Čínsky expres sa rozbehol

Do súboja európskych kohútov na železnici prehovorila krajina lacných topánok

Rivalita má mnoho podôb a nájde sa dosť ľudí, ktorých fascinuje rýchlosť. Nie v stratosférických výškach či na pretekárskych dráhach, ale na koľajnicových zvrškoch. Rýchlosť a technická úroveň vlakov patrí medzi národné poklady Japoncov, Francúzov i Nemcov.
Klub vyvolených je uzavretý, pretože dokonalé lokomotívy boli odjakživa špičkou technológií. Nemci sa dodnes sporia s Angličanmi, či v kategórii parných rušňov patrí prvenstvo ich DR 05.002 alebo Mallardu. Nemecký stroj to v roku 1938 vytiahol na 201 km/h, čo bolo o kilometer menej ako britský. Ten si však údajne pomohol miernym „dolu kopcom“. Pri čítaní o rekorde parných rušňov preto dávajte pozor, či máte v rukách anglosaskú alebo nemeckú literatúru.
Nové technológie priniesli nové rekordy a éra elektrických rýchlovlakov, ktorú otvorili japonské šinkanzeny, mala jasných favoritov: francúzske TGV a nemecké ICE. Francúzi si absolútny rekord poistili pred troma rokmi, keď na trati medzi Parížom a Štrasburgom dosiahli 574,8 kilometra za hodinu. Išlo o špeciálne upravené a odľahčené TGV. To radi zdôrazňujú Nemci, pretože ich Velaro vytiahlo na trati medzi Madridom a Zaragozou 403,7 km/h. Na jazdu pritom použili bežnú súpravu, aká sa používa na prepravu cestujúcich, nešlo teda o nejakú maximálku na skúšobnej dráhe.
Lenže časy sa menia a do súboja európskych kohútov prehovorila krajina lacných topánok, oblečenia a hračiek. V Číne ešte pred časom jazdili rýchliky priemernou rýchlosťou 48 km/h a zopár súprav nemeckých rýchlovlakov prinieslo doslova revolúciu. Situácia sa postupne mení. Najnovšia súprava CRH380A (na obrázku) domácej konštrukcie dosiahla koncom minulého roka na trati z Pekingu do Šanghaja rýchlosť 486,1 km/h. Išlo o bežný linkový spoj, ktorý Velaru nedal najmenšiu šancu. Predstavitelia železnice navyše oznámili, že tieto vlaky budú na niektorých úsekoch voziť cestujúcich rýchlosťou 500 km/h. To už je pomaly ohrozená nielen francúzska pýcha, ale aj japonský Maglev, ktorý na magnetickej poduške vytiahol 581 km/h.
Čína má s rýchlovlakmi veľkolepé plány a rozvoj železnice je spolu s kozmickým programom štátnou prioritou číslo jedna. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  2. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  3. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  4. Functional spaces for creative dwellers
  5. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  10. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 20 281
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 565
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 13 248
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 10 890
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 643
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 7 985
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 6 126
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 067
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 4 429
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 617

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Tóthovi by viac slušalo mlčať a ani nehlesnúť

Keby Tóth nebol utajený svedok, čučal by v kolúznej väzbe s Kočnerom a spol.

Prečo je dôležitý Ústavný súd?

Dzurinda: Fico ma nevyrušuje, jeho kandidatúra na Ústavný súd áno

Prečo mu prekáža Ficova kandidatúra.

KULTÚRA

Zomrela princezná so zlatou hviezdou Marie Kyselková

Dostala niekoľko filmových rolí krátko po sebe a potom ponuky utíchli.

Neprehliadnite tiež

Prevratná páska na čepele hokejok mieri do NHL

Idea aj finálna úprava produktu vzniká na Slovensku.

Liečil kŕčové žily jedným vpichom na Slovensku prvý

František Žernovický nechce z kŕčových žíl robiť komerciu.