Ako si zjednodušiť písanie podnikateľského plánu

Alebo ako sa prepracovať od myšlienky k podnikateľskému plánu

Stále rozmýšľam ako vám to zjednodušiť. Ako čo najľahšie napísať podnikateľský plán, a pritom v ňom obsiahnuť všetko podstatné.

 

Keď ho píšem pre vás, začnem tým, že si vás vypočujem. Následne „vyrobím“ osnovu alebo štruktúru, ktorú začnem napĺňať. Existuje základná štruktúra, ktorá sa môže meniť v závislosti od vášho podnikania. Nájdete ju všade na internete a odbornej literatúre. Pritom si predstavujem, ako by mal váš biznis fungovať, aby bol životaschopný. Môžete si to predstaviť aj ako mapu alebo cestu – roadmap – ako sa dostať k cieľu. (Aj cesta je cieľom :)

Článok pokračuje pod video reklamou

No a potom proste začnem písať. Začnem napĺňať jednotlivé „krabičky“. Postupne ma napádajú ďalšie otázky, na ktoré treba zodpovedať. Tieto „krabičky“ proste nedovolia na nič zabudnúť. Bez samotného písania by som na to vždy neprišla. Donútia človeka zamyslieť sa.

 

Ono sa to potom rozbehne akosi samo. Začnem sa zaoberať jednotlivými kapitolami stále podrobnejšie a podrobnejšie a obracať každú kapitolu z viacerých strán. A následne dávať kapitoly do vzájomných súvislostí.  

 

Napríklad, ak chce firma dosiahnuť 1 mi. EUR tržieb, pýtam sa, čo bude predávať, komu to bude predávať, kde a za koľko to bude predávať, čo k tomu potrebuje, koľko ju to bude stáť, koľko ľudí a za koľko bude vo firme pracovať, aby sa predali výrobky práve za tento 1 mil. EUR, potrebuje kúpiť nový stroj k tomu, prenajať si priestor alebo kúpiť novú budovu, investovať do reklamy, ....

A už to ide. Odpovede na tieto otázky napíšem do tej správnej kapitoly a čo sa dá, vyjadrím číselne a vložím do tabuľky. V tabuľke si vždy vyrátajte minimálne jedno číslo, a to – rozdiel medzi všetkým tým, čo zarobíte (vaše tržby) a čo vás to bude stáť (náklady). Inak nezistíte, či to má zmysel.

Ešte toto všetko trošku upracem. V škole nás učili, že text s hlavou a pätou má mať úvod, stred a záver. No a v prípade podnikateľského plánu to nie je iné.

Z leteckej perspektívy sa možno na každé podnikanie pozerať v týchto okruhoch:

  1. Váš biznis (pekne povedané „business model“) – napovie, ako bude biznis zarábať.
  2. Jeho miesto na trhu („marketing“) – popíše priestor, kde sa biznis nachádza a ako sa dopracuje k cieľu
  3. Čo biznis zarobí a čo vás to bude stáť („finančný plán“) .

Je to trošku zrozumiteľnejšie? Aspoň sa o to pokúste. Možno to nakoniec tak úplne samo nepôjde, ale určite to trápenie sa nad podnikateľskou myšlienkou vás posunie ďalej a vaše podnikanie začne naberať konkrétnejšie kontúry. No a aby to všetko dávalo zmysel, aby boli jednotlivé časti konzistentné a text pochopiteľný adresátom, vždy pomôže pohľad druhých očí. Držím palce.

 

 

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
          2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
          3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
          4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
          5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
          6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
          7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
          8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
          9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
          10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
          1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
          2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
          3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
          4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
          5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
          6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
          7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
          8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
          9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
          10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
          1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 915
          2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 855
          3. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 14 588
          4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 819
          5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 11 152
          6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 395
          7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 953
          8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 305
          9. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 002
          10. Klima efekt bez klimatizácie 2 966

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Píše Marián Leško

          Kováčik je naozaj špeciálny prokurátor. Ako chráni mocných?

          Prokuratúra ochraňuje privilegovaných.

          ŽENA

          Vojvodkyňa Kate porodila druhého syna

          Do britskej kráľovskej rodiny pribudol ďalší člen.

          Neprehliadnite tiež

          Ako sa balí svet v Šenkviciach

          Špeciálne vrecia z Novplastu si objednáva nielen mesto Berlín, dánske priemyselné podniky, ale aj švajčiarska armáda či McDonald’s.

          Realitná bublina sa stále nafukuje, ale nepraská

          Súčasné ceny bytov už prekonali hodnoty, ktoré mali pred vypuknutím finančnej krízy. Ceny nehnuteľností brzdia len lacnejšie domy.

          Južná Afrika môže nakŕmiť svet

          Na tom, že v Juhoafrickej republike to už dlhšie vrie, má hlavnú zásluhu prezident Jacob Zuma, ktorý nedávno rezignoval.

          Cesta od turistiky k smart podrážke

          Topánky s podrážkou od firmy Vibram sú dodnes značkou kvality na celom svete. K úspechu jej pomohli aj inovácie.

          Odmeny pre sprostredkovateľov rezort financií ohraničí

          Dokážu vybaviť lacnejšiu hypotéku či finančne pripraviť človeka na nečakané životné situácie. Meno im však kazí pár dobrodruhov, ktorých zaujímajú iba peniaze.