Piloti ako sťahovaví vtáci

Mladším, slobodným je často jedno,kde je džob. Kto sa však chce usadiť,hľadá si prácu čo najbližšie k domovu

Chcel si naostro vyskúšať, ako sa s tým, čo vie, uplatní v úplne cudzom prostredí. Preto odišiel na pol roka lietať na Taiwan. Potom sa vo Švajčiarsku preškoľoval na väčšie lietadlá pre vtedajší Tatra Air. Na čas aj ostal robiť u svojich učiteľov, a keď plánoval návrat, zamestnávateľa mu slovenská vláda zlikvidovala. Nuž sa vrátil do Švajčiarska.

Pretože Stanislav Dedič z Chorvátskeho Grobu chcel byť pilotom, vybral si z dvoch možností vojenskú leteckú školu. S vedomím, že lietať na stíhacích bombardéroch Su-7 a neskôr stíhačkách MiG-23 na letiskách v Česku bude, kým mu nevyprší povinnosť odslúžiť si štúdium desaťročným úväzkom v armáde. Vojenské začiatky pokladá za vynikajúce, ale časom prišiel strop odborného rastu. Do penzie mohol vydržať napríklad ako veliteľ roja alebo sa dať na vojenskú nepilotskú kariéru. Do civilu však mohol len vtedy, ak monopolné Československé aerolínie hľadali pilotov. Tie ich však nepotrebovali každý rok. Nečakal však dlho – už v roku 1989 sa stal druhým pilotom prúdového TU-134. A o dva roky po výcviku vo Švajčiarsku druhým pilotom a čoskoro aj kapitánom ­v Saabe 340 novej bratislavskej spoločnosti Tatra Air. Po piatich rokoch sa sám seba pýtal na svoje kvality a či by ho ako pilota akceptovali kdekoľvek na svete. Na Taiwane hľadali Formosa Airlines pilotov, prihlásil sa a prijali ho. V Bratislave požiadal o polročnú dovolenku.

Článok pokračuje pod video reklamou

SKÚŠKA TAIWANOM. Manželky pilotov musia byť tolerantné, trpezlivé a neraz vziať do rúk aj mužovu časť starostlivosti o rodinu. „Na polročný kontrakt dosť ťažko možno rodinu zbaliť, vytrhnúť z domáceho prostredia, deti zo školy. Nuž na pol roka bol naším kontaktom fax v hoteli, kde som pol roka býval,“ spomína si dnes päťdesiatročný S. Dedič. „E-maily ešte neboli a šesť časových pásem znemožňovalo telefonovanie. Keď som sa vrátil z letu, manželka bola v práci, a keď som odchádzal na letisko, doma bola noc.“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4D7T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4D7T na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Konferencia - EU support for research
  2. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  3. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 199
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 031
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 12 379
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 716
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 351
  6. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 5 199
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 574
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 199
  9. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 934
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 473

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Diskusia denníka SME: Rok po vražde Jána a Martiny

Hosťami sú šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová a šéfredaktor Aktuality.sk Peter Bárdy.

DOMOV

Fico podľa Talianov pred rokmi telefonoval s Vadalom

O telefonáte vie talianska prokuratúra.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Bašternákov klient káže o daniach

Občania sa na kampaň skladali iba ak Ficovi.

DOMOV

Nespokojní farmári hodinu blokovali bratislavský most SNP

Z pokojného protestu farmárov sa stala blokáda.

Neprehliadnite tiež

Posledný zvyšok krajiny, aká bola kedysi všade pri Dunaji

Veľkolélsky ostrov vrátili späť v čase.

Dunaj z Veľkoléskeho ostrova
Protesty vo Vancouveri

Cez sklady v Hamburgu dodnes prechádza tretina svetového obchodu s kobercami a významný objem kakaa a kávy

Speicherstadt sa stal významnou súčasťou nemeckého ekonomického zázraku.

Hrad na vode. Najfotografovanejší pohľad na Speicherstadt.

Cena bitcoinu lietala za uplynulý rok hore-dole aj o tisícky dolárov mesačne

Bublina už praskla a virtuálne meny môžu opäť stúpať.

Tomáš Sedláček: Zo všetkých humanitných odborov si trúfa predpovedať budúcnosť len ekonómia

Pre liberálov je príliš konzervatívny, pre konzervatívcov zasa príliš liberálny. Český ekonóm Tomáš Sedláček.

Tomáš Sedláček