Ako v nás úspech vzbudzuje poverčivosť

Čím viac sa vyšplháme na rebríčku firemnej hierarchie, tým viac získavame pocit, že môžeme byť nenahraditeľný. Získavame presvedčenia ako „som úspešný, viem byť úspešný, budem úspešný, úspech je moja voľba.“

Poverčivosť je iba zámena dvoch javov vyskytujúcich sa vedľa seba a vzťahu príčiny a následku.

K najväčším omylom úspešných ľudí patrí úvaha: Správam sa týmto spôsobom a dosahujem tieto výsledky. Určite teda dosahujem týchto výsledkov preto, že sa správam týmto spôsobom.

To síce môže platiť, ale nie vždy a vo všetkých prípadoch. Dr. Goldsmith tvrdí, že práve tu začína poverčivosť, ktorá vyvoláva falošnú predstavu a jej myšlienka je:

Článok pokračuje pod video reklamou

Na svojich seminároch hovorí o rozdiele medzi úspechom, ktorý sa dostavil vďaka nášmu chovaniu, a úspechom, ktorý sme získali napriek nášmu chovaniu.

Najväčšou výzvou Marshalla je pomáhať lídrom aby si tento rozdiel uvedomili. Aby pochopili, že si mýlia správanie „ vďaka ktorému“ so správaním „napriek ktorému“ a vyhli sa pasci poverčivosti.

Povieme si o jednom Top manažérovi menom Harry, ktorého to bola najväčšia osobná prekážka.

Harry bol skvelý a pre svoju prácu zapálený riaditeľ, ktorý pravidelne plnil plány. Dokázal vidieť veci, ktoré nikto iný vo firme nevidel a to pripúšťali aj jeho kolegovia na nižších a vyšších úrovniach firemnej hierarchie. Vďaka svojím kreatívnym myšlienkam, vedúcim k priekopníckym postupom a spôsobom práce si získal hlbokú dôveru všetkých. Úprimne sa zaujímal o firmu, zamestnancov a akcionárov.

Tento perfektný muž, ale mal iba jednu chybičku, bol zlý poslucháč. Aj keď ho jeho priamy podriadený rešpektovali, mali pocit, že ich nepočúva. Jeho podriadený ochotne pripúšťali, že ich nemusí počúvať vždy a Harry zostával agresívnym ignorantom a nie iba roztržitým géniom, ktorý občas nevenuje pozornosť svojmu okoliu. Jeho kolegovia boli presvedčení, že ak si urobí o niečom názor, je zbytočné mu ho vyvracať. Takúto spätnú väzbu získal naprieč celou firmou a potvrdila to aj jeho rodina. Jeho žena a deti mali pocit, že Harry často nepočúva to čo mu hovoria.

Marshall po vyhodnotení °360 spätnej väzby, ktorú získal z jeho firmy a od rodiny povedal Harrymu, že je úspešný vďaka svojmu talentu, tvrdej práci a trochu šťastia aj napriek svojej neschopnosti počúvať druhých.
Harry si to priznal ale nechcel sa meniť. Bol presvedčený, že práve táto schopnosť nepočúvať druhých z časti stojí za jeho úspechom. Odpovedal dôležito, že nestrpí hlupákov a zlé nápady. Toto bola jeho obranná reakcia.
Keď sa ho Marshall opýtal, či si skutočne myslí o svojich spolupracovníkoch a rodine, že sú hlupáci, tak priznal, že jeho reakcie môžu byť občas rozpačité. Išlo predsa o ľudí, ktorých rešpektoval, potreboval a na ktorých stál jeho úspech.

Harry nad tým viac premýšľal a uznal:

„niekedy som tým hlupákom možno ja sám“

Toto bol veľký pokrok, pretože pripustil, že druhý môžu mať oprávnený pocit a tiež si uvedomil, že sa možno niekedy chová ako hlupák.

Následne Harry zaujal obrannú pozíciu číslo 2: strach, že náprava bude zložitá. Obával sa, že príde o svoju vlastnú kreativitu a možno by strácal chuť podeliť sa o svoje názory s ostatnými. Marshall namietol, že je veľmi nepravdepodobné aby sa 55 ročný muž, ktorý celý život na názory ostatných nedbal, polepšil tak, žeby sa zrazu o nich začne zaujímať prehnane. Dr. Goldsmith uistil Harryho, že túto obavu zo svojich starostí môže vymazať. Spoločnými rozhovormi sa snažili napraviť jednu zlú vlastnosť a nie zmeniť jeho celú osobnosť.

Harry sa nakoniec rozhodol, že bude oveľa viac produktívnejší, keď bude poslúchať čo hovoria aj druhý, ako keď bude márniť čas ospravedlňovaním vlastného nefunkčného správania.

Dr. Goldsmith pracoval s Top manažérmi, ktorí trvali na tom, že ich odstup, tajomné mlčanie a neprístupnosť vo vzťahu k podriadeným je zámerná taktika aby ľudí prinútili pracovať samostatne.

Možno sú to vaše alibi pre vaše nenapraviteľné správanie, ktoré odmietate zmeniť. Nepracovali by vaši ľudia lepšie, keď by ste ich nasmerovali správnym spôsobom a podelili sa s nimi o svoje názory?

Posvietime si teraz na vás osobne

Vyberte si vašu nepeknú vlastnosť , niečo o čom viete, že otravuje vašich kolegov a priateľov.

Teraz si položte otázku:

Správate sa preto tak, pretože si myslíte, že vám takéto správanie predtým prinieslo niečo prospešného? Pozrime sa bližšie. Pomáha vám toto správanie dosahovať lepšie výsledky? Alebo je to len spôsob pod akým veľa rokov jednáte. Prvý prípad ukazuje na správanie „ vďaka ktorému“ druhý prípad na správanie „napriek ktorému“ ste niečo dokázali.

Správne odpovedanie si vyžaduje veľkú mieru sústredenia. Musíte si neustále klásť otázku: je práve toto správanie príčinou môjho úspechu?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 960
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 032
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 251
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 963
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 308
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 046
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 916

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Leszek Balcerowicz: V Poľsku sa v ostatných rokoch objavili pokusy o zvrátenie reforiem a to je veľmi nebezpečné

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko. Tvrdí to Leszek Balcerowicz, poľský profesor ekonómie a autor radikálnych reforiem zo začiatku deväťdesiatych rokov.

V hoteli na štyroch kolesách po nebezpečných cestách

Cez internet si kúpili auto, sami si ho prerobili na pojazdný hotel a vyrazili na cestu. Manželia Zuzana a Martin Remišovci si zamilovali slobodu, akú im takéto cestovanie dáva.

Kúl nabíjanie telefónov pre jednotlivcov aj veľké firmy

CulCharge má päť rokov po vzniku už 37 inovatívnych produktov.

Elektrobusy v Bratislave

Elektrobusy českého výrobcu už jazdia po Bratislave.

Aké sú na trhu šance elektromobility

Elektromobilita prináša nové riešenia pre dopravu, dobýva trhy a vytvára nové príležitosti.