes.

Obsah

  • Je zbytočné mať firemný profil na sociálnej sieti, ak neviete, čo by ste tam mohli pridávať. Hoci súkromne na Facebook dávame čokoľvek‚ ak chceme‚ aby obsah podporil náš biznis, musíme rozmýšľať inak. „V prvom rade treba pochopiť cieľovú skupinu, jej potreby a obsahové preferencie,“ hovorí J. Sasko. Ísť na to môžete napríklad tak, že si vytvoríte persóny – akýchsi modelových fanúšikov – a vždy sa pýtate, či by bol pre nich daný obsah zaujímavý.
  • Na sociálnych sieťach je všetko o pútavosti obsahu. Nezobrazia totiž každý váš príspevok všetkým odberateľom. Keď ľudia na obsah reagujú – klikajú, komentujú a lajkujú – znamená to, že sa bude zobrazovať viac.
  • M. Volek ako príklad uvádza stránku svojho klienta, ktorú spravujú. Kým ich priemerný príspevok má zásah okolo tisíc ľudí, nedávny príspevok s Arnoldom Schwarzeneggerom, ako si prezerá produkt automobilky, vyvolal výrazne zvýšený záujem a oslovil trojnásobok čitateľov.

Juraj Sasko, riaditeľ agentúry VisibilityZdroj: Michal Matloň

Forma

  • Rovnako aj forma príspevkov by sa mala prispôsobiť cieľovej skupine. U niektorej môžu lepšie fungovať krátke a vtipné správy, u inej dlhšie‚ serióznejšie. Štatisticky vyvoláva najviac záujmu grafický obsah – fotografie, ilustrácie a odkazy s veľkým grafickým náhľadom.
  • „Globálne štatistiky ukazujú jednoznačný trend v grafickom a video obsahu a tomu sa prispôsobilo aj zobrazovanie informácií na Facebooku, Twitteri či LinkedIne,“ hovorí J. Sasko.
  • M. Volek upozorňuje, že pri príprave grafického obsahu treba dbať aj na správne rozmery, v akých sa bude príspevok zobrazovať. Dajú sa veľmi jednoducho nájsť na internete.
  • Sociálne médiá sú vo svojej podstate obojstranná forma komunikácie, a ľudia to očakávajú. Okrem toho, že firma potrebuje vytvárať obsah, mala by počúvať aj otázky a pripomienky svojich klientov a promptne na ne reagovať.

Plán

  • Dobrý obsah je založený na pravidelnosti a pravidelnosť na plánovaní. „Obsah je dobré plánovať približne týždeň dopredu,“ hovorí M. Volek. Nezvyčajné nie je ani plánovať na dlhšie vopred, napríklad mesiac. Môžete využiť špecializované nástroje, ale rovnako dobre sa dá plánovať aj v samotnom prostredí siete či v excelovej tabuľke.
  • Napriek tomu, že siete fungujú nonstop, veľmi záleží aj na tom, kedy pridáte obsah. Menej aktuálne príspevky majú menšiu pravdepodobnosť zobrazenia, a tak je najefektívnejšie rozprávať sa vtedy, keď je na sieť pripojených najviac ľudí. To je najčastejšie po obede a večer. Spomedzi dní v týždni ľudia najviac „sedia“ na Facebooku v piatok. Vždy ale záleží na konkrétnom publiku, a preto treba sledovať vlastné štatistiky a prispôsobiť sa im.

Cieľ

  • Prítomnosť vašej firmy na sieti vám umožní vybojovať rozličné ciele. „Cez sociálne siete viete dosiahnuť predaj i zvýšenie povedomia o značke. Sociálne siete viete využiť ako dodatočný komunikačný kanál aj na zákaznícku podporu. Záleží len a len na type biznisu a jeho cieľovej skupine,“ hovorí J. Sasko. V každom prípade je však dobré, keď si definujete veľmi presne‚ čo chcete prítomnosťou na sociálnej sieti dosiahnuť.
  • Podľa M. Voleka je primárna úloha sociálnych médií zlepšiť povedomie o značke. „Vo väčšine prípadov, sú však výnimky, to nie je predajný kanál,“ hovorí. Dopĺňa aj zaujímavý fakt – ľudia, ktorí prídu na webovú stránku firmy zo sociálneho média, sa pravdepodobnejšie premenia na zákazníkov, čiže napríklad si objednajú produkt.

Niečo pre každého

  • Facebook: všeobecná sociálna sieť‚ vhodná najmä na posilnenie značky a občas na inzertnú podporu predaja.
  • YouTube: platforma na zdieľanie videí. Dá sa využiť napríklad na praktické návody‚ zaujímavé ukážky nových produktov alebo prostredia vo firme‚ hoteli a podobne.
  • Google+: všeobecná sieť‚ ktorej prednosťou je prepojenie s inými službami Googlu.
  • Twitter: mikroblogovacia platforma na rýchle a časté oznamy alebo odkazy, správa je obmedzená na 140 znakov.
  • LinkedIn: profesijná a pracovná sociálna sieť‚ určená na vytváranie kontaktov a budovanie statusu profesionála vo svojej oblasti.
  • Instagram: sieť na uverejňovanie (najmä) vlastných fotografií. Často sa prepája s obsahom na Facebooku alebo webových stránkach.
  • Pinterest: sieť na zdieľanie rôzneho obrazového obsahu podľa oblastí záujmu‚ šírenie tipov či budovanie „nástenky“.

Užitočné nástroje

Hootsuite.com: umožňuje manažovať a plánovať obsah na viacerých sieťach pod jednou strechou.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 877
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 309
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 665
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 990
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 214
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 113
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 587
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 405
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 338
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 163

Téma: Sociálne siete


Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.

Zlodeji objavili nebeský disk

Nebeský disk z Nebry je najstaršie známe vyobrazenie nočnej oblohy a postavenia nebeských telies. Má 3 600 rokov. Našli ho hľadači pokladov neďaleko nemeckého mestečka Nebra.