Cesta nahor ide aj dolu kopcom

Toyota dala svetu spoľahlivé autá, nový pohľad na výrobu a vymyslela filozofiu „just-in-time“

Toyota prelomila dominanciu amerického koncernu General Motors. Paradoxne, stalo sa to v čase, keď sa automobilky strachujú viac o prežitie ako o prvenstvá v rebríčkoch. Po vyše sedemdesiatich rokoch predal japonský koncern, ktorý má od polovice januára nového šéfa, viac áut ako Američania.

Vlani poslala Toyota na trh takmer deväť miliónov áut, čo je o vyše šesťstotisíc viac ako americký General Motors. Toto prvenstvo má trocha trpkú príchuť. Toyota vykáže v tomto hospodárskom roku, ktorý sa končí v marci 2009, po prvý raz vo svojej histórii stratu. Podľa agentúry Reuters je dôvodom vytrvalý pokles predaja áut a rast hodnoty jenu. Automobilka odhaduje prevádzkovú stratu na 150 miliárd jenov. Vlani dosiahla Toyota rekordný prevádzkový zisk 2,27 bilióna jenov, v tomto roku zarobí koncern sotva 50 miliárd jenov. Stačil rok, aby sa ukázalo, že všetko je relatívne. Svetová jednotka má dnes horšie výsledky, ako mala vlani dvojka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Post svetového lídra si v Toyote nijako osobitne neužívajú. Manažéri spoločnosti v rozhovoroch pre svetové médiá opakovane tvrdia, že to nebola priorita. Dôležité sú výsledky a zdravie firmy. „Aj keď budeme jednotkou, môže to byť len na chvíľu. Musíme naďalej tvrdo pracovať,“ citovala agentúra AP Šoičira Tojodu, bývalého prezidenta spoločnosti. Niektorí analytici interpretujú triezvosť hodnotení ako obavu z reakcie USA. Jednoducho nechcú, aby sa opakovala situácia z konca minulého storočia, keď vznikol veľký odpor Američanov k japonským autám, len preto, že prevládol názor, podľa ktorého Japonci berú prácu Američanom.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DSG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DSG na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 252
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 128
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 111
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 530
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 549
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 048
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 421
  8. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 143
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 915
  10. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 3 606

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

DOMOV

Rybanič chce posudok z európskeho súdu

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

EKONOMIKA

Príbeh rodiny Versace končí, značku predali Američanom

Značka Versace prežila viaceré turbuletné časy.

Neprehliadnite tiež

V Badene sú fotografie v parku, plávajú aj na jazere

Európsky fotografický festival už aj v rakúskom Badene.

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.