Keď je zmena istá, prečo sme neistí my?

Štatistiky nás ničia správami o tom, že až 75% zmien vo firmách nedôjde do úspešného konca. Prečo?

V posledných týždňoch a mesiacoch som mal príležitosť navštíviť a osobne diskutovať s viacerými business lídrami z našich firiem. Z ich rečí je badať faktami potvrdený optimizmus o tom, že ich firmy budú v tomto roku opäť rásť. Za posledné tri roky je však ich optimizmus najstriedmejší. Aj globálne prieskumy PwC  názorov CEO potvrdili očakávanie miernych nárastov. Ako k tomu prišli? Až 80% z nich potvrdilo, že museli v posledných rokoch zásadnejšie meniť svoje business modely  a tretina z nich otvorene hovorí o tom, že ich najväčšou výzvou je manažovať zmeny vo firmách. Neobchádza to ani firmy v našich krajoch. Investície do tradičných foriem robenia busniessu sa ukazujú ako peniaze s kritickou mierou návratnosti. Všetci vedia, že na križovatke musia niekam odbočiť a tak sa musia rozhodnúť pre cestu, ktorú pozná (aj to iba z výšky, nevidí hĺbku výtlkov) iba GPS systém. Neistota z jazdy po neznámej ceste je prirodzená. Zmena prináša tento pocit zákonite. Ako sa sním vyrovnávame? No...rozpačito...

Pozorujem, že riadiť  zmeny vo firmách je brucha a hlavy bolenie mnohých manažérov. Mnohí to jednoducho nevedia (nie vždy to však o sebe vedia J ) a tak štatisticky zlyháva až 75% zmenových projektov. Je pravda, že zmeniť firmu, ktorá roky frčí svojou zotrvačnou rýchlosťou nejakým smerom vôbec nie je ľahké. Zmeny vyžadujú dnes oveľa väčšiu komplexitu a rýchlosť ako aj určité zručnosti lídrov.

Z praxe som odpozoroval niekoľko prístupov riadenia zmien vo firmách, ktoré však zlyhávajú. Zmienim sa dnes o dvoch z nich a ak bude záujem, rád doplním ďalšie:

1.       Manažéri navrhujú postupy, ktoré im fungovali v minulosti inde a preto sú presvedčení, že s nimi uspejú aj teraz.

Výber pohodlnej a známej cesty zlákal nejedného, no zároveň  sa ukazuje, že sa zásadne podceňuje kontext aktuálnej firmy a jej špecifík. Hlavne akcionári siahajú po osvedčených manažéroch a rátajú s tým, že v hviezdnej kariére budú pokračovať aj pod ich značkou.  Nejde však o pravidlo. Kultúra firiem nové stratégie pojedá  ako muffiny na raňajky.

Ako manažéri zmien tak ostaňte nestále otvorení voči tomu, čo vám hovorí bežný zamestnanec a váš zákazník. Keď spojíte tieto hlasy do zborového súzvuku, výsledok bude dávať isto zmysel.

2.       Manažéri  sa pri rozhodnutiach spoliehajú viac na gut feeling (prvý pocit) na úkor racionálneho prehodnotenia faktov.

Je to mierne paradoxné, ale ide o často intuitívne procesy rozhodovania. Prekvapí nás to hlavne vtedy, keď vieme, že si naši manažéri nechávajú vypracovať kvantá štúdií a často organizujú doslova nekonečné powerpointové orgie s dátovými tabuľkami. Áno, uvažujú racionálne, ale ich rozhodnutie je často robené emocionálnym mozgovým centrom. Práve pri zmenách podobne ako pri voľbe životného partnera (myslím dlhodobo udržateľné vzťahy) treba až do konca robiť tzv. vedomé rozhodnutia.  Keď sa robia rozhodnutia o stratégiách zmeny založené iba na gut feelingu, manažéri nakoniec „nevedia, čo vlastne nevedia.“

Knihy o prežití potvrdzujú funkčný fakt, že v náročnej situácii netreba strácať práve hlavu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Panónsky zázrak adventu 2018
  4. 5 tipov, ako pomôcť pred Vianocami a darovať radosť
  5. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  6. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  7. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  8. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  9. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  10. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  1. Nové možnosti spolupráce EU v Bratislave a MH SR
  2. Panónsky zázrak adventu 2018
  3. Ako sa starať o investičné šperky
  4. 5 tipov, ako pomôcť pred Vianocami a darovať radosť
  5. Ambasádor OMV Ivan Jakeš ide na Dakar s jasným cieľom: vyhrať
  6. Ekonomická a multilaterálna diplomacia Mexika
  7. Záverečná konferencia projektu RECARE
  8. Forum & československá moderna
  9. Spolupráca Stavebnej fakulty STU na obnove hradu Krásna Hôrka
  10. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 23 797
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 934
  3. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku 12 323
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 12 032
  5. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách 10 326
  6. Platíte si poistenie domova zbytočne? 7 254
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 042
  8. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 4 954
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 577
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 4 052

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico rozmýšľa, ako okresať peniaze mimovládkam

Keby dali ľudia dve percentá z daní rodičom, poslali by im desať eur.

DOMOV

Maďarská prokuratúra uzavrela kauzu Hedvigy Malinovej

Kauza Malinová sa ťahala od roku 2006.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ficov návrh nemá rácio, iba žlč

Lenže presne o tom sú dve percentá. Ficov návrh nemá rácio, iba žlč.

DOMOV

Novou skratkou na evidenčných číslach v Bratislave bude BT

Skratku BT zvolilo 89 percent z vyše 29-tisíc hlasujúcich.

Neprehliadnite tiež

Chcel záhradníctvo a ako bonus dostal aj kaviareň

Tematická kaviareň láka na atmosféru exotického ostrova Bali.

Podnik pre cestovateľov, ktorí majú radi kávu s atmosférou

Navštívil mnoho krajín po celom svete. Jedného dňa sa rozhodol, že si otvorí cestovateľskú kaviareň.

Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

V Handlovej odštartovali nový projekt s názvom Basketbalová škola ŠBK Handlová

Handlová sa teší obrovskému záujmu detí o basketbal. Za posledné tri roky vzrástol štvornásobne, a to najmä vďaka viacerým úspešným projektom, nevynímajúc letné kempy pre deti.