Nie trh – kríza preveruje

Desať stratégií na prekonanie recesie

V Spojených štátoch nedávno skúmali, ako si počínali moderné firmy počas veľkých recesií v rokoch 2000 až 2002. Zo skupiny spoločností, ktoré do recesie vstúpili ako špičkové, vypadlo 47 percent ešte predtým, ako sa kríza skončila. Trinásť percent predtým priemerných či slabších firiem sa vyšplhalo medzi tie najlepšie. Bola to zmena v konkurenčnom poradí, ktorá odvetvie obrátila naruby a odohrala sa len za dva roky.

Tento moment zaujal Geoffa Colvina, redaktora magazínu Fortune, natoľko, že skúmal, čo viedlo tých trinásť percent k úspechu. Vyšlo mu, že existuje desať stratégií, ktoré umožnia manažmentu podniku nielen krízu prežiť, ale vyťažiť z nepripravenosti ostatných. V trinástich kapitolách čitateľovi približuje, prečo je recesia dobrou príležitosťou na získanie náskoku pred ostatnými, ako sa prispôsobiť hospodárskej kríze, ako zvýšiť hodnotu svojho kapitálu, ako porozumieť finančnej realite biznisu počas recesie a využiť ju vo svoj prospech. Pozornosť venuje aj vyrovnaniu sa s prichádzajúcimi problémami a vyhnutiu sa novým. Radí, ako porozumieť riziku, využiť ekonomický pokles k osobnému rastu či poučiť sa z krízy. V knihe pritom nejde len o teoretizovanie, ale text je podložený desiatkami príkladov z reálneho života. Autorovi je jasné, že jednotlivé riešenia nemožno brať ako návod na použitie, ale ako pomôcka pre pochopenie filozofie danej situácie sú nenahraditeľné. Ak napríklad hovorí, že znižovanie cien nie je nutnosť a je to riskantnejšie, ako by sa zdalo, uvádza príklad troch výrobcov (Colgate-Palmolive, Procter & Gamble a Unilever), ktorí počas krízy zdražovali a prešlo im to. Na druhej strane prezentuje výrobcov luxusného tovaru, ktorí ceny výrobkov znížili až o polovicu a dostali sa do veľkých problémov. Do tretice je inšpirujúci postup hotelovej siete Ritz-Carlton. Tá síce cenu neznížila, ale ponúkla služby navyše.(md)

Článok pokračuje pod video reklamou
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4GJX na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4GJX na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Talent - vzdelanie - úspech
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          1. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          2. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          5. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          6. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          7. HubHub spája sily s Neulogy
          8. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          9. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
          10. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 379
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 132
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 497
          4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 133
          5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 128
          6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 317
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 463
          8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 024
          9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 123
          10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 356

          Hlavné správy zo Sme.sk

          EKONOMIKA

          Kaliňák ukázal jednu faktúru za Kiskov let, ostatné najskôr neexistujú

          Ministerstvo vnútra ukázalo podrobnosti letov, v rámci nich jedinú faktúru, o ktorej existencii sa už aj tak vedelo.

          KOMENTÁRE

          Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

          Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.