Ako si zjednodušiť písanie podnikateľského plánu

Alebo ako sa prepracovať od myšlienky k podnikateľskému plánu

Stále rozmýšľam ako vám to zjednodušiť. Ako čo najľahšie napísať podnikateľský plán, a pritom v ňom obsiahnuť všetko podstatné.

 

Keď ho píšem pre vás, začnem tým, že si vás vypočujem. Následne „vyrobím“ osnovu alebo štruktúru, ktorú začnem napĺňať. Existuje základná štruktúra, ktorá sa môže meniť v závislosti od vášho podnikania. Nájdete ju všade na internete a odbornej literatúre. Pritom si predstavujem, ako by mal váš biznis fungovať, aby bol životaschopný. Môžete si to predstaviť aj ako mapu alebo cestu – roadmap – ako sa dostať k cieľu. (Aj cesta je cieľom :)

Článok pokračuje pod video reklamou

No a potom proste začnem písať. Začnem napĺňať jednotlivé „krabičky“. Postupne ma napádajú ďalšie otázky, na ktoré treba zodpovedať. Tieto „krabičky“ proste nedovolia na nič zabudnúť. Bez samotného písania by som na to vždy neprišla. Donútia človeka zamyslieť sa.

 

Ono sa to potom rozbehne akosi samo. Začnem sa zaoberať jednotlivými kapitolami stále podrobnejšie a podrobnejšie a obracať každú kapitolu z viacerých strán. A následne dávať kapitoly do vzájomných súvislostí.  

 

Napríklad, ak chce firma dosiahnuť 1 mi. EUR tržieb, pýtam sa, čo bude predávať, komu to bude predávať, kde a za koľko to bude predávať, čo k tomu potrebuje, koľko ju to bude stáť, koľko ľudí a za koľko bude vo firme pracovať, aby sa predali výrobky práve za tento 1 mil. EUR, potrebuje kúpiť nový stroj k tomu, prenajať si priestor alebo kúpiť novú budovu, investovať do reklamy, ....

A už to ide. Odpovede na tieto otázky napíšem do tej správnej kapitoly a čo sa dá, vyjadrím číselne a vložím do tabuľky. V tabuľke si vždy vyrátajte minimálne jedno číslo, a to – rozdiel medzi všetkým tým, čo zarobíte (vaše tržby) a čo vás to bude stáť (náklady). Inak nezistíte, či to má zmysel.

Ešte toto všetko trošku upracem. V škole nás učili, že text s hlavou a pätou má mať úvod, stred a záver. No a v prípade podnikateľského plánu to nie je iné.

Z leteckej perspektívy sa možno na každé podnikanie pozerať v týchto okruhoch:

  1. Váš biznis (pekne povedané „business model“) – napovie, ako bude biznis zarábať.
  2. Jeho miesto na trhu („marketing“) – popíše priestor, kde sa biznis nachádza a ako sa dopracuje k cieľu
  3. Čo biznis zarobí a čo vás to bude stáť („finančný plán“) .

Je to trošku zrozumiteľnejšie? Aspoň sa o to pokúste. Možno to nakoniec tak úplne samo nepôjde, ale určite to trápenie sa nad podnikateľskou myšlienkou vás posunie ďalej a vaše podnikanie začne naberať konkrétnejšie kontúry. No a aby to všetko dávalo zmysel, aby boli jednotlivé časti konzistentné a text pochopiteľný adresátom, vždy pomôže pohľad druhých očí. Držím palce.

 

 

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          6. Talent - vzdelanie - úspech
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
          2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          9. HubHub spája sily s Neulogy
          10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 887
          2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 18 819
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 289
          4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 908
          5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 082
          6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 5 654
          7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 562
          8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 020
          9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 484
          10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 132

          Hlavné správy zo Sme.sk

          KOMENTÁRE

          Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

          Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

          KOMENTÁRE

          Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

          Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.