Ako si zjednodušiť písanie podnikateľského plánu

Alebo ako sa prepracovať od myšlienky k podnikateľskému plánu

Stále rozmýšľam ako vám to zjednodušiť. Ako čo najľahšie napísať podnikateľský plán, a pritom v ňom obsiahnuť všetko podstatné.

 

Keď ho píšem pre vás, začnem tým, že si vás vypočujem. Následne „vyrobím“ osnovu alebo štruktúru, ktorú začnem napĺňať. Existuje základná štruktúra, ktorá sa môže meniť v závislosti od vášho podnikania. Nájdete ju všade na internete a odbornej literatúre. Pritom si predstavujem, ako by mal váš biznis fungovať, aby bol životaschopný. Môžete si to predstaviť aj ako mapu alebo cestu – roadmap – ako sa dostať k cieľu. (Aj cesta je cieľom :)

Článok pokračuje pod video reklamou

No a potom proste začnem písať. Začnem napĺňať jednotlivé „krabičky“. Postupne ma napádajú ďalšie otázky, na ktoré treba zodpovedať. Tieto „krabičky“ proste nedovolia na nič zabudnúť. Bez samotného písania by som na to vždy neprišla. Donútia človeka zamyslieť sa.

 

Ono sa to potom rozbehne akosi samo. Začnem sa zaoberať jednotlivými kapitolami stále podrobnejšie a podrobnejšie a obracať každú kapitolu z viacerých strán. A následne dávať kapitoly do vzájomných súvislostí.  

 

Napríklad, ak chce firma dosiahnuť 1 mi. EUR tržieb, pýtam sa, čo bude predávať, komu to bude predávať, kde a za koľko to bude predávať, čo k tomu potrebuje, koľko ju to bude stáť, koľko ľudí a za koľko bude vo firme pracovať, aby sa predali výrobky práve za tento 1 mil. EUR, potrebuje kúpiť nový stroj k tomu, prenajať si priestor alebo kúpiť novú budovu, investovať do reklamy, ....

A už to ide. Odpovede na tieto otázky napíšem do tej správnej kapitoly a čo sa dá, vyjadrím číselne a vložím do tabuľky. V tabuľke si vždy vyrátajte minimálne jedno číslo, a to – rozdiel medzi všetkým tým, čo zarobíte (vaše tržby) a čo vás to bude stáť (náklady). Inak nezistíte, či to má zmysel.

Ešte toto všetko trošku upracem. V škole nás učili, že text s hlavou a pätou má mať úvod, stred a záver. No a v prípade podnikateľského plánu to nie je iné.

Z leteckej perspektívy sa možno na každé podnikanie pozerať v týchto okruhoch:

  1. Váš biznis (pekne povedané „business model“) – napovie, ako bude biznis zarábať.
  2. Jeho miesto na trhu („marketing“) – popíše priestor, kde sa biznis nachádza a ako sa dopracuje k cieľu
  3. Čo biznis zarobí a čo vás to bude stáť („finančný plán“) .

Je to trošku zrozumiteľnejšie? Aspoň sa o to pokúste. Možno to nakoniec tak úplne samo nepôjde, ale určite to trápenie sa nad podnikateľskou myšlienkou vás posunie ďalej a vaše podnikanie začne naberať konkrétnejšie kontúry. No a aby to všetko dávalo zmysel, aby boli jednotlivé časti konzistentné a text pochopiteľný adresátom, vždy pomôže pohľad druhých očí. Držím palce.

 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 11 376
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 030
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 9 415
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 129
  5. Vizuálny smog je problém 3 119
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 859
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 522
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 221
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 868
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 342

Hlavné správy zo Sme.sk

PÍŠE LUBOŠ PALATA

Česko sa stalo základňou vietnamskej rozviedky

Únos je len špičkou ľadovca.

PLUS

Portugalci sa dostali z drogového pekla radikálne

Z užívateľov drog spravili ľudí so zdravotným problémom.

Neprehliadnite tiež

Nie Sme takí racionálni, ako si myslíme

Behaviorálna ekonómia je moderná veda na vzostupe.

Ako žiť bezpečne s inteligentným alarmom

Moderný alarm dokáže monitorovať aj teplotu v byte, otvárať bránu a je prepojeným na mobil.

Poľský pivovar usadený v parku

Aj Poliaci vedia variť pivo, ale najmä ho vedia dobre spropagovať a predať. Aj cez múzeum.

Podnikať sa dá aj s umením

Otec a syn Smolákovci vedia ako umenia propagovať aj predávať. Pomáhajú im aj granty a sponzori.

Budapeštianske krčmy v ruinách (ne)prežili komerčný úspech

Priestor pre alternatívnu kultúru v Budapešti sa stal výhodným biznisom.