Úspešný absolvent na trhu práce = kompetentný

V systéme stredoškolského a vysokoškolskeho vzdelávania je málo programov na rozvoj kompetencií

Vzdelávací systém na Slovensku podobne v čase iných politických garnitúr prechádza tortúrou reforiem. Škola ako prostredie sekundárnej socializácie je „enablerom“, ktorý zvýrazňuje individuálne predpoklady študentov a výchovné praktiky ich rodičov. Tí nám odporúčajú: „Uč sa, aby si to v živote niekam dotiahol“. Nepochybne je na ňom veľa pravdy. Otázkou zostáva koľko a čo sa mám učiť, aby som dosiahol tak vytúžený úspech a pohodu. Odpovedí sa natíska veľa, ale zamerajme sa na tú, ktorá predpokladá najväčšiu pravdepodobnosť úspešného výsledku. Jednoducho povedané tak pre zamestnanca s 30-ročnou praxou, ako aj pre čerstvého absolventa platí rovnaké kritérium: Generuj svojou prácou také výsledky, ktoré sa priamo podieľajú na splnení veľkých firemných cieľov. Všetko ostatné je „rubbish“. Pointa pritom je, že nie je až tak dôležité vedieť Čo mám robiť, ale Ako to ako to robiť. V modernej terminológii sa schopnosti vedúcej k výnimočnému výkonu a efektivite hovorí kompetencia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ktoré sú tie schopnosti týkajúce sa mladých absolventov škôl na ceste k zamestnaniu?

Je to už zabehaná prax, že aj študenti v našich podmienkach pracujú popri škole. Dokonca aj mnohí denní študenti študujú popri práci. Jedni si takto príležitostnou brigádou vylepšujú svoje vreckové rozpočty, iní šťastnejší, si už počas štúdia „koledujú“ o zaujímavé miesto vo firmách. Táto situácia naznačuje, že nie je absolvent ako absolvent, inými slovami, sú takí, ktorí končia školu a hľadajú prvýkrát uplatnenie vo vyštudovanom obore zatiaľ čo sú aj takí, ktorí cieľavedome prezentujú svoju hodnotu pri výbere zamestnávateľa. Podľa čoho sa teda firmy rozhodujú, ak je prax uchádzača minimálna? Odpoveď sa už dá predpokladať: podľa kompetencií.

Čím ďalej tým viac firiem si totiž začína uvedomovať, že viac ako na kľúčových zamestnancoch, pracujú na rozvoji kľúčových kompetencií. Tie ich odlišujú od konkurencie a vo vzťahu k zákazníkovi je to často hlavný predajný artikel, napr. v službách. V istom globálnom prieskume sa zamestnávatelia vyjadrili, ktoré kompetencie sledujú pri nábore čerstvých absolventov. Je ich 12: (sú menované bez hierarchického usporiadania): 1. efektívna komunikácia 2. spolupráca 3. Podnikateľské myslenie 4. flexibilita 5. uspokojovanie zákazníckych potrieb 6. výkonnosť 7. samostatnosť 8. riešenie problémov 9. plánovanie a organizovanie práce 10. zvládanie záťaže 11. orientácia v informáciách 12. zručnosť ovládania cudzieho jazyka

V systéme stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania by som rád videl viac zaujímavých programov, ktoré ku kvalitnému rozvoju vymenovaných kompetencií mladých ľudí privedú. Sám svojich študentov na VŠ vediem k rozvoju práve týchto kompetencií. Podľa ich ohlasov nás bohužiaľ nie je až tak veľa.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
          2. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
          3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
          4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
          5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
          6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
          7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
          8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
          9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
          10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
          1. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
          2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
          3. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
          4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
          5. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
          6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
          7. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
          8. Za mliečnou revolúciou bude stáť aj krava Blažena Bzovícka
          9. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
          10. Na bicykli po Burgenlande
          1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 397
          2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 232
          3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 793
          4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 9 869
          5. Ako si znížiť náklady na bývanie a vyhnúť sa nedoplatkom? 9 092
          6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 403
          7. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 7 431
          8. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 7 194
          9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 190
          10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 782

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Poukázali na spornú Foraiovu poľovačku, úrady im nechcú vrátiť revír

          Okrem bývalého šéfa Všeobecnej zdravotnej do revíru chodí strieľať aj Róbert Veselka, konateľ jednej z firiem zo zdravotníckej skupiny Medirex.

          PODCAST DOBRÉ RÁNO

          Dobré ráno: Hybridy klamali, majú oveľa vyššiu spotrebu

          Ako hybridy nešetria palivo tak, ako sľubovali.

          Stĺpček Zuzany Kepplovej

          Prípad poľovníkov ilustruje, aké ťažké je byť smelým zajkom

          Byť odvážnym kritikom je ako kráčať po povrchu Mesiaca.

          Neprehliadnite tiež

          Na pomedzí inšpiratívnych ciest

          Blíži sa inšpiratívna konferencia TEDxBratislava a PROFIT – inšpiratívny magazín bude tiež pri tom. Verím, že sa na pôde Slovenského národného divadla stretneme – už v nedeľu 1. júla.

          Telom sa dá povedať viac ako slovami

          Úspešní vedia, aká dôležitá je reč tela. Jednou z najskúsenejších odborníkov na Slovensku je Monika Stehlíková, ktorá sa tejto oblasti venuje už vyše dvadsať rokov.

          Horké ako absint

          Ak si niekto nazve firmu podľa horkého zeleného alkoholického nápoja z bylín, ktorý viac-menej nikomu nechutí, tak je to dobrodruh. V prípade vydavateľstva Absynt to neplatí.

          Z veľkej firmy do úspešného malého biznisu

          Skupina ľudí v jednej veľkej korporáci sa rozhodla, že ďalej bude podnikať samostatne. Vytvorili značku Defendoor a dnes ponúkajú bezpečnostné dvere zákazníkom na mieru.

          Ostrovy korenia

          Medovníčky, ďalšie zákusky ani varené víno by bez nich neboli ako sa patrí. Klinčeky sa stali také bežné aj v našej kuchyni, že neriešime, odkiaľ k nám vlastne prichádzjú.