Ako napísať podnikateľský plán

Základné pravidlá

Aj keď sa mnohí podnikatelia nikdy nezaoberali ich prípravou, dokonca mnohým podnikanie funguje i bez nich, podnikateľské plány dokážu priniesť úžitok viacerým typom podnikania. Či ste grafik na voľnej nohe alebo poskytovateľ revolučného high-tech riešenia, napísanie podnikateľského plánu vám dokáže pomôcť uchopiť viac príležitosti, lepšie porozumieť silným a slabým stránkam a tiež vyhnúť sa nákladným chybám – ak ho teda pripravíte správne. Jednoducho, je prospešné si ho pripraviť nielen pre investora alebo banky, ale i pre vlastnú potrebu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zhrniem pár pravidiel, ako napísať podnikateľský plán, ktorý vám poskytne skutočnú hodnotu a pomôže vášmu podnikaniu rásť.

Zhrňte všetko podstatné

Podnikateľský plán môžete pripraviť v ľubovoľnom “tvare” v závislosti od účelu a cieľa. Ak však hľadáte finančné zdroje pre svoje podnikanie, jeho štandardný formát by mal obsahovať určité konkrétne časti. O tomto je na internete a v rôznych učebniciach popísané až nadmieru. Pre úplnosť však uvediem tie základné kapitoly: popis spoločnosti, produkt a služby, predaj a marketing, analýza trhu (kto sú konkurenti, aký veľký je trh, akú cenu nastaviť), finančné projekcie, vedenie a manažment. Ak žiadate o finančné zdroje, určite nevynechajte kapitolu o tom, koľko finančných prostriedkov potrebujete, na čo budú získané prostriedky použité a aké sú ďalšie budúce požiadavky.

Dĺžka dokumentu

Neexistuje žiadna správna dĺžka podnikateľského plánu. Viac zabehnutý a komplexný biznis potrebuje možno aj 100 strán (vrátane rôznych príloh), zatiaľ čo novému biznisu stačí maximálne 20 strán.

Zrozumiteľnosť

Treba si uvedoiť, že čitateľ podnikateľského plánú nemusí byť z odboru podnikania. Text musí byť napísaný jednoducho a čitateľne tak, aby bolo jasné, aj človeku s iným vzdelaním a skúsenosťami o čo ide, a aby sa čitateľ v texte nestratil. Niekedy menej je viac. Nekomplikované vety sú zrozumiteľnejšie.

Vlastný finančný vklad

Treba však pripomenúť, že investor sa na vaše podnikanie a príležitosť budú pozerať inak, keď budete investovať aj vlastné finančné zdroje a inak ako keď nevkladáte nič. Investori nie sú ochotní investovať, ak do podnikania nevložíte aj svoju “krv”.

Buďte realisti

Podnikatelia by sa mali vyhnúť pokušeniu preháňať to vo finančných projekciách. Samozrejme, že chcú vždy ukázať ako úžasne bude ich biznis rásť, no mali by sa sami seba spýtať, či je to naozaj dosiahnuteľné, či existujú na dosiahnutie týchto cieľov predpoklady, či ste ochotní vzdať sa určitých vecí na dosiahnutie cieľa, a podobne. Podnikateľ by mal byť v číslach čo najreálnejší, nech nezavádza investora a hlavne nech neklame ani sám seba. Je vysoko pravdepodobné, že investor nečíta cez ružové okuliare, a o číslach vo vašich finančných projekciách si vytvorí svoju predstavu.

Nechajte si poradiť

Prekonzultujte podnikateľský plán s niekým iným. Nielen kvôli chybám, ktoré ste možno spravili, ale získate pohľad druhých očí či spätnú väzbu na vaše podnikanie. Môžu to byť priatelia či firma, ktorá sa tejto téme profesionálne venuje. Pomoc môžete hľadať aj u kolegov. Ak máte zamestnancov, “nakazte” ich myšlienkou rozvoja biznisu, nech sú jeho súčasťou, získate ich podporu, nadšenie a oni sa budú cítiť súčasťou niečoho nového a zaujímavého.

Spracovala Vlasta Kostercová z vlastných skúseností (www.podnikatelskyplan.weebly.com) a inšpirácií na weebly.com.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Talent - vzdelanie - úspech
          3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
          9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
          10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
          1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
          3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
          5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
          6. Noc architektúry 2018
          7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
          8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
          9. Talent - vzdelanie - úspech
          10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 765
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 793
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 992
          4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 511
          5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 382
          6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 746
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 654
          8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 407
          9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 155
          10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 101

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

          Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine. Zbohatlo podľa nich len pár jednotlivcov.

          KOMENTÁRE

          Snaha o minimalizáciu škody

          Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

          ŠPORT

          Za megapodvod minidištanc? Rusov možno na olympiáde omilostia

          Rusi túžia kráčať pod svojou vlajkou.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.