Dreamliner sníva na zemi

Čo vyriešili technologicky a konštrukčne, nevyšlo organizačne. Meškajú subdodávatelia. A Boeing musí riešiť kompenzácie

Linka poľských aerolínií z Varšavy do Pekingu sa dobre predávala, po dvoch mesiacoch ju však zatvorili. Prerábala. Gniavili ju horibilné ceny paliva. Dopravca čakal na Dreamliner, lietadlo snov, superúsporný Boeing B-787. Keďže však výroba mešká, bude o dva roky neskôr.

Bowlingová guľa na testovanom hliníkovom krídle vyrobila riadny lavór. Keď však padla taká istá guľa na krídlo z uhlíkových vlákien, odrazila sa ako puk od mantinelu. Demonštračné video na prezentačných akciách malo ukázať, že súčasné kompozity sú už dostatočne pevné i pružné aj na namáhané časti lietadla, dokonca pevnejšie než tradičné materiály. Dave Kell z marketingového tímu spoločnosti Boeing Commercial Airplanes kompozity ako konštrukčný prvok označuje za revolúciu v letectve. Kým na medzikontinentálnom Boeingu 777 majú dvanásťpercentný hmotnostný podiel, na medzikontinentálnej novinke B-787 je to už polovica – vyše 55 ton v hmotnosti lietadla.

Článok pokračuje pod video reklamou

KOMPOZITNÉ ÚSPORY. Pretože kompozity sú navyše ešte ľahšie než hliník, v porovnaní s európskym veľkostným konkurentom A330-200, ktorý sa viac drží klasických konštrukčných materiálov, B-787 váži o 15 až 20 ton menej. Spolu s novým dizajnom krídla, ktorý podstatne zvyšuje jeho aerodynamiku, a novými motormi s vysokým obtokovým pomerom to prispieva až k dvadsaťpercentnému zníženiu spotreby paliva. Nové technológie síce zvyšujú cenu (podľa verzie a vybavenia lietadlo stojí od 146 do 200 miliónov dolárov), ale prevádzkovateľ úsporami paliva, výrazne jednoduchšou a menej náročnou údržbou i ošetrovaním kompozitných častí dokáže znížiť prevádzkové náklady na sedadlo o desať percent. Začiatkom tohto tisícročia Boeing hovoril o troch alternatívach ďalšieho smerovania konštrukcie lietadiel. Dopravcom bolo však v porovnaní s vyššou rýchlosťou oveľa atraktívnejšie zvyšovanie výkonov a efektivity. Dreamliner mal pracovný názov 7E7 – E ako efficient, čiže účinný a výkonný. K tomu možno priradiť aj ekologický, pretože menšia hmotnosť, účinnejšie motory a aerodynamika znižujú emisie oxidu uhličitého o pätinu. A až o 60 percent sa zmenší plocha zasiahnutá hlukom pri štarte tohto lietadla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DED na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DED na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Functional spaces for creative dwellers
  2. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  6. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  8. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  9. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  10. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 984
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 951
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 938
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 8 860
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 158
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 704
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 534
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 160
  9. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 4 394
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 343

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kia vysvetľuje, prečo prepustila takmer tridsať ľudí

Väčšina prepustených siahla po vyššom odstupnom.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Trump je alfou a omegou neistoty

Americký prezident je v polčase vládnutia.

ŠPORT

Srdce namiesto rolexiek. Nemci oceňujú gesto Slováka Dudu

V Bundeslige dal už deväť gólov.

Neprehliadnite tiež

Veľký obrat neurobia elektronické obchody doma, keď chcú rásť, musia ísť za hranice

Martin Krupa začínal v roku 1997, keď boli e-shopy skôr technologickou záležitosťou.

Prevratná páska na čepele hokejok mieri do NHL

Idea aj finálna úprava produktu vzniká na Slovensku.

Liečil kŕčové žily jedným vpichom na Slovensku prvý

František Žernovický nechce z kŕčových žíl robiť komerciu.