Hrdosť na pulte

V poslednom čase sa do regálov slovenských hyper- či supermarketov, ale aj malých obchodov dostali slovenské zástavy alebo symboly v národných farbách. Obchodníci i výrobcovia začali súbežne niekoľko kampaní na podporu slovenských výrobkov. Reprezentatívne prieskumy ešte neexistujú, z pozorovania však možno usudzovať, že sa vracajú sympatie k domácej produkcii. Nie je zatiaľ jasné, či na zákazníkov zabrala kampaň alebo iný motív.

V susedných nových členských krajinách Európskej únie predávajú približne 70 až 85 percent domácich potravín, na Slovensku len zhruba 45 percent. V západnej Európe je podiel domácich potravín stabilne okolo hranice 80 percent. Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) hovorí, že tamojší obyvatelia veria domácim produktom a uvedomujú si, že ich kupovaním dávajú prácu domácim ľuďom. A tí zasa môžu zarobené príjmy vynakladať na kupovanie iných tovarov a služieb. „Tieto súvislosti sú logické, ale príklad Slovenska naznačuje, že nemusia byť každému zrejmé. Zatiaľ čo staré členské krajiny prešli dlhým obdobím budovania spotrebiteľskej dôvery v domácu produkciu –často podporenej aj masívnymi kampaňami hradenými z verejných zdrojov – v našej krajine sa domácim výrobkom robila skôr antireklama. A to, žiaľ, nezostalo bez následkov,“ pripomína reprezentant komory.

Článok pokračuje pod video reklamou

Potravinári uznávajú, že na vstup reťazcov neboli dobre pripravení. Slovensko pred vstupom do únie nepracovalo so svojím spotrebiteľom, spotrebiteľský patriotizmus v podstate neexistoval. S. Nemec pripomína, že napríklad rakúski experti nás k tomu nabádali. Rakúsko malo pred vstupom do únie trh dosť uzavretý, na dovozy potravín sa uplatňovali vysoké clá a dovezené potraviny sa stali luxusným tovarom. To malo prirodzený vplyv na to, že Rakúšania uprednostňovali domácu produkciu. Pred vstupom do únie v Rakúsku znova veľa investovali do propagácie domácich výrobkov. Motívom bolo očakávanie, že keď dovozy zlacnejú, veľa ľudí bude kupovať zahraničné výrobky, ktoré si predtým nemohli dovoliť. Kampaň vyzývala na to, aby na domáce produkty nezabudli ani potom, ako sa potraviny zo zahraničia stanú prístupnejšími. Napriek tomu zaznamenali v Rakúsku pokles predaja i výroby domácich potravín o zhruba tridsať percent. Ale po šiestich mesiacoch sa situácia stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili.

Na Slovensku často zaznieval argument, že ak slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať cenami, nebude problém potraviny doviezť. Dnes sa možno iba domýšľať, ako sa dalo prepadu domácej produkcie zabrániť. Všetko je iba možno, po vojne je generálov veľa.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4KFE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4KFE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 550
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 561
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 728
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 10 748
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 8 936
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 6 726
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 4 102
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 895
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 880
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 599