Ako si zjednodušiť písanie podnikateľského plánu

Alebo ako sa prepracovať od myšlienky k podnikateľskému plánu

Stále rozmýšľam ako vám to zjednodušiť. Ako čo najľahšie napísať podnikateľský plán, a pritom v ňom obsiahnuť všetko podstatné.

 

Keď ho píšem pre vás, začnem tým, že si vás vypočujem. Následne „vyrobím“ osnovu alebo štruktúru, ktorú začnem napĺňať. Existuje základná štruktúra, ktorá sa môže meniť v závislosti od vášho podnikania. Nájdete ju všade na internete a odbornej literatúre. Pritom si predstavujem, ako by mal váš biznis fungovať, aby bol životaschopný. Môžete si to predstaviť aj ako mapu alebo cestu – roadmap – ako sa dostať k cieľu. (Aj cesta je cieľom :)

Článok pokračuje pod video reklamou

No a potom proste začnem písať. Začnem napĺňať jednotlivé „krabičky“. Postupne ma napádajú ďalšie otázky, na ktoré treba zodpovedať. Tieto „krabičky“ proste nedovolia na nič zabudnúť. Bez samotného písania by som na to vždy neprišla. Donútia človeka zamyslieť sa.

 

Ono sa to potom rozbehne akosi samo. Začnem sa zaoberať jednotlivými kapitolami stále podrobnejšie a podrobnejšie a obracať každú kapitolu z viacerých strán. A následne dávať kapitoly do vzájomných súvislostí.  

 

Napríklad, ak chce firma dosiahnuť 1 mi. EUR tržieb, pýtam sa, čo bude predávať, komu to bude predávať, kde a za koľko to bude predávať, čo k tomu potrebuje, koľko ju to bude stáť, koľko ľudí a za koľko bude vo firme pracovať, aby sa predali výrobky práve za tento 1 mil. EUR, potrebuje kúpiť nový stroj k tomu, prenajať si priestor alebo kúpiť novú budovu, investovať do reklamy, ....

A už to ide. Odpovede na tieto otázky napíšem do tej správnej kapitoly a čo sa dá, vyjadrím číselne a vložím do tabuľky. V tabuľke si vždy vyrátajte minimálne jedno číslo, a to – rozdiel medzi všetkým tým, čo zarobíte (vaše tržby) a čo vás to bude stáť (náklady). Inak nezistíte, či to má zmysel.

Ešte toto všetko trošku upracem. V škole nás učili, že text s hlavou a pätou má mať úvod, stred a záver. No a v prípade podnikateľského plánu to nie je iné.

Z leteckej perspektívy sa možno na každé podnikanie pozerať v týchto okruhoch:

  1. Váš biznis (pekne povedané „business model“) – napovie, ako bude biznis zarábať.
  2. Jeho miesto na trhu („marketing“) – popíše priestor, kde sa biznis nachádza a ako sa dopracuje k cieľu
  3. Čo biznis zarobí a čo vás to bude stáť („finančný plán“) .

Je to trošku zrozumiteľnejšie? Aspoň sa o to pokúste. Možno to nakoniec tak úplne samo nepôjde, ale určite to trápenie sa nad podnikateľskou myšlienkou vás posunie ďalej a vaše podnikanie začne naberať konkrétnejšie kontúry. No a aby to všetko dávalo zmysel, aby boli jednotlivé časti konzistentné a text pochopiteľný adresátom, vždy pomôže pohľad druhých očí. Držím palce.

 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Kreditná karta – áno alebo nie
          2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
          3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
          4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
          5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
          6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
          7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
          8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
          9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
          10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
          1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
          2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
          3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
          4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
          5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
          6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
          7. Kreditná karta – áno alebo nie
          8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
          9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
          10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
          1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 895
          2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 605
          3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 575
          4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 591
          5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 157
          6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 222
          7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 639
          8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 112
          9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 983
          10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 2 984

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Šéf UNB: Hnevá ma zlý prístup zdravotníkov k pacientom

          Mnohé izby budú dvojlôžkové. So samostatným sociálnym zariadením a so sprchou, vraví šéf UNB.

          ŠPECIÁLNE DOBRÉ RÁNO

          Špeciálne Dobré ráno: Kto na Slovensku kradne európske peniaze

          Z diskusie Za slušné eurofondy.

          SVET

          Erdogan je varovaním, kde môže skončiť Maďarsko

          Erdogan zmenil Turecko za pätnásť rokov.

          Neprehliadnite tiež

          Novodobý Nomád: Na motorke prebrázdil Afriku

          Sadol si na chrbát 50-ročnej čezety a plánoval ísť čo najďalej. Nakoniec navštívil 37 krajín a prejazdil vyše 45-tisíc kilometrov. Český programátor, 30-ročný Martin Magnusek vlani dokončil cestu po Afrike.

          Od piatich kamarátov k nadnárodnému vydavateľstvu

          Mali len dvadsať rokov, keď napísali prvú učebnicu.

          Cez mobil sa dá vybaviť aj hypotéka

          Banky čoraz viac svojich služieb presúvajú na internet.

          Podnikanie v Karibiku: Ručne a s láskou

          Na nenápadnom ostrove neďaleko venezuelského pobrežia stojí najstaršia továreň na spracovanie aloe vera na svete. Zamestnáva len niečo vyše stovky pracovníkov a ročne vyprodukuje približne milión výrobkov.

          Na pomedzí inšpiratívnych ciest

          Blíži sa inšpiratívna konferencia TEDxBratislava a PROFIT – inšpiratívny magazín bude tiež pri tom. Verím, že sa na pôde Slovenského národného divadla stretneme – už v nedeľu 1. júla.