Aké chyby nerobiť pri príprave podnikateľských plánov

Slobodu a flexibilitu v práci ste našli v podnikaní. Začínate alebo sa rozvíjate, a zisťujete, že potrebujete podnikateľský plán alebo biznis plán.

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom aký, je dôležitý a potrebný. O tom, čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Kvalita vstupov

V anglicky hovoriacom svete sa vraví „garbage in, garbage out“ (smeti dnu, smeti von). To znamená, že kvalita podnikateľského plánu závisí od kvality vstupov, teda od informácií, ktoré doňho vložíme.  Na kvalitu vstupných informácií sa môžeme pozerať z viacerých hľadísk.

Kľúčovou súčasťou podnikateľského zámeru sú finančné projekcie alebo finančný plán, ktorý odzrkadľuje podstatu podnikateľského zámeru v konkrétnych číslach. Na základe týchto čísiel sa investor alebo banka rozhoduje. Preto je dôležité venovať tejto časti značnú pozornosť. Aby mnohí podnikatelia zaujali investora alebo banku, často uvádzajú vo finančných projekciách nereálne čísla. Veľmi častou chybou je nadhodnotenie tržieb/výnosov, resp. potenciálnych príjmov a podhodnotenie nákladov alebo opomenutie niektorých nákladov, resp. výdajov. Takéto nereálne očakávania sa následne odrážajú vo vyššom riziku pre investora alebo banku.

Finančné údaje odzrkadľujú situáciu na trhu a plánovanú pozíciu podniku na ňom. Vychádzajú z marketingových údajov a potenciálu trhu. V praxi nie vždy bývajú podnikateľské zámery postavené na správnych marketingových podkladoch a vstupných údajoch o trhu. Čím viac relevantných a hodnoverných údajov o trhu, tým lepšie.

A nakoniec, je tu prozaické prepojenie všetkých vstupov, napr. prelinkovanie tabuliek a údajov, najmä ak je finančný model robustný. Ak je finančný model správne nastavený, ľahšie sa dá uvažovať o rôznych scenároch „čo-ak“, a tým i podporiť a uľahčiť rozhodovanie investora alebo banky.

Pre koho je podnikateľský plán určený?

Podnikateľský plán by si mal podnikateľ v prvom rade pripraviť pre seba, aby vedel zhodnotiť potenciál trhu, služby alebo produktu, aby vedel, akým smerom sa má uberať a či sa mu vôbec finančne oplatí plán realizovať. Musí zvážiť, či jeho obchodný model je životaschopný, teda hlavne  či plánované príjmy prevyšujú plánované výdaje. Inak nepresvedčí ani investora ani banku.

Podnikateľský zámer slúži ako jeden z podkladov pre získanie externého financovania. Tu je potrebné si uvedomiť, aká je povaha projektu alebo štádium projektu/podnikania. V prípade, že je to nový rizikový projekt s veľkým potenciálom rastu,  podnikateľ by mal oslovovať investora (business anjela alebo fond rizikového kapitálu). V prípade stabilnejších finančných tokov, „zrelšieho“ podnikania, potrebné je zamerať sa na banky.  Okrem toho pre malých podnikateľov môžu byť vhodné aj mikropôžičkové schémy s inštitucionálnou podporou (EU, štát) pre rozbeh podnikania.

Plány sú na to, aby sa menili

Niekedy si poviete, načo budem pripravovať plán, keď sa situácia o pár mesiacov zmení. No a tak sa stane, že sa vrhnete do podnikania bez podnikateľského plánu. Plány sa tvoria v určitom čase s takými informáciami, ktoré sú v tom čase dostupné. Ani podnikateľské prostredie nie je statické, ani podnik nemenný. Vždy je potrebné s týmto rátať, a zároveň a aj napriek tomu plán vypracovať. Tak ako sa venujete podnikaniu a prispôsobujete sa prostrediu, súbežne upravujte i svoj plán a zapracúvate do neho očakávané zmeny, ktoré sa nedajú predpokladať.  Keď už je raz postavený, ľahšie sa mení už existujúci než hľadá iné riešenie a smer podnikania bez neho v prípade zmien podmienok na trhu. Zmeny a úpravy vám napovedia prostredníctvom vyjadrenia vo finančných projekciách, ktorým iným smerom sa ubrať alebo akú inú alternatívu zvoliť. Bez podnikateľského plánu to nie je možné a vy sa ľahko dostanete do slepej uličky.

Finančný vklad podnikateľa

V prípade, že ste na začiatku podnikania a hľadáte skôr investora než banku pre zabehnutý binznis, dôležitá je ďalšia vec, ktorú investori radi vo vašom zámere uvidia. Hľadajú v ňom vaše nasadenie a vašu vieru v podnikanie alebo projekt. Ak vidia, koľko ste ochotní investovať do podnikania vy sami, ľahšie sa im bude o financovaní vášho zámeru alebo projektu uvažovať. Máme tým na mysli váš finančný vstup do podnikania, teda nielen samotnú „nehmotnú“ myšlienku. Nie je to však podmienka a závisí od investora, ako sa k tomuto bodu postaví. Rôzni investori môžu mať rôzne postavené priority.

Ochota predať podnik

Investor pri rozhodovaní o vstupe do vášho podniku rozmýšľa, ako zhodnotí svoju finančnú investíciu. Pozerá sa na to, čo bude ďalej s jeho podielom v podniku. Musí ho niekde predať, a preto zvažuje, aké sú šance na takýto predaj ešte pred zainvestovaním do vášho podniku alebo projektu. Mnohokrát podnikatelia uvažujú s tým, že raz podiel od investora kúpia späť. I táto cesta je možná. Investorovi sa však znižujú šance na také zhodnotenie jeho investície, Ideálne strategickému, ktorý vo vašej oblasti podnikania už dlhšie funguje alebo si chce svoj záber podnikania rozšíriť.

Ľudský faktor

No a na záver, nemôžeme nespomenúť, že ani ten najlepší a najkrajší podnikateľský zámer nie je dobrý a nebude fungovať, pokiaľ nebude založený na korektnom vzťahu a dôvere medzi podnikateľom a investorom. Team ľudí, ktorí pracujú na predkladanom projekte a medzi ktorými funguje akási neviditeľná chémia, je základnou súčasťou a podmienkou fungovania zámeru a prináša takmer nevyčísliteľný význam  pre úspech celej finančnej transakcie.

Napísali Vlasta Kostercová a Zuzana Kresánková, ktoré prostredníctvom www.flexipraca.sk podporujú flexibilitu v práci cez osvetu o zamesntávaní na flexibilný pracovný úväzok a cestou podpory malého podnikania (virtuálne vizitky, príprava podnikateľských zámerov, informácie a rady).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  1. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  7. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  8. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  9. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  10. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 69 216
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 734
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 825
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 074
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 412
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 821
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 4 025
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 919
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 589
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 604

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ja som skutočný poctivý autentický bojovník za záujmy Slovenska

O Kočnerovej nahrávke Gorily nehovoril hneď aj preto, aby SaS nepriťažil.

Dobré ráno

Dobré ráno: Hľadali sme Jána Slotu, našli chobotnicu majetkov

Pôvodne sme chceli len počuť jeho vyjadrenie.

Stĺpček Petra Schutza

Prepisovanie štatistík robí z pomáhať a chrániť paródiu

Manipulované štatistiky sú zničujúcou byrokratizáciou systému.

Neprehliadnite tiež

Darčeky sa sypú (aj) z e-shopov

Mnohé e-shopy začali kampaň pred sviatkami skôr.

Ako vplývajú Vianoce na ekonomiku

Obchodníci si význam sviatkov uvedomujú a pripravujú sa oveľa skôr.

Všetko môžu vidieť, počuť, ohmatať. Učenie zážitkom, nenudí

Montessori postupy „skúšala“ najprv doma na dcére.

Loď Noe je pre nich ako člen rodiny

Manželov Šulcovcov pozná na Baťovom kanáli každý