Nákupný zoznam alebo itinerár podnikateľa

Podnikateľské plánovanie

Nákup v supermarkete je efektívnejší, ak máte napísaný zoznam, a dovolenka prebieha hladšie, ak máte pripravený itinerár. Plánovanie je užitočné i pre podnikanie. Podnikateľské plánovanie môže znieť príliš komplikovane, no v skutočnosti ide len o pouvažovanie o budúcnosti a spísanie si myšlienok určitým spôsobom.

Neexistuje žiadny správny alebo nesprávny spôsob podnikateľského plánovania. Čo je potrebné, závisí čiastočne na vašej povahe, povahe podnikania a účelu vášho plánu. Pre vlastnú potrebu ho môžete načarbať aj ceruzkou na jednu A4. Ak však potrebujete získať financie od investora alebo banky, váš plán bude o “niečo” formálnejší.

Nemusíte sa báť. Podnikateľské plánovanie je o zdravom rozume a niekoľkých kľúčových otázkach. Na jeho tvorbu však nestačí malé posedenie pri káve. Je to o niečo väčšie cvičenie. Predtým, než začnete, skúste si zistiť, či máte odpovede na nasledovné otázky:

  • Kto sú vaši zákazníci?
  • Čo im ponúkate?
  • Aké sú unikátne črty vášho podnikania a ako sa odlišujete od konkurencie?
  • Ako budete predávať váš produkt alebo poskytovať službu?
  • Aká bude cena?
  • Koľko vás to bude stáť?
  • S kým budete spolupracovať?
  • Aké štandardy musíte spĺňať (napr. zdravotné a bezpečnostné)?
  • Ako ochránite svoju myšlienku (napr. ochrana duševného vlastníctva, autorských práv, patentu)?
  • Ako rýchlo bude rásť váš biznis?
  • Akú budete mať podporu?

Aby odpovede na tieto otázky mali formu, môžete začať jednoduchou šablónou:

  • Zhrnutie
  • História
  • Popis produktu alebo služby
  • Marketing
  • Denná prevádzka alebo Prevádzkový plán
  • Finančná potreba a projekcie
  • Analýza rizík

  1. Zhrnutie

Nech je krátke (2 odstavce). Malo by vysvetliť, o aký produkt alebo službu sa jedná, komu ich predávate, vaše dlhodobé plány, koľko financií potrebujete, a taktiež relevantné informácie o vašich znalostiach a odbornosti. Ak máte problém udržať text v 2 odstavcoch, opäť si to premyslite. Je vaša podnikateľská myšlienka príliš komplexná?

  1. História

Ak začínate podnikanie sám/sama, táto kapitola bude viac o vás – vaše zázemie a skúsenosti a aké zručnosti a odbornosť vkladáte do podnikania.

  1. Produkt alebo Služba

Buďte konkrétni ako len môžete. Ako vyplníte svojím produktom alebo službou medzeru na trhu? Aký je váš USP? (USP = unique selling point – teda niečo, čo prinášate zákazníkom a čo robí málo konkurentov alebo ešte lepšie žiadny konkurent). Aký veľký je váš trh?

  1. Marketing

Kto sú vaši potenciálni zákazníci, čo potrebujú a ako ich budete kontaktovať? Buďte čo najdetailnejší ohľadom vašich zákazníkov. Ak je vaša cieľová skupina verejnosť, tak buďte špecifický/á ohľadom veku, pohlavia, lokality atď. Budete potrebovať aj stratégiu ako ich oslovíte.

  1. Prevádzkový plán

Ak pracujte pre seba, táto časť by mohla byť o tom, koľko hodín budete pracovať a kedy. Ak budete podnikať sám/sama, musíte myslieť na to, ako budete riadiť váš biznis popri vašich ďalších povinnostiach a zodpovednostiach.

  1. Finančná potreba a projekcie

Koľko potrebujete peňazí, aby ste mohli začať? Aký bude váš cash flow (tok peňažných prostriedkov “do a z” podnikania) prvých 12 mesiacov? Aký bude výkaz ziskov a strát prvé 3 roky (alebo akékoľvek iné obdobie, ktoré dáva pre vás zmysel)? Potrebujete urobiť určité predpoklady, za akých je možné tento plán naplniť. Preto je nevyhnutné, aby boli súčasťou podnikateľského plánu.

  1. Analýza rizík

Zvyčajne sa pripravuje vo forme SWOT analýzy. Aké sú silné a slabé stránky vášho podnikania. Z akých príležitostí budete ťažiť? Budete čeliť nejakým hrozbám?

Silné stránky (S – strengths)

Slabé stránky (W - weaknesses)

Príležitosti (O – opportunities)

Hrozby (T - threats)

Inšpirované portálom www.womenlikeus.org.uk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  3. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  4. Prvé ocenenia A+ udelené
  5. Regionálne servisné centrum PwC
  6. Napredujeme vďaka zmenám
  7. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  8. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  9. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  10. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 28 215
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 398
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 579
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 873
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 225
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 014
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 117
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 637
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 421
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 277

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Píše Ivan Mikloš

Nielen Harabin a Kotleba, aj Fico a Danko sú antisystém (píše Ivan Mikloš)

Čo je a čo nie je protisystémová politika a kto je a kto nie je protisystémový politik.

Robert Fico.
Premiér Peter Pellegrini.
Dan Nekonečný

Neprehliadnite tiež

Maľovaním mandál sa dá uživiť aj na Slovensku

Ľubomír Slezák vytvára magické obrazy.

Mäkké zručnosti budú v budúcnosti najviac cenené

Ako zmeniť školy, aby držali krok s dobou?

Roboty v budúcnosti učiteľom ušetria čas, aby sa mohli študentom viac venovať osobne

Všetky odtiene zelenej rastú v srdci Malajzie

V krajine čajových plantáží.

Marketing potrebuje trocha punku

V reklame je veľa balastu, ale tie najlepšie si ľudia zapamätajú.

Dvadsať rokov podnikajú vo výrobe sóje bez eurofondov a ekologicky

Najväčším hitom v predajni sú akékoľvek zrná, strukoviny a všetky druhy ovsených vločiek.

Zuzana Csériová v obchode u Vážky