Nákupný zoznam alebo itinerár podnikateľa

Podnikateľské plánovanie

Nákup v supermarkete je efektívnejší, ak máte napísaný zoznam, a dovolenka prebieha hladšie, ak máte pripravený itinerár. Plánovanie je užitočné i pre podnikanie. Podnikateľské plánovanie môže znieť príliš komplikovane, no v skutočnosti ide len o pouvažovanie o budúcnosti a spísanie si myšlienok určitým spôsobom.

Neexistuje žiadny správny alebo nesprávny spôsob podnikateľského plánovania. Čo je potrebné, závisí čiastočne na vašej povahe, povahe podnikania a účelu vášho plánu. Pre vlastnú potrebu ho môžete načarbať aj ceruzkou na jednu A4. Ak však potrebujete získať financie od investora alebo banky, váš plán bude o “niečo” formálnejší.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nemusíte sa báť. Podnikateľské plánovanie je o zdravom rozume a niekoľkých kľúčových otázkach. Na jeho tvorbu však nestačí malé posedenie pri káve. Je to o niečo väčšie cvičenie. Predtým, než začnete, skúste si zistiť, či máte odpovede na nasledovné otázky:

  • Kto sú vaši zákazníci?
  • Čo im ponúkate?
  • Aké sú unikátne črty vášho podnikania a ako sa odlišujete od konkurencie?
  • Ako budete predávať váš produkt alebo poskytovať službu?
  • Aká bude cena?
  • Koľko vás to bude stáť?
  • S kým budete spolupracovať?
  • Aké štandardy musíte spĺňať (napr. zdravotné a bezpečnostné)?
  • Ako ochránite svoju myšlienku (napr. ochrana duševného vlastníctva, autorských práv, patentu)?
  • Ako rýchlo bude rásť váš biznis?
  • Akú budete mať podporu?

Aby odpovede na tieto otázky mali formu, môžete začať jednoduchou šablónou:

  • Zhrnutie
  • História
  • Popis produktu alebo služby
  • Marketing
  • Denná prevádzka alebo Prevádzkový plán
  • Finančná potreba a projekcie
  • Analýza rizík

  1. Zhrnutie

Nech je krátke (2 odstavce). Malo by vysvetliť, o aký produkt alebo službu sa jedná, komu ich predávate, vaše dlhodobé plány, koľko financií potrebujete, a taktiež relevantné informácie o vašich znalostiach a odbornosti. Ak máte problém udržať text v 2 odstavcoch, opäť si to premyslite. Je vaša podnikateľská myšlienka príliš komplexná?

  1. História

Ak začínate podnikanie sám/sama, táto kapitola bude viac o vás – vaše zázemie a skúsenosti a aké zručnosti a odbornosť vkladáte do podnikania.

  1. Produkt alebo Služba

Buďte konkrétni ako len môžete. Ako vyplníte svojím produktom alebo službou medzeru na trhu? Aký je váš USP? (USP = unique selling point – teda niečo, čo prinášate zákazníkom a čo robí málo konkurentov alebo ešte lepšie žiadny konkurent). Aký veľký je váš trh?

  1. Marketing

Kto sú vaši potenciálni zákazníci, čo potrebujú a ako ich budete kontaktovať? Buďte čo najdetailnejší ohľadom vašich zákazníkov. Ak je vaša cieľová skupina verejnosť, tak buďte špecifický/á ohľadom veku, pohlavia, lokality atď. Budete potrebovať aj stratégiu ako ich oslovíte.

  1. Prevádzkový plán

Ak pracujte pre seba, táto časť by mohla byť o tom, koľko hodín budete pracovať a kedy. Ak budete podnikať sám/sama, musíte myslieť na to, ako budete riadiť váš biznis popri vašich ďalších povinnostiach a zodpovednostiach.

  1. Finančná potreba a projekcie

Koľko potrebujete peňazí, aby ste mohli začať? Aký bude váš cash flow (tok peňažných prostriedkov “do a z” podnikania) prvých 12 mesiacov? Aký bude výkaz ziskov a strát prvé 3 roky (alebo akékoľvek iné obdobie, ktoré dáva pre vás zmysel)? Potrebujete urobiť určité predpoklady, za akých je možné tento plán naplniť. Preto je nevyhnutné, aby boli súčasťou podnikateľského plánu.

  1. Analýza rizík

Zvyčajne sa pripravuje vo forme SWOT analýzy. Aké sú silné a slabé stránky vášho podnikania. Z akých príležitostí budete ťažiť? Budete čeliť nejakým hrozbám?

Silné stránky (S – strengths)

Slabé stránky (W - weaknesses)

Príležitosti (O – opportunities)

Hrozby (T - threats)

Inšpirované portálom www.womenlikeus.org.uk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 433
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 792
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 465
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 546
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 000
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 400
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 914
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 3 406
  10. Najužitočnejšia appka 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

Neprehliadnite tiež

V Badene sú fotografie v parku, plávajú aj na jazere

Európsky fotografický festival už aj v rakúskom Badene.

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.