Kultúra jedla a pitia

Pri víne sme národovci

Všimol si to aj Alex Poulenc, prevádzkový riaditeľ bratislavského hotela Radisson SAS Carlton. Vo víne mu patriotizmom pripomíname Francúzov.

NaHacaja, Ostrožoviča, Podolu, Masaryka, Mrvu, Topoľčianky, Belú či juhoslovenského Papilliona podľa Alexa Poulenca nemá na Slovensku ani Čile či Austrália. Ani somelier spoločnosti Metro Cash & Carry Ivo Dvořák sa netají, že slovenské a české vína mu vo všeobecnosti chutia viac než iné. „Vyrastali sme na nich,“ vraví v metafore. Štatistika predaja potvrdzuje, že tento pocit majú aj spotrebitelia. Síce naďalej kupujú aj vína z Nového sveta, ale po uspokojení prvotnej zvedavosti záujem ochabuje. Stagnuje, prípadne klesá aj predaj vína z Francúzska a zo Španielska (s výnimkou šampanského). Naopak, rastie dopyt po vínach z Rakúska, Nemecka, Maďarska, Moldavska i Bulharska. České a moravské vína si držia jedenásťpercentný podiel, ale najčulejší pohyb nastal v domácich značkách. Vo vinotéke v Metre sa kupuje o 6,2 percenta viac slovenských červených vín a o desať percent viac šumivých vín než vlani. „Najdynamickejšie sa vyvíja kategória ružových vín – z oboch strán pultu. Spotrebitelia ich kupujú oveľa viac, vinári ich zase viac produkujú a vo vynikajúcej kvalite,“ hovorí hlavný nákupca vína a liehovín Roman Kováčik. Ružové vína sa umiestnili aj medzi tohtoročnými víťazmi súťaže Metro víno roka. Tradičné chute sa začínajú vracať aj pri aperitívoch. Metro ich predá trošku menej než predtým (s výnimkou portského), spotrebitelia však znovu objavujú staré domáce vermútové značky. Ako ďalší trend sa vykryštalizoval výber kvalitnejších a drahších vín, záujem o rady somelierov, orientácia na aromatickejšie odrody – muškát, tramín červený, rulandské, irsai oliver. Z červených zase na cabernet sauvignon, modrý portugal, frankovku modrú, svätovavrinecké, farbiarky alibernet, neronet, dornfelder či novokríženca s názvom Hron.

Článok pokračuje pod video reklamou

Špeciality

Steak Fiorentina

Stále rovnaký, len ochutenie iné. Tak vyzerá slovenská steaková kultúra. Pritom tajomstvo rezňa spočíva v tom, že má vyniknúť samotná surovina. A tá závisí od konkrétneho plemena zvieraťa, krájania mäsa a aj technologického postupu pečenia. „S florentským steakom sa hosť nestretáva, preto vyplňujeme medzeru a štartujeme vzdelávacou ochutnávkou,“ hovorí Jarmila Chylová, manažérka bratislavskej Sole Mio Pizza Grill, členskej reštaurácie Asociácie talianskych reštaurácií na Slovensku. Dvojcentimetrové rezne nízkej roštenky a sviečkovice s kosťou (na spôsob T-bone) pochádzajú z Toskánska z hovädzieho plemena Chianina alebo Maremmana. Na grile – v Sole mio na drevenom uhlí pred očami hostí – sa „oškvrčia“ zopár minút a jedia sa poliate olivovým olejom. Steak zvykne vážiť aj kilo, takže sa ráta s dvoma až troma spolustolovníkmi. V angličtine sa takému steaku hovorí porterhouse. Encyklopédie pripisujú pôvod až štyrom americkým prameňom.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DMQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DMQ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 252
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 128
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 111
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 530
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 549
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 048
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 421
  8. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 143
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 915
  10. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 3 606

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

DOMOV

Rybanič chce posudok z európskeho súdu

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

EKONOMIKA

Príbeh rodiny Versace končí, značku predali Američanom

Značka Versace prežila viaceré turbuletné časy.

Neprehliadnite tiež

V Badene sú fotografie v parku, plávajú aj na jazere

Európsky fotografický festival už aj v rakúskom Badene.

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.