Aby ste mali život jednoduchší

Umenie nižšej spotreby

Hoci ceny ropy už klesli pod 115 dolárov za barel, aerolínie sa vyjadrujú veľmi opatrne. Aj taká bohatá spoločnosť ako Emirates z Dubaja vyhlásila, že kým ropa neklesne na 105 dolárov, nové linky otvárať nebude. Hoci sa urýchlene vyraďujú staršie lietadlá s vyššou spotrebou paliva či lietadlá s priveľkou kapacitou, na radikálnejšie zmeny flotily, tak ako Niki Lauda objednávkou takmer o polovicu menších lietadiel, mnohí nemajú. Cena paliva sa však stala trvalou výzvou objavovať možnosti, ako znižovať spotrebu aj po litroch a kurióznymi spôsobmi. Hoci A380 vzlieta pri celkovej hmotnosti 560 ton, spoločnosti Emirates sa vyplatí superjumbo odľahčiť aj o jedinú tonu. Na palube rušia všetky časopisy a brožúry pre cestujúcich, ktoré na hlavu vážia aj dve kilá. Namiesto papiera dostanú cestujúci všetko v elektronickej podobe na displeji zábavného systému v každom sedadle.

Spotreba lietadla je v porovnaní s automobilom oveľa citlivejšia na hmotnosť i rýchlosť. Stačí napríklad na medzikontinentálnom A330 znížiť priemernú rýchlosť o šestnásť kilometrov za hodinu a taká veľká spoločnosť ako americká Northwest ušetrí milióny ročne. To predĺži let napríklad na trati Paríž – Minneapolis zhruba o osem minút, spotreba však klesne o pol tony. Brussels Airlines začali lietať za hodinu o desať minút pomalšie, na linkách do krajín Európskej únie to predstavuje dve minúty, usporia však ročne 1,1 milióna eur. Malým znížením rýchlosti šetria palivo aj SkyEurope Airlines. Európska komisia zasa namiesto bežného pristávania v niekoľkých fázach, pri ktorých sa mení rýchlosť a rastie spotreba, žiada čo najviac využívať metódu úsporného súvislého pristávania. Navrhuje na krátke linky návrat turbovrtuľových lietadiel s menšou spotrebou než prúdové. Niektoré aerolínie skúšajú rolovať na štart iba s polovičným počtom naštartovaných motorov.

Šetrenie je pre aerolínie jedinou možnosťou, ako udržať čo najnižšie ceny leteniek a s nimi aj konkurencieschopnosť, najmä voči nízkotarifným dopravcom. Pri znižovaní nákladov je dobré doslova každé ušetrené euro. Úspora paliva nastúpila potom, čo mnohé aerolínie prikročili k redukcii servisu pre cestujúcich. Platí sa za jedlo i občerstvenie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 912
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 518
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 133
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 025
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 899
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Ako efektívne sporiť na dôchodok

Pre Slovensko znamenajú švajčiarske dôchodky často spomínané klišé. Majú však ďaleko od reality. Dôvodom pritom nie je legislatívne prostredie, ale pasivita mladých, ktorí sa o svoju budúcnosť veľmi nestarajú.

Viedeň je mesto kongresov. Túto povesť si buduje dve storočia

Biznis model, ako sa stať svetovým lákadlom pre kongresy a konfrencie si Viedeň buduje 200 rokov.

Fotografie, ktoré povedia, čo nie je vidieť

Martin Baláž sa venuje sa reportážnej sociálnej fotografii. Témami aj spôsobom ich uchopenia sa vymyká svojim spolupútnikom, hoci nemá meno, ktoré by zacvendžalo.

Záložňa z čias Márie Terézie

Prvá úverová inštitúcia Uhorska vznikla v Bratislave, kde pôsobila štrnásť rokov. V činnosti pokračuje ďalej - v Budapešti a je najstarším biznisom Maďarska.