Čínsky expres sa rozbehol

Do súboja európskych kohútov na železnici prehovorila krajina lacných topánok

Rivalita má mnoho podôb a nájde sa dosť ľudí, ktorých fascinuje rýchlosť. Nie v stratosférických výškach či na pretekárskych dráhach, ale na koľajnicových zvrškoch. Rýchlosť a technická úroveň vlakov patrí medzi národné poklady Japoncov, Francúzov i Nemcov.
Klub vyvolených je uzavretý, pretože dokonalé lokomotívy boli odjakživa špičkou technológií. Nemci sa dodnes sporia s Angličanmi, či v kategórii parných rušňov patrí prvenstvo ich DR 05.002 alebo Mallardu. Nemecký stroj to v roku 1938 vytiahol na 201 km/h, čo bolo o kilometer menej ako britský. Ten si však údajne pomohol miernym „dolu kopcom“. Pri čítaní o rekorde parných rušňov preto dávajte pozor, či máte v rukách anglosaskú alebo nemeckú literatúru.
Nové technológie priniesli nové rekordy a éra elektrických rýchlovlakov, ktorú otvorili japonské šinkanzeny, mala jasných favoritov: francúzske TGV a nemecké ICE. Francúzi si absolútny rekord poistili pred troma rokmi, keď na trati medzi Parížom a Štrasburgom dosiahli 574,8 kilometra za hodinu. Išlo o špeciálne upravené a odľahčené TGV. To radi zdôrazňujú Nemci, pretože ich Velaro vytiahlo na trati medzi Madridom a Zaragozou 403,7 km/h. Na jazdu pritom použili bežnú súpravu, aká sa používa na prepravu cestujúcich, nešlo teda o nejakú maximálku na skúšobnej dráhe.
Lenže časy sa menia a do súboja európskych kohútov prehovorila krajina lacných topánok, oblečenia a hračiek. V Číne ešte pred časom jazdili rýchliky priemernou rýchlosťou 48 km/h a zopár súprav nemeckých rýchlovlakov prinieslo doslova revolúciu. Situácia sa postupne mení. Najnovšia súprava CRH380A (na obrázku) domácej konštrukcie dosiahla koncom minulého roka na trati z Pekingu do Šanghaja rýchlosť 486,1 km/h. Išlo o bežný linkový spoj, ktorý Velaru nedal najmenšiu šancu. Predstavitelia železnice navyše oznámili, že tieto vlaky budú na niektorých úsekoch voziť cestujúcich rýchlosťou 500 km/h. To už je pomaly ohrozená nielen francúzska pýcha, ale aj japonský Maglev, ktorý na magnetickej poduške vytiahol 581 km/h.
Čína má s rýchlovlakmi veľkolepé plány a rozvoj železnice je spolu s kozmickým programom štátnou prioritou číslo jedna. 

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 987
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 799
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 409
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 907
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 335
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 009
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 938
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 562
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 561
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 506

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórei

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.