100 rokov čiernej legendy

Ford Model T si za storočnicu existencie zapísal niekoľko svetových prvenstiev

HENRY FORD Chcem vyrábať auto pre masy. Má byť rodinné, kvalitné, ale nie drahé. Aby si ho mohol dovoliť každý.

Model T od Fordu sa stal dizajnérskou ikonou. Jeho tvar dlho reprezentoval obrazy, ktoré sa v mysliach ľudí objavili potom, keď počuli slovo auto. Aj preto dosiaľ automobiloví dizajnéri vytvárajú jeho „aktuálne“ podoby – ako by vyzeralo legendárne auto, keby sa začalo vyrábať dnes. A pre legendárny tvar ho do svojej výstavnej skrine zaradilo aj prestížne londýnske Múzeum dizajnu. Bolo to začiatkom tohto roka a stalo sa tak, pretože Model T oslavuje sto rokov. Teraz na jeseň. Predávať sa začal v októbri 1908.

Dnešné modely áut sa vyrábajú priemerne tri až päť rokov. Rovnaké je aj obdobie, počas ktorého sa na trhu predávajú. Keď na konci septembra 1908 v Detroite vyrobil Ford Model T, nikto vtedy asi netušil, že toto auto sa bude vyrábať takmer dvadsať rokov, stane sa prvým vozidlom vyrábaným na montážnej linke a jedným z najpredávanejších automobilov na svete.

Model T vyrábala dovtedy málo známa detroitská firma Ford Motor Company, ktorú založil v roku 1903 Henry Ford. Tento farmársky syn v tom období už nebol vo svete automobilov nováčikom. Ako inžinier vo firme Thomasa Edisona sa podieľal na výskume a výrobe prvých automobilov. Mal za sebou aj dve založené spoločnosti na výrobu áut – Detroit Automobile Company, ktorá rýchlo skrachovala, a Henry Ford Company, z ktorej odišiel po nezhodách s investormi. „Chcem vyrábať auto pre masy. Má byť rodinné, kvalitné, ale nie drahé. Aby si ho mohol dovoliť každý,“ vyhlásil H. Ford. Jeho spoločníci trvali na tom, že auto je luxus a orientovali sa na výrobu drahých modelov, neskôr známych Cadillacov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DHX na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DHX na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 833
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 539
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 549
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 236
  5. Kam do tepla v januári? 1 836
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 703
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 591
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 469
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 441
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 921

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Značka fast fashion, ktorá nemá sklady

Logistika a distribúcia sú silnými tromfmi obchodného modelu značky Zara, ktorý sa stal vzorom pre trend rýchlej módy.

Rýchla móda dnes nemá alternatívu

Móda sa celkom zbláznila. Jednu vec si poriadne ani neoblečiete a už sa z výkladov na vás pozerá nový, vraj trendovejší. Konceptu rýchlej módy vo všetkom protirečí luxusná, ktorá vlastne z módy nikdy nevychádza.

Investujte do výskumu. Vráti sa vám to.

Budúcnosť majú firmy, ktoré prinesú aplikácie najmä v oblastiach analýzy dát a umelej inteligencie. Tvrdí to Ornit Shinarová, ktorá v banke Citi v Izraeli vedie akcelerátor rizikového investovania.

V Nórsku nepotrebujete hotovosť. Stačí vám karta či mobil

Peňaženky Nórov či Švédov nie sú plné mincí, ale skôr kariet. Aj tie však z peňaženiek miznú, nahrádzajú ich mobily.

Pracoval na ropnej plošine. Tie peniaze nie sú zadarmo

Z každej strany sa sypú príbehy mladých ľudí, ktorí sú ochotní vzdať sa všetkého, aby zistili, či vedia svoje najväčšie túžby premeniť na skutočnosť. Slovák Andrej Tichý tak urobil v čase, keď to ešte ani zďaleka nebolo trendom.