Keď je zmena istá, prečo sme neistí my?

Štatistiky nás ničia správami o tom, že až 75% zmien vo firmách nedôjde do úspešného konca. Prečo?

V posledných týždňoch a mesiacoch som mal príležitosť navštíviť a osobne diskutovať s viacerými business lídrami z našich firiem. Z ich rečí je badať faktami potvrdený optimizmus o tom, že ich firmy budú v tomto roku opäť rásť. Za posledné tri roky je však ich optimizmus najstriedmejší. Aj globálne prieskumy PwC  názorov CEO potvrdili očakávanie miernych nárastov. Ako k tomu prišli? Až 80% z nich potvrdilo, že museli v posledných rokoch zásadnejšie meniť svoje business modely  a tretina z nich otvorene hovorí o tom, že ich najväčšou výzvou je manažovať zmeny vo firmách. Neobchádza to ani firmy v našich krajoch. Investície do tradičných foriem robenia busniessu sa ukazujú ako peniaze s kritickou mierou návratnosti. Všetci vedia, že na križovatke musia niekam odbočiť a tak sa musia rozhodnúť pre cestu, ktorú pozná (aj to iba z výšky, nevidí hĺbku výtlkov) iba GPS systém. Neistota z jazdy po neznámej ceste je prirodzená. Zmena prináša tento pocit zákonite. Ako sa sním vyrovnávame? No...rozpačito...

Pozorujem, že riadiť  zmeny vo firmách je brucha a hlavy bolenie mnohých manažérov. Mnohí to jednoducho nevedia (nie vždy to však o sebe vedia J ) a tak štatisticky zlyháva až 75% zmenových projektov. Je pravda, že zmeniť firmu, ktorá roky frčí svojou zotrvačnou rýchlosťou nejakým smerom vôbec nie je ľahké. Zmeny vyžadujú dnes oveľa väčšiu komplexitu a rýchlosť ako aj určité zručnosti lídrov.

Z praxe som odpozoroval niekoľko prístupov riadenia zmien vo firmách, ktoré však zlyhávajú. Zmienim sa dnes o dvoch z nich a ak bude záujem, rád doplním ďalšie:

1.       Manažéri navrhujú postupy, ktoré im fungovali v minulosti inde a preto sú presvedčení, že s nimi uspejú aj teraz.

Výber pohodlnej a známej cesty zlákal nejedného, no zároveň  sa ukazuje, že sa zásadne podceňuje kontext aktuálnej firmy a jej špecifík. Hlavne akcionári siahajú po osvedčených manažéroch a rátajú s tým, že v hviezdnej kariére budú pokračovať aj pod ich značkou.  Nejde však o pravidlo. Kultúra firiem nové stratégie pojedá  ako muffiny na raňajky.

Ako manažéri zmien tak ostaňte nestále otvorení voči tomu, čo vám hovorí bežný zamestnanec a váš zákazník. Keď spojíte tieto hlasy do zborového súzvuku, výsledok bude dávať isto zmysel.

2.       Manažéri  sa pri rozhodnutiach spoliehajú viac na gut feeling (prvý pocit) na úkor racionálneho prehodnotenia faktov.

Je to mierne paradoxné, ale ide o často intuitívne procesy rozhodovania. Prekvapí nás to hlavne vtedy, keď vieme, že si naši manažéri nechávajú vypracovať kvantá štúdií a často organizujú doslova nekonečné powerpointové orgie s dátovými tabuľkami. Áno, uvažujú racionálne, ale ich rozhodnutie je často robené emocionálnym mozgovým centrom. Práve pri zmenách podobne ako pri voľbe životného partnera (myslím dlhodobo udržateľné vzťahy) treba až do konca robiť tzv. vedomé rozhodnutia.  Keď sa robia rozhodnutia o stratégiách zmeny založené iba na gut feelingu, manažéri nakoniec „nevedia, čo vlastne nevedia.“

Knihy o prežití potvrdzujú funkčný fakt, že v náročnej situácii netreba strácať práve hlavu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 371
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 508
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 940
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 134
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 235
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 245
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 380
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 699
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 172
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 525

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Dvadsať rokov podnikajú vo výrobe sóje bez eurofondov a ekologicky

Najväčším hitom v predajni sú akékoľvek zrná, strukoviny a všetky druhy ovsených vločiek.

Zuzana Csériová v obchode u Vážky

Z textilného odpadu vyrábajú izolácie do domov a automobilov

Staré oblečenie sa dá zrecyklovať viacerými spôsobmi.

Za aký dlhý čas sa dá ušetriť pol milióna, ak ste bežný Slovák?

V súčasnosti môžeme vidieť pozitívny posun a prístup klientov k investovaniu.

Lančarič: Trendom su dátové služby, klasické telefonovanie ustúpilo

Slovenský Orange dvadsať rokov viedol Lančarič.

Malá krajina nabehne na trendy rýchlejšie, hovorí rektor STU

Nový rektor verí, že Slovensko nezostane len montážnou dielňou.

Miroslav Fikar (prvý sprava)