Príbehy zmenené na symboly

Najúspešnejšie ikony populárnej kultúry nás sprevádzajú desiatky rokov. A stále sú rovnako úspešné. Podmanili si všetky druhy médií, milujú ich milióny ľudí a zarábajú miliardy dolárov. Ako vytvoriť nové Hviezdne vojny?

Popkultúrne symboly sa menia. Jedno však majú spoločné. „Základom je dobrý príbeh postavený na boji dobra so zlom, ktorý by mal byť zároveň trochu mytologický,“ vysvetľuje publicista Martin Kasarda, ktorý vyučuje na Paneurópskej vysokej škole popkultúru. „Všetky veľké rozprávania sú o hrdinoch, ktorí sa vzopreli moci, zaužívaným zákonom i pravidlám a idú si svojou cestou.“

REBELANTOM VERÍME. Spoločným menovateľom pre väčšinu ikonických produktov populárnej kultúry je postava rebelanta, ktorá nie je dokonalá a človek sa s ňou tak dokáže stotožniť. „Ani James Bond nie je dobrý. Chľastá, miluje sa s rôznymi ženami, míňa peniaze, občas niekoho zabije. Frodo z Pána prsteňov je taký dobrý, že oveľa sympatickejší sú v tom príbehu ľudskí hrdinovia. Tí mali zlé aj dobré vlastnosti a v kľúčovej chvíli sa zachovali existenciálne a správne,“ vysvetľuje M. Kasarda.

Článok pokračuje pod video reklamou

Príbehov je veľa. Čo teda odlišuje úspešný od neúspešného? Podľa odborníka svoju úlohu zohráva aj náhoda, ale predovšetkým to, či je profesionálne dotiahnutý každý detail, vrátane marketingu. Kvalitné kultúrne značky za sebou skrývajú prepracované príbehy, ktoré sa dajú interpretovať a nie sú len o akcii. Agent 007 nezastaral za šesťdesiat rokov vďaka tomu, že pracuje s dobovým kontextom. Kým kedysi bola témou studená vojna, dnes sú to počítače a kyberterorizmus.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4M4T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4M4T na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          5. Talent - vzdelanie - úspech
          6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
          2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          9. HubHub spája sily s Neulogy
          10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 150
          2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 16 791
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 8 318
          4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 098
          5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 763
          6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 801
          7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 411
          8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 187
          9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 649
          10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 211

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Neprehliadnite tiež

          Život po kariére futbalistu nemusí byť bankrot

          Pozrite sa, koľko hráčov anglickej Premier League zbankrotuje. Hovorí futbalista Stanislav Šesták. Verí, že on do kategórie hlúpych športovcov nepatrí.

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.