Ako vyleštiť značku e-shopu

Podnikanie prostredníctvom internetu vyzerá lákavo. Za rýchlym a lacným založením e-shopu nasleduje rýchly a trvalý zárobok. Tak sa aspoň zdá. Zaváňa to slobodou i nezávislosťou. Na Slovensku minulý rok mesačne vzniklo zhruba osemdesiat internetových obchodov. V tomto roku je to takmer dvojnásobok. Zaniknú však mnohé z nich. Za úspešným e-shopom je totiž filozofia.

Zdá sa, že sny vysokoškolských študentov sa postupne transformujú. Už to nie je o tom, že sa po škole stanú manažérmi. Do kariérneho rebríčka pribudol nový stupeň – vybudovanie e-shopu. Ten s elektronikou sa stáva pomaly klišé. Podobných, najskôr aj rovnakých, je celá kopa. Z údajov portálu Pricemania vyplýva, že elektronika je jedným z najobľúbenejších tovarov, ktoré Slováci cez internet ponúkajú. Popri nej patria horné priečky parfumom, oblečeniu a knihám. Zväčša ide o malé e-shopy, ktoré slúžia svojim majiteľom na privyrobenie popri zamestnaní. Podobnosť medzi niektorými z nich tak nie je náhodná. Za málo peňazí, a ešte aj v krátkom čase, sa veľa muziky nenarobí. K zákazníkom treba pristupovať šikovne, aj keď im nevidno do očí.

Článok pokračuje pod video reklamou

V STRATÉGII-NESTRATÉGII. Môže internetový obchod úspešne fungovať bez investície do reklamy? „Nemyslím si,“ odpovedá pohotovo Juraj Sasko, spoluzakladateľ a riaditeľ digitálnej marketingovej agentúry Visibility. Otázka ho nezaskočí, je bežná. Svoj názor odôvodňuje tým, že u nás existuje niekoľko tisíc internetových obchodov, a pritom mnohé z nich iba prežívajú alebo sú v strate. Len málo ich reálne funguje a rozvíja sa. „Každý si vie otvoriť e-shop, platformy sú pomerne bežné a dostupné zadarmo. Nestojí to veľa, povedzme, že stačí mať garáž,“ hovorí nadnesene J. Sasko. Ďalej však dodáva: „Ak do obchodu zákazníci nechodia, veľa nepredá. A tam je problém. Bez platenej reklamy alebo dlhodobej komunikácie ich do svojho obchodu popri konkurencii, aká tu je, len ťažko dostanete.“

Vytvoriť obchod, ktorý je jedným zo stovky podobných, podľa neho nie je dobrá myšlienka. Budovanie pozície je potom ťažšie. Na originálny produkt, unikátny vzťah k zákazníkom či špecifické prevedenie je podľa neho ešte miesta dosť. Najlepší je vraj mix tohto všetkého. „Ak máte dostatočne veľký rozpočet na komunikáciu, viete si vybudovať značku, kde zákazníci kupujú aj o pol roka. Ak sú však vaše schopnosti i peniaze limitované, bude to záležitosť na niekoľko rokov,“ dodáva Juraj. A na to už treba stratégiu. Juraj hovorí aj z vlastnej skúsenosti. Trvalo tri roky, kým si vybudovali meno a miesto na trhu. „Stále sú to tri roky, nie dva mesiace ani pol roka, ako si mnohí myslia. Dovtedy nás tiež nikto veľmi nepoznal,“ konštatuje J. Sasko.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4KJ2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4KJ2 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
          2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
          3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
          4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
          5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
          6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
          7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
          8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
          9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
          10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
          1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
          2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
          3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
          4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
          5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
          6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
          7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
          8. Tréningové moduly HACCP online
          9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
          10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
          1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 177
          2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 834
          3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 756
          4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 336
          5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 076
          6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 811
          7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 284
          8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 840
          9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 235
          10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 217

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

          Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

          KOMENTÁRE

          Špačince sú Slavkov II

          Vlastnú verziu by vedeli prerozprávať tisícky seniorov, od ktorých skúpili pozemky.

          PLUS

          Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

          Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

          Neprehliadnite tiež

          Ako sa balí svet v Šenkviciach

          Špeciálne vrecia z Novplastu si objednáva nielen mesto Berlín, dánske priemyselné podniky, ale aj švajčiarska armáda či McDonald’s.

          Realitná bublina sa stále nafukuje, ale nepraská

          Súčasné ceny bytov už prekonali hodnoty, ktoré mali pred vypuknutím finančnej krízy. Ceny nehnuteľností brzdia len lacnejšie domy.

          Južná Afrika môže nakŕmiť svet

          Na tom, že v Juhoafrickej republike to už dlhšie vrie, má hlavnú zásluhu prezident Jacob Zuma, ktorý nedávno rezignoval.

          Cesta od turistiky k smart podrážke

          Topánky s podrážkou od firmy Vibram sú dodnes značkou kvality na celom svete. K úspechu jej pomohli aj inovácie.

          Odmeny pre sprostredkovateľov rezort financií ohraničí

          Dokážu vybaviť lacnejšiu hypotéku či finančne pripraviť človeka na nečakané životné situácie. Meno im však kazí pár dobrodruhov, ktorých zaujímajú iba peniaze.