Čínsky expres sa rozbehol

Do súboja európskych kohútov na železnici prehovorila krajina lacných topánok

Rivalita má mnoho podôb a nájde sa dosť ľudí, ktorých fascinuje rýchlosť. Nie v stratosférických výškach či na pretekárskych dráhach, ale na koľajnicových zvrškoch. Rýchlosť a technická úroveň vlakov patrí medzi národné poklady Japoncov, Francúzov i Nemcov.
Klub vyvolených je uzavretý, pretože dokonalé lokomotívy boli odjakživa špičkou technológií. Nemci sa dodnes sporia s Angličanmi, či v kategórii parných rušňov patrí prvenstvo ich DR 05.002 alebo Mallardu. Nemecký stroj to v roku 1938 vytiahol na 201 km/h, čo bolo o kilometer menej ako britský. Ten si však údajne pomohol miernym „dolu kopcom“. Pri čítaní o rekorde parných rušňov preto dávajte pozor, či máte v rukách anglosaskú alebo nemeckú literatúru.
Nové technológie priniesli nové rekordy a éra elektrických rýchlovlakov, ktorú otvorili japonské šinkanzeny, mala jasných favoritov: francúzske TGV a nemecké ICE. Francúzi si absolútny rekord poistili pred troma rokmi, keď na trati medzi Parížom a Štrasburgom dosiahli 574,8 kilometra za hodinu. Išlo o špeciálne upravené a odľahčené TGV. To radi zdôrazňujú Nemci, pretože ich Velaro vytiahlo na trati medzi Madridom a Zaragozou 403,7 km/h. Na jazdu pritom použili bežnú súpravu, aká sa používa na prepravu cestujúcich, nešlo teda o nejakú maximálku na skúšobnej dráhe.
Lenže časy sa menia a do súboja európskych kohútov prehovorila krajina lacných topánok, oblečenia a hračiek. V Číne ešte pred časom jazdili rýchliky priemernou rýchlosťou 48 km/h a zopár súprav nemeckých rýchlovlakov prinieslo doslova revolúciu. Situácia sa postupne mení. Najnovšia súprava CRH380A (na obrázku) domácej konštrukcie dosiahla koncom minulého roka na trati z Pekingu do Šanghaja rýchlosť 486,1 km/h. Išlo o bežný linkový spoj, ktorý Velaru nedal najmenšiu šancu. Predstavitelia železnice navyše oznámili, že tieto vlaky budú na niektorých úsekoch voziť cestujúcich rýchlosťou 500 km/h. To už je pomaly ohrozená nielen francúzska pýcha, ale aj japonský Maglev, ktorý na magnetickej poduške vytiahol 581 km/h.
Čína má s rýchlovlakmi veľkolepé plány a rozvoj železnice je spolu s kozmickým programom štátnou prioritou číslo jedna. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 544
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 652
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 474
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 451
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 607
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 446
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 699
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 797
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 237

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.