Boj o škaredé káčatká

Národná obuv verzus medzinárodná korporácia

Tony Mortel, vlastník rodinnej firmy, ktorá už takmer pol storočia vyrába v Austrálii nesmierne populárne Ugg čižmy, dostal neočakávaný list. Odosielateľom bola americká obuvnícka firma Deckers Outdoor a jej právnici vyhlásili, že ich firma má zaregistrovanú značku Ugg v USA aj v Austrálii, a preto zakazuje malým austrálskym výrobcom predávať tovar pod názvom Ugg.

Takto sa začala vojna o značku Ugg. Súboj nastal nielen medzi právnikmi zainteresovaných firiem, ale aj medzi Austráliou a Spojenými štátmi americkými. A okrem T. Mortela a jemu podobných malých austrálskych výrobcov obuvi zaskočil aj obyčajných Austrálčanov. Najmä vidiečanov, ktorí čižmy Ugg nosia už od 20. rokov minulého storočia. V tom období sa však nikto neunúval zaregistrovať si takúto značku. To zišlo na um až v roku 1971 istému austrálskemu surfistovi. Jeho kolega Brian Smith priniesol v roku 1979 čižmy Ugg na americký trh a tam založil firmu Ugg Holdings, ktorú neskôr predal americkej Deckers Outdoor Corporation. A tá si v roku 1999 úspešne zaregistrovala značku Ugg aj na území Austrálie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pojmy, dojmy a národná hrdosť

Čižmy Ugg, či skôr kapce, sú z ovčej kože a vlny. Pôvod ich názvu nie je celkom jasný. Pochádza buď z austrálskej výslovnosti slova hug, čo znamená objímať (čižmy pekne objímajú a zohrievajú nohy), alebo od slova ugly, teda škaredý, prípadne od citoslovca ugh, čo v slovenskom preklade znamená najskôr - fuj! Nech je tak či onak, Austrálčania sa nazdávajú, že ugg je všeobecne zaužívaný pojem, a preto nemal byť zaregistrovaný ako značka. Je to vraj ako zaregistrovať pojmy džínsy alebo auto. Radikálnejšie austrálske média, ktoré považujú tieto čižmy za austrálsku ikonu, prirovnávajú registráciu značky Američanmi za urážku. Prirovnávajú to k hypotetickej registrácii amerického termínu Thanksgiving Austrálčanmi a následnom zákaze jeho používania v USA. Do kampane za čižmy sa už dva roky okrem médií zapájajú aj austrálski politici. Sedem poslancov z krajiny protinožcov napríklad napochodovalo v máji 2004 do parlamentu v čižmách Ugg, aby vyjadrili podporu austrálskym výrobcom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4BR3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4BR3 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Panónsky zázrak adventu 2018
  4. 5 tipov, ako pomôcť pred Vianocami a darovať radosť
  5. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  6. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  7. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  8. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  9. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  10. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  1. Nové možnosti spolupráce EU v Bratislave a MH SR
  2. Panónsky zázrak adventu 2018
  3. Ako sa starať o investičné šperky
  4. 5 tipov, ako pomôcť pred Vianocami a darovať radosť
  5. Ambasádor OMV Ivan Jakeš ide na Dakar s jasným cieľom: vyhrať
  6. Ekonomická a multilaterálna diplomacia Mexika
  7. Záverečná konferencia projektu RECARE
  8. Forum & československá moderna
  9. Spolupráca Stavebnej fakulty STU na obnove hradu Krásna Hôrka
  10. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 23 779
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 17 008
  3. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku 12 292
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 12 032
  5. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách 10 251
  6. Platíte si poistenie domova zbytočne? 7 285
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 083
  8. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 5 044
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 619
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 4 107

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico rozmýšľa, ako okresať peniaze mimovládkam

Keby dali ľudia dve percentá z daní rodičom, poslali by im desať eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ficov návrh nemá rácio, iba žlč

Lenže presne o tom sú dve percentá. Ficov návrh nemá rácio, iba žlč.

DOMOV

Maďarská prokuratúra uzavrela kauzu Hedvigy Malinovej

Kauza Malinová sa ťahala od roku 2006.

DOMOV

Novou skratkou na evidenčných číslach v Bratislave bude BT

Skratku BT zvolilo 89 percent z vyše 29-tisíc hlasujúcich.

Neprehliadnite tiež

Chcel záhradníctvo a ako bonus dostal aj kaviareň

Tematická kaviareň láka na atmosféru exotického ostrova Bali.

Podnik pre cestovateľov, ktorí majú radi kávu s atmosférou

Navštívil mnoho krajín po celom svete. Jedného dňa sa rozhodol, že si otvorí cestovateľskú kaviareň.

Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

V Handlovej odštartovali nový projekt s názvom Basketbalová škola ŠBK Handlová

Handlová sa teší obrovskému záujmu detí o basketbal. Za posledné tri roky vzrástol štvornásobne, a to najmä vďaka viacerým úspešným projektom, nevynímajúc letné kempy pre deti.