Aké chyby nerobiť pri príprave podnikateľských plánov

Slobodu a flexibilitu v práci ste našli v podnikaní. Začínate alebo sa rozvíjate, a zisťujete, že potrebujete podnikateľský plán alebo biznis plán.

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom aký, je dôležitý a potrebný. O tom, čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Kvalita vstupov

V anglicky hovoriacom svete sa vraví „garbage in, garbage out“ (smeti dnu, smeti von). To znamená, že kvalita podnikateľského plánu závisí od kvality vstupov, teda od informácií, ktoré doňho vložíme.  Na kvalitu vstupných informácií sa môžeme pozerať z viacerých hľadísk.

Kľúčovou súčasťou podnikateľského zámeru sú finančné projekcie alebo finančný plán, ktorý odzrkadľuje podstatu podnikateľského zámeru v konkrétnych číslach. Na základe týchto čísiel sa investor alebo banka rozhoduje. Preto je dôležité venovať tejto časti značnú pozornosť. Aby mnohí podnikatelia zaujali investora alebo banku, často uvádzajú vo finančných projekciách nereálne čísla. Veľmi častou chybou je nadhodnotenie tržieb/výnosov, resp. potenciálnych príjmov a podhodnotenie nákladov alebo opomenutie niektorých nákladov, resp. výdajov. Takéto nereálne očakávania sa následne odrážajú vo vyššom riziku pre investora alebo banku.

Finančné údaje odzrkadľujú situáciu na trhu a plánovanú pozíciu podniku na ňom. Vychádzajú z marketingových údajov a potenciálu trhu. V praxi nie vždy bývajú podnikateľské zámery postavené na správnych marketingových podkladoch a vstupných údajoch o trhu. Čím viac relevantných a hodnoverných údajov o trhu, tým lepšie.

A nakoniec, je tu prozaické prepojenie všetkých vstupov, napr. prelinkovanie tabuliek a údajov, najmä ak je finančný model robustný. Ak je finančný model správne nastavený, ľahšie sa dá uvažovať o rôznych scenároch „čo-ak“, a tým i podporiť a uľahčiť rozhodovanie investora alebo banky.

Pre koho je podnikateľský plán určený?

Podnikateľský plán by si mal podnikateľ v prvom rade pripraviť pre seba, aby vedel zhodnotiť potenciál trhu, služby alebo produktu, aby vedel, akým smerom sa má uberať a či sa mu vôbec finančne oplatí plán realizovať. Musí zvážiť, či jeho obchodný model je životaschopný, teda hlavne  či plánované príjmy prevyšujú plánované výdaje. Inak nepresvedčí ani investora ani banku.

Podnikateľský zámer slúži ako jeden z podkladov pre získanie externého financovania. Tu je potrebné si uvedomiť, aká je povaha projektu alebo štádium projektu/podnikania. V prípade, že je to nový rizikový projekt s veľkým potenciálom rastu,  podnikateľ by mal oslovovať investora (business anjela alebo fond rizikového kapitálu). V prípade stabilnejších finančných tokov, „zrelšieho“ podnikania, potrebné je zamerať sa na banky.  Okrem toho pre malých podnikateľov môžu byť vhodné aj mikropôžičkové schémy s inštitucionálnou podporou (EU, štát) pre rozbeh podnikania.

Plány sú na to, aby sa menili

Niekedy si poviete, načo budem pripravovať plán, keď sa situácia o pár mesiacov zmení. No a tak sa stane, že sa vrhnete do podnikania bez podnikateľského plánu. Plány sa tvoria v určitom čase s takými informáciami, ktoré sú v tom čase dostupné. Ani podnikateľské prostredie nie je statické, ani podnik nemenný. Vždy je potrebné s týmto rátať, a zároveň a aj napriek tomu plán vypracovať. Tak ako sa venujete podnikaniu a prispôsobujete sa prostrediu, súbežne upravujte i svoj plán a zapracúvate do neho očakávané zmeny, ktoré sa nedajú predpokladať.  Keď už je raz postavený, ľahšie sa mení už existujúci než hľadá iné riešenie a smer podnikania bez neho v prípade zmien podmienok na trhu. Zmeny a úpravy vám napovedia prostredníctvom vyjadrenia vo finančných projekciách, ktorým iným smerom sa ubrať alebo akú inú alternatívu zvoliť. Bez podnikateľského plánu to nie je možné a vy sa ľahko dostanete do slepej uličky.

Finančný vklad podnikateľa

V prípade, že ste na začiatku podnikania a hľadáte skôr investora než banku pre zabehnutý binznis, dôležitá je ďalšia vec, ktorú investori radi vo vašom zámere uvidia. Hľadajú v ňom vaše nasadenie a vašu vieru v podnikanie alebo projekt. Ak vidia, koľko ste ochotní investovať do podnikania vy sami, ľahšie sa im bude o financovaní vášho zámeru alebo projektu uvažovať. Máme tým na mysli váš finančný vstup do podnikania, teda nielen samotnú „nehmotnú“ myšlienku. Nie je to však podmienka a závisí od investora, ako sa k tomuto bodu postaví. Rôzni investori môžu mať rôzne postavené priority.

Ochota predať podnik

Investor pri rozhodovaní o vstupe do vášho podniku rozmýšľa, ako zhodnotí svoju finančnú investíciu. Pozerá sa na to, čo bude ďalej s jeho podielom v podniku. Musí ho niekde predať, a preto zvažuje, aké sú šance na takýto predaj ešte pred zainvestovaním do vášho podniku alebo projektu. Mnohokrát podnikatelia uvažujú s tým, že raz podiel od investora kúpia späť. I táto cesta je možná. Investorovi sa však znižujú šance na také zhodnotenie jeho investície, Ideálne strategickému, ktorý vo vašej oblasti podnikania už dlhšie funguje alebo si chce svoj záber podnikania rozšíriť.

Ľudský faktor

No a na záver, nemôžeme nespomenúť, že ani ten najlepší a najkrajší podnikateľský zámer nie je dobrý a nebude fungovať, pokiaľ nebude založený na korektnom vzťahu a dôvere medzi podnikateľom a investorom. Team ľudí, ktorí pracujú na predkladanom projekte a medzi ktorými funguje akási neviditeľná chémia, je základnou súčasťou a podmienkou fungovania zámeru a prináša takmer nevyčísliteľný význam  pre úspech celej finančnej transakcie.

Napísali Vlasta Kostercová a Zuzana Kresánková, ktoré prostredníctvom www.flexipraca.sk podporujú flexibilitu v práci cez osvetu o zamesntávaní na flexibilný pracovný úväzok a cestou podpory malého podnikania (virtuálne vizitky, príprava podnikateľských zámerov, informácie a rady).

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 175
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 344
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 403
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 166
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 094
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 862
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 064
  8. Splnený sen 1 044
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 976
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 961

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Aktivistka na voľnej nohe doma i vo svete

Edita Bednárová pôsobila v mnohých kútoch rozvojového sveta v rámci neziskových organizácií. Dnes sa tam vracia ako nezávislá konzultantka, digitálna nomádka, ktorá chce meniť veci k lepšiemu aj v rodnej Prievidzi.

Ako zrenovovať starý kamenný dom

Vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení, ale náplň jej práce určilo miesto, kam sa v roku I996 presťahovala. Dnes je Lucia Marušicová odborníčka na rekonštrukcie starých domov, aké sa nachádzajú najmä v malokarpatskej oblasti.

Realitné bublanie: Lacné peniaze nám zarábajú na drahé problémy

Podľa toho, ako sa darí obchodovaniu s nehnuteľnosťami, si Slováci už nepamätajú, čo spôsobilo v roku 2008 finančnú krízu v USA. Jej dôsledky pritom pociťujeme doteraz. Napríklad vo forme nízkych úrokových sadzieb, ktoré podobne ako pred dekádou v zámorí robia vlastné bývanie mimoriadne dostupným.

Laboratórium, ktoré skrášľuje dvory, parky či námestia

Laboratórium architektúry krajiny – je to jedna z vecí, ktorými sa zapodievajú krajinní architekti. Im náleží všetko okolo stavby – mestské dvory, ale aj parky a súkromné záhrady.