Keď je zmena istá, prečo sme neistí my?

Štatistiky nás ničia správami o tom, že až 75% zmien vo firmách nedôjde do úspešného konca. Prečo?

V posledných týždňoch a mesiacoch som mal príležitosť navštíviť a osobne diskutovať s viacerými business lídrami z našich firiem. Z ich rečí je badať faktami potvrdený optimizmus o tom, že ich firmy budú v tomto roku opäť rásť. Za posledné tri roky je však ich optimizmus najstriedmejší. Aj globálne prieskumy PwC  názorov CEO potvrdili očakávanie miernych nárastov. Ako k tomu prišli? Až 80% z nich potvrdilo, že museli v posledných rokoch zásadnejšie meniť svoje business modely  a tretina z nich otvorene hovorí o tom, že ich najväčšou výzvou je manažovať zmeny vo firmách. Neobchádza to ani firmy v našich krajoch. Investície do tradičných foriem robenia busniessu sa ukazujú ako peniaze s kritickou mierou návratnosti. Všetci vedia, že na križovatke musia niekam odbočiť a tak sa musia rozhodnúť pre cestu, ktorú pozná (aj to iba z výšky, nevidí hĺbku výtlkov) iba GPS systém. Neistota z jazdy po neznámej ceste je prirodzená. Zmena prináša tento pocit zákonite. Ako sa sním vyrovnávame? No...rozpačito...

Pozorujem, že riadiť  zmeny vo firmách je brucha a hlavy bolenie mnohých manažérov. Mnohí to jednoducho nevedia (nie vždy to však o sebe vedia J ) a tak štatisticky zlyháva až 75% zmenových projektov. Je pravda, že zmeniť firmu, ktorá roky frčí svojou zotrvačnou rýchlosťou nejakým smerom vôbec nie je ľahké. Zmeny vyžadujú dnes oveľa väčšiu komplexitu a rýchlosť ako aj určité zručnosti lídrov.

Z praxe som odpozoroval niekoľko prístupov riadenia zmien vo firmách, ktoré však zlyhávajú. Zmienim sa dnes o dvoch z nich a ak bude záujem, rád doplním ďalšie:

1.       Manažéri navrhujú postupy, ktoré im fungovali v minulosti inde a preto sú presvedčení, že s nimi uspejú aj teraz.

Výber pohodlnej a známej cesty zlákal nejedného, no zároveň  sa ukazuje, že sa zásadne podceňuje kontext aktuálnej firmy a jej špecifík. Hlavne akcionári siahajú po osvedčených manažéroch a rátajú s tým, že v hviezdnej kariére budú pokračovať aj pod ich značkou.  Nejde však o pravidlo. Kultúra firiem nové stratégie pojedá  ako muffiny na raňajky.

Ako manažéri zmien tak ostaňte nestále otvorení voči tomu, čo vám hovorí bežný zamestnanec a váš zákazník. Keď spojíte tieto hlasy do zborového súzvuku, výsledok bude dávať isto zmysel.

2.       Manažéri  sa pri rozhodnutiach spoliehajú viac na gut feeling (prvý pocit) na úkor racionálneho prehodnotenia faktov.

Je to mierne paradoxné, ale ide o často intuitívne procesy rozhodovania. Prekvapí nás to hlavne vtedy, keď vieme, že si naši manažéri nechávajú vypracovať kvantá štúdií a často organizujú doslova nekonečné powerpointové orgie s dátovými tabuľkami. Áno, uvažujú racionálne, ale ich rozhodnutie je často robené emocionálnym mozgovým centrom. Práve pri zmenách podobne ako pri voľbe životného partnera (myslím dlhodobo udržateľné vzťahy) treba až do konca robiť tzv. vedomé rozhodnutia.  Keď sa robia rozhodnutia o stratégiách zmeny založené iba na gut feelingu, manažéri nakoniec „nevedia, čo vlastne nevedia.“

Knihy o prežití potvrdzujú funkčný fakt, že v náročnej situácii netreba strácať práve hlavu.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 148
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 587
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 232
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 133
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 933
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 520
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 727
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 424
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 067
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 699

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na ministerstve prežil Mečiara, Dzurindu aj Fica. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Aj keď ďalšie kauzy pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

SVET

Trump vymenil ľudské práva za vysnívaný múr

Prezident zakázal transrodovým ľuďom slúžiť v armáde.

Neprehliadnite tiež

Cider - jablkové víno ktoré nahradilo šampanské

Jean-Pierre Stassen z belgickej obce Aubel žije jablkami a ciderom. Patrí k majstrom na tie najlepšie nápoje z jabĺk.

O niektorých veciach na trhu sa nerozpráva

Žijeme v čase, ktorý je ako nikdy predtým charakterizovaný individualizmom. Všetci máme osobného bankára, svoj osobný účet, osobného trénera, máme vlastné identifikačné číslo. Všetko je dnes až príliš individualistické.

Retro ako biznis: Nový rozmer Škodovky

Niekedy na rozbeh podnikania stačí dobrý nápad.

Byť smart – od telefónu až po meranie spotreby elektriny, vody a plynu

Dnes už je všetko smart – od telefónu až po meranie spotreby elektriny, vody a plynu. Heat2go je program pre smart meranie spotreby energií a stojí za ním Matúš Izakovič.