Mozog najviac potrápi plánovanie

Prelom rokov je v znamení hodnotenia a plánovania. Týka sa to tak súkromných ako aj pracovných oblastí. Osobná skúsenosť každého z nás hádam potvrdí, že vyhodnotenie toho, čo sa udialo je relatívne jednoduché cestovanie v čase, kde bilancujeme fakty. Prechádzame sa svojimi poznámkami v kalendári či notebooku, sypeme si popol na hlavu pri omyloch či nevyužitých príležitostiach a zase naopak vytešujeme sa z dosiahnutých úspechov. Na sebe pritom často pozorujem, že táto aktivita je akosi menej náročná, hlava z toho až tak nebolí. A hlavne prirodzene ju ukončí časový míľnik, napr. Silvester. Oveľa viac námahy mi však zaberá plánovanie. Rozhovory s priateľmi, kolegami či klientmi mi potvrdzuje, že nie som sám. Nie všetci si to tak explicitne povedia, ale je jednoznačné, že nastavenie pracovných cieľov firme, zamestnancom či sebe nie je otázka večera pri povzbudivom drinku. Ťahá sa to aj týždne kým dôjdeme do fázy, že tu to sekneme a ideme si za zvolenými cieľmi. Hlava celý čas naplno pracuje a nanešťastie sa dosť rýchlo vyčerpáva.

Prečo je to tak?

Jedno z vysvetlení nachádzam vo vede o mozgu. Ten totiž bezbreho túži po istote. Psychika je nastavená fungovať v rovnováhe a preto situácie predlžujúceho váhania spôsobujú tenziu. Nedá sa zaspať, mozog stále šrotuje milióny myšlienok, nič príjemné. Ako náhle však urobíme rozhodnutie, búrka ustane. Mozog sa dostal do svojho požadovaného pokojového stavu. Nakoniec určitá časť konzultačného poradenstva zarába peniaze tým, že umožňuje výkonným manažérom zakúšať zvýšený pocit istoty prostredníctvom strategického plánovania a „predvídania“. Neistotu vyhodnocuje mozog rovnako ako ohrozenie života. Keď nie sme schopní predpovedať výsledok situácie, mozog sa nastavuje na  vyššiu úroveň pohotovosti. Dochádza k všeobecnej reakcii úteku preč od toho.  

Ďalšie fakty o mozgu hovoria, že za rozhodovanie a riešenie problémov plne zodpovedá jeho časť, ktorá sa volá prefrontálny kortex. Táto vrstva má len pár milimetrov a pokrýva celý mozog ako povlak. Geograficky sa nachádza za čelom, zaberá 4-5% mozgu a je to vývojovo najmladšia časť. Bez tejto časti nie sme schopní nastaviť žiadny cieľ, dokonca ani kúpiť mlieko v obchode. Je bezkonkurenčne užitočný povlak, ale má aj svoje obmedzenie, ktoré práve súvisí s tým nepríjemným pocitom pri plánovaní. Predstaviť si niečo, čo sme nikdy nevideli, vyžaduje veľa energie a úsilia. Kortex pritom spáli veľa glukózy. Tá keď sa v mozgu vyčerpá, kortex prestane efektívne fungovať, podobne ako iné energetické orgány v tele.

Poznanie štruktúry a funkcie mozgu mi subjektívne pomáha zvládať proces plánovania efektívnejšie. Dávam si pozor, aby som k tejto energeticky náročnej operácii pristupoval odpočinutý a len v určitom časovom bloku, zároveň sa „donucujem“ robiť rozhodnutia a pokiaľ možno ich dlho neodkladať aj realizovať. Zo spätného obhliadnutia sa a skúsenosti mi vychádza, že ľudia, ktorí sú schopní efektívne a rýchlo robiť jednoznačné rozhodnutia sa akosi ľahšie stali úspešnými, pričom úspech nemeriam iba peniazmi či postavením, ale aj osobnou spokojnosťou, šírkou a kvalitou sociálnych vzťahov či zjavnými prejavmi osobnej integrity.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 472
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 962
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 276
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 825
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 446
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 301
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 820
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Niektorí ľudia majú zvláštny dar, chutí im dúha a vidia zvuky

Ak vám vonia hudba alebo zapácha nejaká situácia, zrejme máte dobrú slovnú zásobu a radi sa vyjadrujete opisne. Alebo ste synestetik a myslíte to doslovne.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Štyri zamyslenia na dobrý život s Profitom

Niekoľko inšpiratívnych drobností a zamyslení na každý deň.

Zima podnikaniu v Hornom Rakúsku praje

S akými výzvami sa pasuje zákulisie zimných radovánok, do ktorého turisti zväčša nevidia?

Gašparko musí byť! Bez neho by to nebolo ono

V súčasnosti je na Slovensku niekoľko bábkových divadiel, väčšina hrá na stálych scénach, niektoré však „neobsedia“.

Nebeské svetlá a iné zážitky na palubách lietadiel

Ľudstvo lieta viac ako kedykoľvek predtým. Konštruktéri veľkých leteckých spoločností vyhľadávajú nové technológie i materiály, aby bola letecká doprava lacnejšia a bezpečnejšia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop