Nákupný zoznam alebo itinerár podnikateľa

Podnikateľské plánovanie

Nákup v supermarkete je efektívnejší, ak máte napísaný zoznam, a dovolenka prebieha hladšie, ak máte pripravený itinerár. Plánovanie je užitočné i pre podnikanie. Podnikateľské plánovanie môže znieť príliš komplikovane, no v skutočnosti ide len o pouvažovanie o budúcnosti a spísanie si myšlienok určitým spôsobom.

Neexistuje žiadny správny alebo nesprávny spôsob podnikateľského plánovania. Čo je potrebné, závisí čiastočne na vašej povahe, povahe podnikania a účelu vášho plánu. Pre vlastnú potrebu ho môžete načarbať aj ceruzkou na jednu A4. Ak však potrebujete získať financie od investora alebo banky, váš plán bude o “niečo” formálnejší.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nemusíte sa báť. Podnikateľské plánovanie je o zdravom rozume a niekoľkých kľúčových otázkach. Na jeho tvorbu však nestačí malé posedenie pri káve. Je to o niečo väčšie cvičenie. Predtým, než začnete, skúste si zistiť, či máte odpovede na nasledovné otázky:

  • Kto sú vaši zákazníci?
  • Čo im ponúkate?
  • Aké sú unikátne črty vášho podnikania a ako sa odlišujete od konkurencie?
  • Ako budete predávať váš produkt alebo poskytovať službu?
  • Aká bude cena?
  • Koľko vás to bude stáť?
  • S kým budete spolupracovať?
  • Aké štandardy musíte spĺňať (napr. zdravotné a bezpečnostné)?
  • Ako ochránite svoju myšlienku (napr. ochrana duševného vlastníctva, autorských práv, patentu)?
  • Ako rýchlo bude rásť váš biznis?
  • Akú budete mať podporu?

Aby odpovede na tieto otázky mali formu, môžete začať jednoduchou šablónou:

  • Zhrnutie
  • História
  • Popis produktu alebo služby
  • Marketing
  • Denná prevádzka alebo Prevádzkový plán
  • Finančná potreba a projekcie
  • Analýza rizík

  1. Zhrnutie

Nech je krátke (2 odstavce). Malo by vysvetliť, o aký produkt alebo službu sa jedná, komu ich predávate, vaše dlhodobé plány, koľko financií potrebujete, a taktiež relevantné informácie o vašich znalostiach a odbornosti. Ak máte problém udržať text v 2 odstavcoch, opäť si to premyslite. Je vaša podnikateľská myšlienka príliš komplexná?

  1. História

Ak začínate podnikanie sám/sama, táto kapitola bude viac o vás – vaše zázemie a skúsenosti a aké zručnosti a odbornosť vkladáte do podnikania.

  1. Produkt alebo Služba

Buďte konkrétni ako len môžete. Ako vyplníte svojím produktom alebo službou medzeru na trhu? Aký je váš USP? (USP = unique selling point – teda niečo, čo prinášate zákazníkom a čo robí málo konkurentov alebo ešte lepšie žiadny konkurent). Aký veľký je váš trh?

  1. Marketing

Kto sú vaši potenciálni zákazníci, čo potrebujú a ako ich budete kontaktovať? Buďte čo najdetailnejší ohľadom vašich zákazníkov. Ak je vaša cieľová skupina verejnosť, tak buďte špecifický/á ohľadom veku, pohlavia, lokality atď. Budete potrebovať aj stratégiu ako ich oslovíte.

  1. Prevádzkový plán

Ak pracujte pre seba, táto časť by mohla byť o tom, koľko hodín budete pracovať a kedy. Ak budete podnikať sám/sama, musíte myslieť na to, ako budete riadiť váš biznis popri vašich ďalších povinnostiach a zodpovednostiach.

  1. Finančná potreba a projekcie

Koľko potrebujete peňazí, aby ste mohli začať? Aký bude váš cash flow (tok peňažných prostriedkov “do a z” podnikania) prvých 12 mesiacov? Aký bude výkaz ziskov a strát prvé 3 roky (alebo akékoľvek iné obdobie, ktoré dáva pre vás zmysel)? Potrebujete urobiť určité predpoklady, za akých je možné tento plán naplniť. Preto je nevyhnutné, aby boli súčasťou podnikateľského plánu.

  1. Analýza rizík

Zvyčajne sa pripravuje vo forme SWOT analýzy. Aké sú silné a slabé stránky vášho podnikania. Z akých príležitostí budete ťažiť? Budete čeliť nejakým hrozbám?

Silné stránky (S – strengths)

Slabé stránky (W - weaknesses)

Príležitosti (O – opportunities)

Hrozby (T - threats)

Inšpirované portálom www.womenlikeus.org.uk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
          2. Kreditná karta – áno alebo nie
          3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
          4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
          5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
          6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
          7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
          8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
          9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
          10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
          1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
          2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
          3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
          4. Kreditná karta – áno alebo nie
          5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
          6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
          7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
          8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
          9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
          10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
          1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 827
          2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 552
          3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 257
          4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 778
          5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 237
          6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 750
          7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 346
          8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 850
          9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 749
          10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 064

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

          Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

          DOBRÉ RÁNO

          Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

          Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

          Stĺpček Jakuba Fila

          Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

          K rozsudku je dlhá cesta.

          Neprehliadnite tiež

          Cez mobil aj hypotéka

          Banky čoraz viac svojich služieb presúvajú na internet alebo do mobilu. Do ich úverového biznisu sa tlačia aj telekomunikačné firmy. Už to nebude dlho trvať a človek si vybaví cez mobil aj hypotekárny úver.

          Podnikanie v Karibiku: Ručne a s láskou

          Na nenápadnom ostrove neďaleko venezuelského pobrežia stojí najstaršia továreň na spracovanie aloe vera na svete. Zamestnáva len niečo vyše stovky pracovníkov a ročne vyprodukuje približne milión výrobkov.

          Na pomedzí inšpiratívnych ciest

          Blíži sa inšpiratívna konferencia TEDxBratislava a PROFIT – inšpiratívny magazín bude tiež pri tom. Verím, že sa na pôde Slovenského národného divadla stretneme – už v nedeľu 1. júla.

          Telom sa dá povedať viac ako slovami

          Úspešní vedia, aká dôležitá je reč tela. Jednou z najskúsenejších odborníkov na Slovensku je Monika Stehlíková, ktorá sa tejto oblasti venuje už vyše dvadsať rokov.

          Horké ako absint

          Ak si niekto nazve firmu podľa horkého zeleného alkoholického nápoja z bylín, ktorý viac-menej nikomu nechutí, tak je to dobrodruh. V prípade vydavateľstva Absynt to neplatí.