Miliónová panika

Štáty a ľudia utrácajú peniaze na niečo, čo možno ani v praxi nefunguje

Slovo pandémia priťahuje. Pozornosť aj peniaze. Celosvetová nákaza nemusí ani vzniknúť, stačí, ak hrozí, alebo ešte lepšie, ak si myslíme, že hrozí. A milióny eur a dolárov sa nalievajú do vybraných lievikov, napríklad aj do farmaceutických firiem.

Keď sa v apríli objavil v Mexiku a USA vírus chrípky, ktorý pochádzal zo zvierat, dokázal sa šíriť aj medzi ľuďmi a vykazoval viac než šesťpercentnú mieru úmrtnosti, Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) varovala pred možnou pandémiou. Hoci ekonomika ako celok a väčšina ľudí by okrem ochorenia utrpela aj finančnú stratu, zopár vybraných firiem sa mohlo vcelku tešiť. Napríklad švajčiarska farmaceutická spoločnosť Hoffmann-La Roche, ktorá predáva antivirotikum oseltamivir, liečivo skôr známejšie pod obchodným názvom Tamiflu. Alebo tiež americká firma Gilead Sciences, ktorá Tamiflu vyrobila a stále má percentá z jeho predaja. Radovať sa tiež mohli vo firme Baxter, ktorá okrem iného vyrába vakcíny proti chrípke a teší sa dobrej spolupráci zo Svetovou zdravotníckou organizácou. Čo získali všetky tieto firmy? Peniaze. Od štátov a ľudí, ktorí sa báli pandémie.

Článok pokračuje pod video reklamou

CHRÍPKA SA NEZĽAKNE. V súčasnosti existujú dve účinné antivirotiká, ktoré sa vo všeobecnosti považujú za účinné lieky proti mexickej chrípke, známej aj pod pseudonymom prasacia chrípka a ďalším krycím menom A(H1N1). Tamiflu je prvé, Relenza druhé. Štáty a občania pri dumaní nad pandémiou však uprednostňujú Tamiflu. Jednak preto, že ho odporúča aj WHO, ale aj preto, že jeho aplikácia je jednoduchšia ako pri Relenze. Tá sa nepodáva orálne, ale sa vdychuje. Preto sa pozornosť sústreďuje najmä na Tamiflu a investujú sa do neho milióny. Hoci jeho účinnosť je otázna.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DXJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DXJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 252
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 128
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 111
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 530
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 549
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 048
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 421
  8. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 143
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 915
  10. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 3 606

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

DOMOV

Rybanič chce posudok z európskeho súdu

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

EKONOMIKA

Príbeh rodiny Versace končí, značku predali Američanom

Značka Versace prežila viaceré turbuletné časy.

Neprehliadnite tiež

V Badene sú fotografie v parku, plávajú aj na jazere

Európsky fotografický festival už aj v rakúskom Badene.

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.