Kultúra jedla a pitia

Tisíc podôb zmrzliny

Stačí trochu vyplaziť jazyk a všade vám budú rozumieť. Studenú pochúťku lízal svet už pred mnohými vekmi. Milujú ju deti i dospelí a v práci ju využívajú kuchári, cukrári, baristi i barmani.

Tisíc rokov pred naším letopočtom jedli v Číne ryžové hrudky balené v snehu a Arabi neskôr miešali sirupy so snehom ako sharbats. Antický lekár Hippokrates predpisoval zmrzlinu ako liek na oživenie telesných štiav, rímsky cisár Nero jedával sneh z albánskych hôr zmiešaný s medom, ovocím a ružovou vodou. Francúzsky príspevok spočíval v prvej zmrzlinovej kaviarni, Amerika pomohla aj ručným prístrojom na výrobu zmrzliny a Nemecko jej dalo do vienka vynález chladničky. Taliani pridali do snehu soľ, a tak sa zrodila umelá výroba ľadu. Anglicko prišlo s nápadom na zmrzlinový vozík a broskyne so zapečenou zmrzlinou vznikli na počesť austrálskej speváčky Melby. Takmer každý národ prispel svojou troškou do spoločného „zmrzlinového mlyna“.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Tunajší labužníci majú zase na svedomí obohatenie zmrzlinových tort o obľúbený tvarohový variant,“ hodnotí príspevok Česka a Slovenska Michaela Burianová zo spoločnosti Algida. Táto nadnárodná značka prišla v sedemdesiatych rokoch s nápadom ponúknuť kvalitnú zmrzlinu reštauráciám, cukrárňam i domácnostiam. Zaútočili ňou najmä na Francúzov, kde bontón lepších reštaurácií velil pripravovať vlastnú zmrzlinu. Napokon však mnohí šéfkuchári uznali, že priemyselne vyrábaná môže byť ešte chutnejšia než ich vlastná. Práve zmenám v postoji a vyše deväťdesiatpercentnému podielu priemyselných zmrzlín a nanukov vďačí aj zdravotná bezpečnosť dnešnej pochúťky. Koniec koncov, zje sa jej naozaj veľa – Američan, Mexičan či Austrálčan vyše dvadsať litrov ročne, severský Európan vyše desať litrov, južan takmer štyri a Čech i Slovák okolo troch litrov. V tej najrôznejšej podobe – ako dezert, súčasť ľadovej kávy, granít, alkoholických frappé či šerbetov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DCN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4DCN na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 674
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 327
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 806
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 267
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 235
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 666
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 987
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 581
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 754
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 359

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.