Ako v nás úspech vzbudzuje poverčivosť

Čím viac sa vyšplháme na rebríčku firemnej hierarchie, tým viac získavame pocit, že môžeme byť nenahraditeľný. Získavame presvedčenia ako „som úspešný, viem byť úspešný, budem úspešný, úspech je moja voľba.“

Poverčivosť je iba zámena dvoch javov vyskytujúcich sa vedľa seba a vzťahu príčiny a následku.

K najväčším omylom úspešných ľudí patrí úvaha: Správam sa týmto spôsobom a dosahujem tieto výsledky. Určite teda dosahujem týchto výsledkov preto, že sa správam týmto spôsobom.

To síce môže platiť, ale nie vždy a vo všetkých prípadoch. Dr. Goldsmith tvrdí, že práve tu začína poverčivosť, ktorá vyvoláva falošnú predstavu a jej myšlienka je:

Na svojich seminároch hovorí o rozdiele medzi úspechom, ktorý sa dostavil vďaka nášmu chovaniu, a úspechom, ktorý sme získali napriek nášmu chovaniu.

Najväčšou výzvou Marshalla je pomáhať lídrom aby si tento rozdiel uvedomili. Aby pochopili, že si mýlia správanie „ vďaka ktorému“ so správaním „napriek ktorému“ a vyhli sa pasci poverčivosti.

Povieme si o jednom Top manažérovi menom Harry, ktorého to bola najväčšia osobná prekážka.

Harry bol skvelý a pre svoju prácu zapálený riaditeľ, ktorý pravidelne plnil plány. Dokázal vidieť veci, ktoré nikto iný vo firme nevidel a to pripúšťali aj jeho kolegovia na nižších a vyšších úrovniach firemnej hierarchie. Vďaka svojím kreatívnym myšlienkam, vedúcim k priekopníckym postupom a spôsobom práce si získal hlbokú dôveru všetkých. Úprimne sa zaujímal o firmu, zamestnancov a akcionárov.

Tento perfektný muž, ale mal iba jednu chybičku, bol zlý poslucháč. Aj keď ho jeho priamy podriadený rešpektovali, mali pocit, že ich nepočúva. Jeho podriadený ochotne pripúšťali, že ich nemusí počúvať vždy a Harry zostával agresívnym ignorantom a nie iba roztržitým géniom, ktorý občas nevenuje pozornosť svojmu okoliu. Jeho kolegovia boli presvedčení, že ak si urobí o niečom názor, je zbytočné mu ho vyvracať. Takúto spätnú väzbu získal naprieč celou firmou a potvrdila to aj jeho rodina. Jeho žena a deti mali pocit, že Harry často nepočúva to čo mu hovoria.

Marshall po vyhodnotení °360 spätnej väzby, ktorú získal z jeho firmy a od rodiny povedal Harrymu, že je úspešný vďaka svojmu talentu, tvrdej práci a trochu šťastia aj napriek svojej neschopnosti počúvať druhých.
Harry si to priznal ale nechcel sa meniť. Bol presvedčený, že práve táto schopnosť nepočúvať druhých z časti stojí za jeho úspechom. Odpovedal dôležito, že nestrpí hlupákov a zlé nápady. Toto bola jeho obranná reakcia.
Keď sa ho Marshall opýtal, či si skutočne myslí o svojich spolupracovníkoch a rodine, že sú hlupáci, tak priznal, že jeho reakcie môžu byť občas rozpačité. Išlo predsa o ľudí, ktorých rešpektoval, potreboval a na ktorých stál jeho úspech.

Harry nad tým viac premýšľal a uznal:

„niekedy som tým hlupákom možno ja sám“

Toto bol veľký pokrok, pretože pripustil, že druhý môžu mať oprávnený pocit a tiež si uvedomil, že sa možno niekedy chová ako hlupák.

Následne Harry zaujal obrannú pozíciu číslo 2: strach, že náprava bude zložitá. Obával sa, že príde o svoju vlastnú kreativitu a možno by strácal chuť podeliť sa o svoje názory s ostatnými. Marshall namietol, že je veľmi nepravdepodobné aby sa 55 ročný muž, ktorý celý život na názory ostatných nedbal, polepšil tak, žeby sa zrazu o nich začne zaujímať prehnane. Dr. Goldsmith uistil Harryho, že túto obavu zo svojich starostí môže vymazať. Spoločnými rozhovormi sa snažili napraviť jednu zlú vlastnosť a nie zmeniť jeho celú osobnosť.

Harry sa nakoniec rozhodol, že bude oveľa viac produktívnejší, keď bude poslúchať čo hovoria aj druhý, ako keď bude márniť čas ospravedlňovaním vlastného nefunkčného správania.

Dr. Goldsmith pracoval s Top manažérmi, ktorí trvali na tom, že ich odstup, tajomné mlčanie a neprístupnosť vo vzťahu k podriadeným je zámerná taktika aby ľudí prinútili pracovať samostatne.

Možno sú to vaše alibi pre vaše nenapraviteľné správanie, ktoré odmietate zmeniť. Nepracovali by vaši ľudia lepšie, keď by ste ich nasmerovali správnym spôsobom a podelili sa s nimi o svoje názory?

Posvietime si teraz na vás osobne

Vyberte si vašu nepeknú vlastnosť , niečo o čom viete, že otravuje vašich kolegov a priateľov.

Teraz si položte otázku:

Správate sa preto tak, pretože si myslíte, že vám takéto správanie predtým prinieslo niečo prospešného? Pozrime sa bližšie. Pomáha vám toto správanie dosahovať lepšie výsledky? Alebo je to len spôsob pod akým veľa rokov jednáte. Prvý prípad ukazuje na správanie „ vďaka ktorému“ druhý prípad na správanie „napriek ktorému“ ste niečo dokázali.

Správne odpovedanie si vyžaduje veľkú mieru sústredenia. Musíte si neustále klásť otázku: je práve toto správanie príčinou môjho úspechu?

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.