Hrdosť na pulte

V poslednom čase sa do regálov slovenských hyper- či supermarketov, ale aj malých obchodov dostali slovenské zástavy alebo symboly v národných farbách. Obchodníci i výrobcovia začali súbežne niekoľko kampaní na podporu slovenských výrobkov. Reprezentatívne prieskumy ešte neexistujú, z pozorovania však možno usudzovať, že sa vracajú sympatie k domácej produkcii. Nie je zatiaľ jasné, či na zákazníkov zabrala kampaň alebo iný motív.

V susedných nových členských krajinách Európskej únie predávajú približne 70 až 85 percent domácich potravín, na Slovensku len zhruba 45 percent. V západnej Európe je podiel domácich potravín stabilne okolo hranice 80 percent. Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) hovorí, že tamojší obyvatelia veria domácim produktom a uvedomujú si, že ich kupovaním dávajú prácu domácim ľuďom. A tí zasa môžu zarobené príjmy vynakladať na kupovanie iných tovarov a služieb. „Tieto súvislosti sú logické, ale príklad Slovenska naznačuje, že nemusia byť každému zrejmé. Zatiaľ čo staré členské krajiny prešli dlhým obdobím budovania spotrebiteľskej dôvery v domácu produkciu –často podporenej aj masívnymi kampaňami hradenými z verejných zdrojov – v našej krajine sa domácim výrobkom robila skôr antireklama. A to, žiaľ, nezostalo bez následkov,“ pripomína reprezentant komory.

Potravinári uznávajú, že na vstup reťazcov neboli dobre pripravení. Slovensko pred vstupom do únie nepracovalo so svojím spotrebiteľom, spotrebiteľský patriotizmus v podstate neexistoval. S. Nemec pripomína, že napríklad rakúski experti nás k tomu nabádali. Rakúsko malo pred vstupom do únie trh dosť uzavretý, na dovozy potravín sa uplatňovali vysoké clá a dovezené potraviny sa stali luxusným tovarom. To malo prirodzený vplyv na to, že Rakúšania uprednostňovali domácu produkciu. Pred vstupom do únie v Rakúsku znova veľa investovali do propagácie domácich výrobkov. Motívom bolo očakávanie, že keď dovozy zlacnejú, veľa ľudí bude kupovať zahraničné výrobky, ktoré si predtým nemohli dovoliť. Kampaň vyzývala na to, aby na domáce produkty nezabudli ani potom, ako sa potraviny zo zahraničia stanú prístupnejšími. Napriek tomu zaznamenali v Rakúsku pokles predaja i výroby domácich potravín o zhruba tridsať percent. Ale po šiestich mesiacoch sa situácia stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili.

Na Slovensku často zaznieval argument, že ak slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať cenami, nebude problém potraviny doviezť. Dnes sa možno iba domýšľať, ako sa dalo prepadu domácej produkcie zabrániť. Všetko je iba možno, po vojne je generálov veľa.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 754
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 131
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 296
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 035
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 990
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 823
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 766

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Ľudia bez domova pracujú na skrášlení životného prostredia

Na Slovensku by ľudia možno aj chceli pomáhať, ale v dôsledku systému práce aj tak zväčša skončia v kancelárii a robia tabuľky. Treba však zabojovať s byrokraciou a založiť si vlastné združenie, hovoria zakladatelia organizácie Stopa Slovensko Martina Pisárová a Pavol Sabela.

Prihláste sa alebo nominujte

Spoločnosť EY vyhlasuje na Slovensku už dvanásty ročník medzinárodnej súťaže EY Podnikateľ roka.

Softvér pojedá celý svet

Inloop je firma troch spriaznených duší, ktoré sa naživo vidia len občas. Spája ich nielen internet, ale aj vývoj aplikácií či rozšírenej a virtuálnej reality.

Čistý dizajn z kvality v odpade

Odpadové drevo rozmontujú a spracúvajú do originálneho dizajnu, stavajú na majstrovstve ručnej driny a nechcú to robiť povrchne.