Úspešný absolvent na trhu práce = kompetentný

V systéme stredoškolského a vysokoškolskeho vzdelávania je málo programov na rozvoj kompetencií

Vzdelávací systém na Slovensku podobne v čase iných politických garnitúr prechádza tortúrou reforiem. Škola ako prostredie sekundárnej socializácie je „enablerom“, ktorý zvýrazňuje individuálne predpoklady študentov a výchovné praktiky ich rodičov. Tí nám odporúčajú: „Uč sa, aby si to v živote niekam dotiahol“. Nepochybne je na ňom veľa pravdy. Otázkou zostáva koľko a čo sa mám učiť, aby som dosiahol tak vytúžený úspech a pohodu. Odpovedí sa natíska veľa, ale zamerajme sa na tú, ktorá predpokladá najväčšiu pravdepodobnosť úspešného výsledku. Jednoducho povedané tak pre zamestnanca s 30-ročnou praxou, ako aj pre čerstvého absolventa platí rovnaké kritérium: Generuj svojou prácou také výsledky, ktoré sa priamo podieľajú na splnení veľkých firemných cieľov. Všetko ostatné je „rubbish“. Pointa pritom je, že nie je až tak dôležité vedieť Čo mám robiť, ale Ako to ako to robiť. V modernej terminológii sa schopnosti vedúcej k výnimočnému výkonu a efektivite hovorí kompetencia.

Ktoré sú tie schopnosti týkajúce sa mladých absolventov škôl na ceste k zamestnaniu?

Je to už zabehaná prax, že aj študenti v našich podmienkach pracujú popri škole. Dokonca aj mnohí denní študenti študujú popri práci. Jedni si takto príležitostnou brigádou vylepšujú svoje vreckové rozpočty, iní šťastnejší, si už počas štúdia „koledujú“ o zaujímavé miesto vo firmách. Táto situácia naznačuje, že nie je absolvent ako absolvent, inými slovami, sú takí, ktorí končia školu a hľadajú prvýkrát uplatnenie vo vyštudovanom obore zatiaľ čo sú aj takí, ktorí cieľavedome prezentujú svoju hodnotu pri výbere zamestnávateľa. Podľa čoho sa teda firmy rozhodujú, ak je prax uchádzača minimálna? Odpoveď sa už dá predpokladať: podľa kompetencií.

Čím ďalej tým viac firiem si totiž začína uvedomovať, že viac ako na kľúčových zamestnancoch, pracujú na rozvoji kľúčových kompetencií. Tie ich odlišujú od konkurencie a vo vzťahu k zákazníkovi je to často hlavný predajný artikel, napr. v službách. V istom globálnom prieskume sa zamestnávatelia vyjadrili, ktoré kompetencie sledujú pri nábore čerstvých absolventov. Je ich 12: (sú menované bez hierarchického usporiadania): 1. efektívna komunikácia 2. spolupráca 3. Podnikateľské myslenie 4. flexibilita 5. uspokojovanie zákazníckych potrieb 6. výkonnosť 7. samostatnosť 8. riešenie problémov 9. plánovanie a organizovanie práce 10. zvládanie záťaže 11. orientácia v informáciách 12. zručnosť ovládania cudzieho jazyka

V systéme stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania by som rád videl viac zaujímavých programov, ktoré ku kvalitnému rozvoju vymenovaných kompetencií mladých ľudí privedú. Sám svojich študentov na VŠ vediem k rozvoju práve týchto kompetencií. Podľa ich ohlasov nás bohužiaľ nie je až tak veľa.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 939
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 157
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 765
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 111
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 422
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 300
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 189
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.

V jednom berlínskom hosteli sa spí na území Severnej Kórey

City Hostel Berlin v diplomatickej štvrti Berlína vybudovali a prevádzkujú Severokórejci na pôde veľvyslanectva KĽDR. Turisti o tom zväčša nevedia.