Hrdosť na pulte

V poslednom čase sa do regálov slovenských hyper- či supermarketov, ale aj malých obchodov dostali slovenské zástavy alebo symboly v národných farbách. Obchodníci i výrobcovia začali súbežne niekoľko kampaní na podporu slovenských výrobkov. Reprezentatívne prieskumy ešte neexistujú, z pozorovania však možno usudzovať, že sa vracajú sympatie k domácej produkcii. Nie je zatiaľ jasné, či na zákazníkov zabrala kampaň alebo iný motív.

V susedných nových členských krajinách Európskej únie predávajú približne 70 až 85 percent domácich potravín, na Slovensku len zhruba 45 percent. V západnej Európe je podiel domácich potravín stabilne okolo hranice 80 percent. Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) hovorí, že tamojší obyvatelia veria domácim produktom a uvedomujú si, že ich kupovaním dávajú prácu domácim ľuďom. A tí zasa môžu zarobené príjmy vynakladať na kupovanie iných tovarov a služieb. „Tieto súvislosti sú logické, ale príklad Slovenska naznačuje, že nemusia byť každému zrejmé. Zatiaľ čo staré členské krajiny prešli dlhým obdobím budovania spotrebiteľskej dôvery v domácu produkciu –často podporenej aj masívnymi kampaňami hradenými z verejných zdrojov – v našej krajine sa domácim výrobkom robila skôr antireklama. A to, žiaľ, nezostalo bez následkov,“ pripomína reprezentant komory.

Potravinári uznávajú, že na vstup reťazcov neboli dobre pripravení. Slovensko pred vstupom do únie nepracovalo so svojím spotrebiteľom, spotrebiteľský patriotizmus v podstate neexistoval. S. Nemec pripomína, že napríklad rakúski experti nás k tomu nabádali. Rakúsko malo pred vstupom do únie trh dosť uzavretý, na dovozy potravín sa uplatňovali vysoké clá a dovezené potraviny sa stali luxusným tovarom. To malo prirodzený vplyv na to, že Rakúšania uprednostňovali domácu produkciu. Pred vstupom do únie v Rakúsku znova veľa investovali do propagácie domácich výrobkov. Motívom bolo očakávanie, že keď dovozy zlacnejú, veľa ľudí bude kupovať zahraničné výrobky, ktoré si predtým nemohli dovoliť. Kampaň vyzývala na to, aby na domáce produkty nezabudli ani potom, ako sa potraviny zo zahraničia stanú prístupnejšími. Napriek tomu zaznamenali v Rakúsku pokles predaja i výroby domácich potravín o zhruba tridsať percent. Ale po šiestich mesiacoch sa situácia stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili.

Na Slovensku často zaznieval argument, že ak slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať cenami, nebude problém potraviny doviezť. Dnes sa možno iba domýšľať, ako sa dalo prepadu domácej produkcie zabrániť. Všetko je iba možno, po vojne je generálov veľa.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 320
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 746
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 307
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 141
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 855
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 934
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 412
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 994
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 338
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 337

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

Neprehliadnite tiež

Papier je stále voňavý. Slováci sú konzervatívni knihomoli

Oveľa častejšie knihy kupujú v kamenných kníhkupectvách a antikvariátoch než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou. Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali.

Dámy, ktoré sa zahryzli do perníkov starého otca

Pernikáreň s príbehom a tradíciou, ktorú založil pradedo Jozef Ertl na začiatku minulého storočia, je dnes prevažne dámska firma.

Digitálny nomádi pôsobia ako novodobí boháči

Silviu na Bali priviedlo surfovanie, Adam sa presúva za učením sa jazykov, Kristína pre pracovné príležitosti, Zuzanu láka multikultúrna rozmanitosť sveta a manželia Šoralovci v exotike čerpajú energiu a nápady.

Etickí hackeri sa spájajú v biznise

Bezpečnosť na internete je z roka na rok väčšia téma. Systémy a aplikácie aj tých najväčších IT spoločností sú čoraz zložitejšie a zraniteľnejšie.