Aby ste mali život jednoduchší

Umenie nižšej spotreby

Hoci ceny ropy už klesli pod 115 dolárov za barel, aerolínie sa vyjadrujú veľmi opatrne. Aj taká bohatá spoločnosť ako Emirates z Dubaja vyhlásila, že kým ropa neklesne na 105 dolárov, nové linky otvárať nebude. Hoci sa urýchlene vyraďujú staršie lietadlá s vyššou spotrebou paliva či lietadlá s priveľkou kapacitou, na radikálnejšie zmeny flotily, tak ako Niki Lauda objednávkou takmer o polovicu menších lietadiel, mnohí nemajú. Cena paliva sa však stala trvalou výzvou objavovať možnosti, ako znižovať spotrebu aj po litroch a kurióznymi spôsobmi. Hoci A380 vzlieta pri celkovej hmotnosti 560 ton, spoločnosti Emirates sa vyplatí superjumbo odľahčiť aj o jedinú tonu. Na palube rušia všetky časopisy a brožúry pre cestujúcich, ktoré na hlavu vážia aj dve kilá. Namiesto papiera dostanú cestujúci všetko v elektronickej podobe na displeji zábavného systému v každom sedadle.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spotreba lietadla je v porovnaní s automobilom oveľa citlivejšia na hmotnosť i rýchlosť. Stačí napríklad na medzikontinentálnom A330 znížiť priemernú rýchlosť o šestnásť kilometrov za hodinu a taká veľká spoločnosť ako americká Northwest ušetrí milióny ročne. To predĺži let napríklad na trati Paríž – Minneapolis zhruba o osem minút, spotreba však klesne o pol tony. Brussels Airlines začali lietať za hodinu o desať minút pomalšie, na linkách do krajín Európskej únie to predstavuje dve minúty, usporia však ročne 1,1 milióna eur. Malým znížením rýchlosti šetria palivo aj SkyEurope Airlines. Európska komisia zasa namiesto bežného pristávania v niekoľkých fázach, pri ktorých sa mení rýchlosť a rastie spotreba, žiada čo najviac využívať metódu úsporného súvislého pristávania. Navrhuje na krátke linky návrat turbovrtuľových lietadiel s menšou spotrebou než prúdové. Niektoré aerolínie skúšajú rolovať na štart iba s polovičným počtom naštartovaných motorov.

Šetrenie je pre aerolínie jedinou možnosťou, ako udržať čo najnižšie ceny leteniek a s nimi aj konkurencieschopnosť, najmä voči nízkotarifným dopravcom. Pri znižovaní nákladov je dobré doslova každé ušetrené euro. Úspora paliva nastúpila potom, čo mnohé aerolínie prikročili k redukcii servisu pre cestujúcich. Platí sa za jedlo i občerstvenie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DGT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DGT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  2. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  3. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  4. Functional spaces for creative dwellers
  5. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  10. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 19 781
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 372
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 13 144
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 458
  5. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 8 443
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 8 297
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 966
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 884
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 4 666
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 902

Hlavné správy zo Sme.sk

Prečo je dôležitý Ústavný súd?

Dzurinda: Fico ma nevyrušuje, jeho kandidatúra na Ústavný súd áno

Štyri dôvody Mikuláša Dzurindu, prečo mu prekáža Ficova kandidatúra.

Autorská strana Evy Borušovičovej

V ruke držíme bombu. Tiká a ruší našu koncentráciu

Myslenie pomalé a rýchle niekde medzi voľbami a rozvodom.

Píše Lucia Berdisová - Fórum

Aké sú motivácie štyridsiatky kandidujúcej na Ústavný súd?

Mať post, to je vždy moderné.

ŠPORT

Ramsay vyberá hráčov, s ktorými nik neráta. Koho vytiahne teraz?

Dvanásť hráčov, ktorí v lige prekvapili.

Neprehliadnite tiež

Veľký obrat neurobia elektronické obchody doma. Musia za hranice

Martin Krupa začínal v roku 1997, keď boli e-shopy skôr technologickou záležitosťou.

Prevratná páska na čepele hokejok mieri do NHL

Idea aj finálna úprava produktu vzniká na Slovensku.

Liečil kŕčové žily jedným vpichom na Slovensku prvý

František Žernovický nechce z kŕčových žíl robiť komerciu.