Prečo nechudneme?

Novoročné predsavzatia o pravidelnom pohybe, dramatickom chudnutí, úpravách postavy a zmenách životného štýlu v prospech zdravia pomaly, ale iste vyprchávajú. Človek sa rezignovane vracia k zvyčajnému spôsobu prežívania dní, týždňov či mesiacov.

Poldruha mesiaca trápenia v posilňovniach a presvedčivé výsledky nikde. Človek sa pri neúspechu svojho (ne)snaženia a objavení nových ťažkostí či nezvyčajných bolestí pýta, kde sa stala chyba. Ako sme mali začať a ako bude dobré pokračovať, ak sa sami v sebe presvedčíme, že to naozaj chceme? Krásnymi žiariacimi telami motivujú aktuálnych klientov takmer všetky posilňovne. Ibaže cesta k vytúženej zdravej atraktívnej postave je naozaj krivolaká a najmä pomalá. Pýta si božskú trpezlivosť. A navyše viaceré druhy propagovaných cvičení nie sú na úpravu figúry takmer vôbec vhodné. Najmä ak ich vykonávajú nesprávne vekovo aj výkonnostne zložené skupiny cvičencov a hneď na úvod plánovaných cyklov. A to ešte nehovoríme o samotnom zdraví. Skupinové hodiny hromadného hopsania v jednotnom tempe sa neodporúčajú najmä tým, ktorí so športovaním po Novom roku iba začali, nikdy predtým sa vlastne poriadne nehýbali, a ak áno, tak naposledy v detstve. Skupinky kamarátok či kamarátov síce chcú cvičiť spolu, ale nemajú rovnakú východiskovú kondičnú pozíciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

NEUBLÍŽIŤ SI. Tréner či trénerka však niekedy nehodlá strácať čas a ani nechce, aby sa zverení platiaci jednotlivci nudili, nuž často bez rozcvičenia nasadí vražedné tempo, napríklad v podobe tanečného aerobiku. O chvíľu sa zo všetkých leje pot, lapajú po dychu, nevládzu a tváre majú karmínovú farbu toreadorovho súkna. V začiatočníckom zápale sú cvičiaci ochotní vykonávať rôzne švihy, poskoky a otočky, ale ak nemajú základné pohybové stereotypy, môžu si veľmi ublížiť. Začiatočník nemusí mať v poriadku koordináciu, aby bez úrazu zvládol dve otočky za sebou, nedokáže sa sústrediť na základné postavenie tela a zbytočne sa trápi. Preto je kľúčom k želanému výsledku nielen výber optimálnej kolekcie cvičení, ale aj dobrý tréner či empatický konzultant. Musí metodicky správne nastaviť fyzickú aktivitu tak, aby to bolo pre cvičenca pravým orechovým kondície aj zdravia a kontrolovať to podľa klientových požiadaviek či pripomienok. Po niekoľkých lekciách sa cvičenec upokojí, fyzická aktivita ho začne baviť, lebo mu neubližuje a neponižuje ho. Potom dokáže cvičiť samostatne a presne vie, na čo si má dávať pozor a čím sa nemá dať vyrušovať.

SLEDUJTE SI PULZ. Pri športovaní je výhodné pre chudnutie sledovať pulzovú frekvenciu. Jej maximálnu hodnotu vyrátame podľa známeho vzorca tak, že od čísla 220 odrátame vek. Pokiaľ sa cvičí na 65 až 70 percentách tejto hodnoty, cvičenec sa pohybuje v aeróbnej zóne, ktorá je pre spaľovanie tukových zásob najlepšia. Ak sa hýbe nad 80 percent svojej maximálnej pulzovej frekvencie, je v anaeróbnej zóne a tuky nespaľuje. Hodina cvičenia by mala mať skutočne šesťdesiat minút. Treba totiž rátať s tým, že čas na rozcvičenie zaberie okolo desať minút a ďalších desať minút je treba venovať ponaťahovaniu svalov. Pokiaľ sa hýbeme v aeróbnej zóne, na samotné spaľovanie tukov zostáva optimálnych štyridsať minút. Podľa najnovších štúdií by malo síce stačiť aj dvadsať minút, ale to platí pre každodenný pobyt v posilňovni, doslova sedem dní v týždni. Ak si urobíme čas len tri- až štyrikrát za týždeň, mali by sme byť v aeróbnej zóne 40 až 60 minút.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4JKF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4JKF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  7. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
  2. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
  3. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  5. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
  6. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
  7. Druhy ochranných známok
  8. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 132
  2. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 26 103
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 20 265
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 829
  5. Platíte si poistenie domova zbytočne? 8 743
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 8 726
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 6 838
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 6 029
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 5 971
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 5 475