Kultúra jedla a pitia

Pri víne sme národovci

Všimol si to aj Alex Poulenc, prevádzkový riaditeľ bratislavského hotela Radisson SAS Carlton. Vo víne mu patriotizmom pripomíname Francúzov.

NaHacaja, Ostrožoviča, Podolu, Masaryka, Mrvu, Topoľčianky, Belú či juhoslovenského Papilliona podľa Alexa Poulenca nemá na Slovensku ani Čile či Austrália. Ani somelier spoločnosti Metro Cash & Carry Ivo Dvořák sa netají, že slovenské a české vína mu vo všeobecnosti chutia viac než iné. „Vyrastali sme na nich,“ vraví v metafore. Štatistika predaja potvrdzuje, že tento pocit majú aj spotrebitelia. Síce naďalej kupujú aj vína z Nového sveta, ale po uspokojení prvotnej zvedavosti záujem ochabuje. Stagnuje, prípadne klesá aj predaj vína z Francúzska a zo Španielska (s výnimkou šampanského). Naopak, rastie dopyt po vínach z Rakúska, Nemecka, Maďarska, Moldavska i Bulharska. České a moravské vína si držia jedenásťpercentný podiel, ale najčulejší pohyb nastal v domácich značkách. Vo vinotéke v Metre sa kupuje o 6,2 percenta viac slovenských červených vín a o desať percent viac šumivých vín než vlani. „Najdynamickejšie sa vyvíja kategória ružových vín – z oboch strán pultu. Spotrebitelia ich kupujú oveľa viac, vinári ich zase viac produkujú a vo vynikajúcej kvalite,“ hovorí hlavný nákupca vína a liehovín Roman Kováčik. Ružové vína sa umiestnili aj medzi tohtoročnými víťazmi súťaže Metro víno roka. Tradičné chute sa začínajú vracať aj pri aperitívoch. Metro ich predá trošku menej než predtým (s výnimkou portského), spotrebitelia však znovu objavujú staré domáce vermútové značky. Ako ďalší trend sa vykryštalizoval výber kvalitnejších a drahších vín, záujem o rady somelierov, orientácia na aromatickejšie odrody – muškát, tramín červený, rulandské, irsai oliver. Z červených zase na cabernet sauvignon, modrý portugal, frankovku modrú, svätovavrinecké, farbiarky alibernet, neronet, dornfelder či novokríženca s názvom Hron.

Článok pokračuje pod video reklamou

Špeciality

Steak Fiorentina

Stále rovnaký, len ochutenie iné. Tak vyzerá slovenská steaková kultúra. Pritom tajomstvo rezňa spočíva v tom, že má vyniknúť samotná surovina. A tá závisí od konkrétneho plemena zvieraťa, krájania mäsa a aj technologického postupu pečenia. „S florentským steakom sa hosť nestretáva, preto vyplňujeme medzeru a štartujeme vzdelávacou ochutnávkou,“ hovorí Jarmila Chylová, manažérka bratislavskej Sole Mio Pizza Grill, členskej reštaurácie Asociácie talianskych reštaurácií na Slovensku. Dvojcentimetrové rezne nízkej roštenky a sviečkovice s kosťou (na spôsob T-bone) pochádzajú z Toskánska z hovädzieho plemena Chianina alebo Maremmana. Na grile – v Sole mio na drevenom uhlí pred očami hostí – sa „oškvrčia“ zopár minút a jedia sa poliate olivovým olejom. Steak zvykne vážiť aj kilo, takže sa ráta s dvoma až troma spolustolovníkmi. V angličtine sa takému steaku hovorí porterhouse. Encyklopédie pripisujú pôvod až štyrom americkým prameňom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DMQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DMQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 389
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 505
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 19 606
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 10 506
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 9 149
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 7 474
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 5 187
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 474
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 392
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 342