Zbláznim sa!

Do stavu vývrtky dostane človeka čokoľvek, ktokoľvek, všetko a každý, kto vystihne slabú chvíľu alebo miesto. Šéfovia, podriadení, deti, rodičia, psy, politici a všeličo iné dokážu špirálu živiť drobnosťami i veľkými vecami. Ak sa tlak stupňuje, mal by sa otvoriť poistný ventil. Lenže neotvorí sa vždy. Tendencia silou- -mocou odolať naliehaniu sa bije s presvedčením, že uvoľnenie tlaku je prejavom slabosti.

Veľa ľudí žije v presvedčení, že ak niečo neurobia hneď teraz a ak neurobia všetko, zrúti sa svet. Nik iný to nedokáže tak ako oni, hoci vedia, že podobných hrdinov sú cintoríny plné. Ak žijú podľa takýchto presvedčení dlhodobo, zákonite dochádza k vyčerpaniu a nasleduje buď ešte väčší tlak na seba, alebo odfláknutie práce, rezignácia či odchod na maródku. Všetky tieto spôsoby zvládania záťažových situácií sú sprevádzané negatívnymi pocitmi – výčitkami, sklamaním, hnevom, obavami... A presvedčením, že zlyhali.

Zbláznenie sa asi nie je správny výraz, možno sa to podobá viac prepracovanosti, človek cíti, že sa niečo blíži, telo vysiela varovné signály. Psychoterapeutička Naďa Feketeová si spomína na prirovnania z literatúry, keď sa opisuje vyprázdnená nádrž v aute. Kým je benzínu dosť, všetko funguje, keď ho však ubudne pod istú hranicu, rozsvieti sa kontrolka. Napriek tomu niektorí šoféri jazdia na doraz a vystavujú seba aj auto záťažovej situácii. Napokon, aj tak raz musia zastať, aby natankovali. „Tak je to aj s človekom. Ľudský organizmus je múdry, snaží sa žiť v rovnováhe a stará sa o ňu, aj keď si to často neuvedomujeme,“ hovorí psychoterapeutka.

Napríklad niekedy spontánne zmeníme polohu tela, keď nás niečo tlačí, alebo ak máme preloženú pravú nohu cez ľavú, tak po čase ich vymeníme. Samozrejme, najzdravšie je, keď sedíme s obidvoma nohami na zemi. Človek je systém, ktorý – veľmi zjednodušene povedané – funguje na princípe príjmu a výdaja energie. Môžeme veľa hodín pracovať, byť v činnosti, ale potrebujeme aj spánok, potrebujeme „nič nerobiť“ .

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4KKB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4KKB na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 383
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 208
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 454
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 464
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 344
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 273
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 214
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 121
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.