Keď je zmena istá, prečo sme neistí my?

Štatistiky nás ničia správami o tom, že až 75% zmien vo firmách nedôjde do úspešného konca. Prečo?

V posledných týždňoch a mesiacoch som mal príležitosť navštíviť a osobne diskutovať s viacerými business lídrami z našich firiem. Z ich rečí je badať faktami potvrdený optimizmus o tom, že ich firmy budú v tomto roku opäť rásť. Za posledné tri roky je však ich optimizmus najstriedmejší. Aj globálne prieskumy PwC  názorov CEO potvrdili očakávanie miernych nárastov. Ako k tomu prišli? Až 80% z nich potvrdilo, že museli v posledných rokoch zásadnejšie meniť svoje business modely  a tretina z nich otvorene hovorí o tom, že ich najväčšou výzvou je manažovať zmeny vo firmách. Neobchádza to ani firmy v našich krajoch. Investície do tradičných foriem robenia busniessu sa ukazujú ako peniaze s kritickou mierou návratnosti. Všetci vedia, že na križovatke musia niekam odbočiť a tak sa musia rozhodnúť pre cestu, ktorú pozná (aj to iba z výšky, nevidí hĺbku výtlkov) iba GPS systém. Neistota z jazdy po neznámej ceste je prirodzená. Zmena prináša tento pocit zákonite. Ako sa sním vyrovnávame? No...rozpačito...

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozorujem, že riadiť  zmeny vo firmách je brucha a hlavy bolenie mnohých manažérov. Mnohí to jednoducho nevedia (nie vždy to však o sebe vedia J ) a tak štatisticky zlyháva až 75% zmenových projektov. Je pravda, že zmeniť firmu, ktorá roky frčí svojou zotrvačnou rýchlosťou nejakým smerom vôbec nie je ľahké. Zmeny vyžadujú dnes oveľa väčšiu komplexitu a rýchlosť ako aj určité zručnosti lídrov.

Z praxe som odpozoroval niekoľko prístupov riadenia zmien vo firmách, ktoré však zlyhávajú. Zmienim sa dnes o dvoch z nich a ak bude záujem, rád doplním ďalšie:

1.       Manažéri navrhujú postupy, ktoré im fungovali v minulosti inde a preto sú presvedčení, že s nimi uspejú aj teraz.

Výber pohodlnej a známej cesty zlákal nejedného, no zároveň  sa ukazuje, že sa zásadne podceňuje kontext aktuálnej firmy a jej špecifík. Hlavne akcionári siahajú po osvedčených manažéroch a rátajú s tým, že v hviezdnej kariére budú pokračovať aj pod ich značkou.  Nejde však o pravidlo. Kultúra firiem nové stratégie pojedá  ako muffiny na raňajky.

Ako manažéri zmien tak ostaňte nestále otvorení voči tomu, čo vám hovorí bežný zamestnanec a váš zákazník. Keď spojíte tieto hlasy do zborového súzvuku, výsledok bude dávať isto zmysel.

2.       Manažéri  sa pri rozhodnutiach spoliehajú viac na gut feeling (prvý pocit) na úkor racionálneho prehodnotenia faktov.

Je to mierne paradoxné, ale ide o často intuitívne procesy rozhodovania. Prekvapí nás to hlavne vtedy, keď vieme, že si naši manažéri nechávajú vypracovať kvantá štúdií a často organizujú doslova nekonečné powerpointové orgie s dátovými tabuľkami. Áno, uvažujú racionálne, ale ich rozhodnutie je často robené emocionálnym mozgovým centrom. Práve pri zmenách podobne ako pri voľbe životného partnera (myslím dlhodobo udržateľné vzťahy) treba až do konca robiť tzv. vedomé rozhodnutia.  Keď sa robia rozhodnutia o stratégiách zmeny založené iba na gut feelingu, manažéri nakoniec „nevedia, čo vlastne nevedia.“

Knihy o prežití potvrdzujú funkčný fakt, že v náročnej situácii netreba strácať práve hlavu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 659
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 604
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 381
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 545
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 973
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 383
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 911
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 901
  10. Najužitočnejšia appka 2 880

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

V Badene sú fotografie v parku, plávajú aj na jazere

Európsky fotografický festival už aj v rakúskom Badene.

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.