Hrdosť na pulte

V poslednom čase sa do regálov slovenských hyper- či supermarketov, ale aj malých obchodov dostali slovenské zástavy alebo symboly v národných farbách. Obchodníci i výrobcovia začali súbežne niekoľko kampaní na podporu slovenských výrobkov. Reprezentatívne prieskumy ešte neexistujú, z pozorovania však možno usudzovať, že sa vracajú sympatie k domácej produkcii. Nie je zatiaľ jasné, či na zákazníkov zabrala kampaň alebo iný motív.

V susedných nových členských krajinách Európskej únie predávajú približne 70 až 85 percent domácich potravín, na Slovensku len zhruba 45 percent. V západnej Európe je podiel domácich potravín stabilne okolo hranice 80 percent. Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) hovorí, že tamojší obyvatelia veria domácim produktom a uvedomujú si, že ich kupovaním dávajú prácu domácim ľuďom. A tí zasa môžu zarobené príjmy vynakladať na kupovanie iných tovarov a služieb. „Tieto súvislosti sú logické, ale príklad Slovenska naznačuje, že nemusia byť každému zrejmé. Zatiaľ čo staré členské krajiny prešli dlhým obdobím budovania spotrebiteľskej dôvery v domácu produkciu –často podporenej aj masívnymi kampaňami hradenými z verejných zdrojov – v našej krajine sa domácim výrobkom robila skôr antireklama. A to, žiaľ, nezostalo bez následkov,“ pripomína reprezentant komory.

Článok pokračuje pod video reklamou

Potravinári uznávajú, že na vstup reťazcov neboli dobre pripravení. Slovensko pred vstupom do únie nepracovalo so svojím spotrebiteľom, spotrebiteľský patriotizmus v podstate neexistoval. S. Nemec pripomína, že napríklad rakúski experti nás k tomu nabádali. Rakúsko malo pred vstupom do únie trh dosť uzavretý, na dovozy potravín sa uplatňovali vysoké clá a dovezené potraviny sa stali luxusným tovarom. To malo prirodzený vplyv na to, že Rakúšania uprednostňovali domácu produkciu. Pred vstupom do únie v Rakúsku znova veľa investovali do propagácie domácich výrobkov. Motívom bolo očakávanie, že keď dovozy zlacnejú, veľa ľudí bude kupovať zahraničné výrobky, ktoré si predtým nemohli dovoliť. Kampaň vyzývala na to, aby na domáce produkty nezabudli ani potom, ako sa potraviny zo zahraničia stanú prístupnejšími. Napriek tomu zaznamenali v Rakúsku pokles predaja i výroby domácich potravín o zhruba tridsať percent. Ale po šiestich mesiacoch sa situácia stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili.

Na Slovensku často zaznieval argument, že ak slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať cenami, nebude problém potraviny doviezť. Dnes sa možno iba domýšľať, ako sa dalo prepadu domácej produkcie zabrániť. Všetko je iba možno, po vojne je generálov veľa.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4KFE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4KFE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
          2. Kreditná karta – áno alebo nie
          3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
          4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
          5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
          6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
          7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
          8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
          9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
          10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
          1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
          2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
          3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
          4. Kreditná karta – áno alebo nie
          5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
          6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
          7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
          8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
          9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
          10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
          1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 046
          2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 991
          3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 999
          4. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 14 951
          5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 438
          6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 875
          7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 913
          8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 697
          9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 837
          10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 064

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

          Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

          DOMOV

          Hrnčiar rozširuje majetok, kúpil Chatu pod Chlebom

          Okolie chaty patrí firme Jozefa Kubinca, ktorý dostal aj agrodotácie.

          EKONOMIKA

          Ako platíte štátu vyššie dane a ani o tom neviete

          Vďaka tichému zdaneniu sa do štátnej kasy dostalo o 250 miliónov eur viac.

          Stĺpček Jakuba Fila

          Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

          K rozsudku je dlhá cesta.

          Neprehliadnite tiež

          Cez mobil aj hypotéka

          Banky čoraz viac svojich služieb presúvajú na internet alebo do mobilu. Do ich úverového biznisu sa tlačia aj telekomunikačné firmy. Už to nebude dlho trvať a človek si vybaví cez mobil aj hypotekárny úver.

          Podnikanie v Karibiku: Ručne a s láskou

          Na nenápadnom ostrove neďaleko venezuelského pobrežia stojí najstaršia továreň na spracovanie aloe vera na svete. Zamestnáva len niečo vyše stovky pracovníkov a ročne vyprodukuje približne milión výrobkov.

          Na pomedzí inšpiratívnych ciest

          Blíži sa inšpiratívna konferencia TEDxBratislava a PROFIT – inšpiratívny magazín bude tiež pri tom. Verím, že sa na pôde Slovenského národného divadla stretneme – už v nedeľu 1. júla.

          Telom sa dá povedať viac ako slovami

          Úspešní vedia, aká dôležitá je reč tela. Jednou z najskúsenejších odborníkov na Slovensku je Monika Stehlíková, ktorá sa tejto oblasti venuje už vyše dvadsať rokov.

          Horké ako absint

          Ak si niekto nazve firmu podľa horkého zeleného alkoholického nápoja z bylín, ktorý viac-menej nikomu nechutí, tak je to dobrodruh. V prípade vydavateľstva Absynt to neplatí.