Úspešný absolvent na trhu práce = kompetentný

V systéme stredoškolského a vysokoškolskeho vzdelávania je málo programov na rozvoj kompetencií

Vzdelávací systém na Slovensku podobne v čase iných politických garnitúr prechádza tortúrou reforiem. Škola ako prostredie sekundárnej socializácie je „enablerom“, ktorý zvýrazňuje individuálne predpoklady študentov a výchovné praktiky ich rodičov. Tí nám odporúčajú: „Uč sa, aby si to v živote niekam dotiahol“. Nepochybne je na ňom veľa pravdy. Otázkou zostáva koľko a čo sa mám učiť, aby som dosiahol tak vytúžený úspech a pohodu. Odpovedí sa natíska veľa, ale zamerajme sa na tú, ktorá predpokladá najväčšiu pravdepodobnosť úspešného výsledku. Jednoducho povedané tak pre zamestnanca s 30-ročnou praxou, ako aj pre čerstvého absolventa platí rovnaké kritérium: Generuj svojou prácou také výsledky, ktoré sa priamo podieľajú na splnení veľkých firemných cieľov. Všetko ostatné je „rubbish“. Pointa pritom je, že nie je až tak dôležité vedieť Čo mám robiť, ale Ako to ako to robiť. V modernej terminológii sa schopnosti vedúcej k výnimočnému výkonu a efektivite hovorí kompetencia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ktoré sú tie schopnosti týkajúce sa mladých absolventov škôl na ceste k zamestnaniu?

Je to už zabehaná prax, že aj študenti v našich podmienkach pracujú popri škole. Dokonca aj mnohí denní študenti študujú popri práci. Jedni si takto príležitostnou brigádou vylepšujú svoje vreckové rozpočty, iní šťastnejší, si už počas štúdia „koledujú“ o zaujímavé miesto vo firmách. Táto situácia naznačuje, že nie je absolvent ako absolvent, inými slovami, sú takí, ktorí končia školu a hľadajú prvýkrát uplatnenie vo vyštudovanom obore zatiaľ čo sú aj takí, ktorí cieľavedome prezentujú svoju hodnotu pri výbere zamestnávateľa. Podľa čoho sa teda firmy rozhodujú, ak je prax uchádzača minimálna? Odpoveď sa už dá predpokladať: podľa kompetencií.

Čím ďalej tým viac firiem si totiž začína uvedomovať, že viac ako na kľúčových zamestnancoch, pracujú na rozvoji kľúčových kompetencií. Tie ich odlišujú od konkurencie a vo vzťahu k zákazníkovi je to často hlavný predajný artikel, napr. v službách. V istom globálnom prieskume sa zamestnávatelia vyjadrili, ktoré kompetencie sledujú pri nábore čerstvých absolventov. Je ich 12: (sú menované bez hierarchického usporiadania): 1. efektívna komunikácia 2. spolupráca 3. Podnikateľské myslenie 4. flexibilita 5. uspokojovanie zákazníckych potrieb 6. výkonnosť 7. samostatnosť 8. riešenie problémov 9. plánovanie a organizovanie práce 10. zvládanie záťaže 11. orientácia v informáciách 12. zručnosť ovládania cudzieho jazyka

V systéme stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania by som rád videl viac zaujímavých programov, ktoré ku kvalitnému rozvoju vymenovaných kompetencií mladých ľudí privedú. Sám svojich študentov na VŠ vediem k rozvoju práve týchto kompetencií. Podľa ich ohlasov nás bohužiaľ nie je až tak veľa.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 29 621
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 22 776
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 992
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 000
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 779
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 627
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 612
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 072
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 600

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

DOMOV

Návrat do čias mečiarizmu. Reakcie redakcií na sledovanie novinárov

Reagujú Aktuality.sk i týždenník .týždeň.

Neprehliadnite tiež

Bez istenia vysoko nad zemou

Kúsok belgickej skupiny Puppet factory

Antikvariát v centre, sklad v paneláku na 11. poschodí

Od internetového akntikvariátu ku kamennej predajni.

V minulosti chceli vyrábať elektromobil, dnes stavajú na službách investorom

Priemyselný park vo Vlkanovej má ekologický príbeh.

Banky budú viac požičiavať firmám

Domácnosti si vďaka novým pravidlám požičajú o niečo komplikovanejšie. Jednoduchou úvahou možno dospieť k tomu, že voľné kapacity sa banky pokúsia využiť inak.

Maďarské melóny a husacia pečeň s prívlastkom

Orosházska husacia pečeň i medešský melón sú pre zákazníka známkou kvality.