Mesh alebo prečo je zdieľanie budúcnosťou biznisu

Posledný mesiac v roku 2010 som si do svojej vianočnej atmosféry dopriala namiesto  pozerania obohraných rozprávok trochu inú rozprávku, a to z budúcnosti  (pre naše slovenské končiny určite), vďaka debutovej knihe od Lisy Gansky – The Mesh s podtitulom:  Prečo je budúcnosť biznisu v zdieľaní. Podľa môjho názoru to bola najlepšia biznis kniha roku 2010. Čo je mesh? Aké sú mesh firmy? Kam smeruje spôsob spotreby služieb a produktov?  Ako sa pri tom budú, respektíve už sa aj využívajú informácie nadobudnuté cez nové technológie?  Stručné predstavenie odpovedí na tieto otázky nájdete v nasledujúcom príspevku.

Čo je mesh?

Mesh je založený na  zdieľaní v rámci siete ľudí, jeho základom je dostupnosť a nie vlastníctvo. Hlavnou stratégiou je „predať” ten istý produkt niekoľkokrát. Môžete si povedať, veď to nie je nič nové, už desaťročia tu máme prenájom áut či time-share na prázdninové apartmány. Áno, máme, ale tieto formy biznisu nespadajú pod kategóriu mesh. Pýtate sa prečo? Mesh nie je o transporte či realitách, ale o informáciách. Mesh firmy patria do informačného biznisu, nie komoditného.

Hlavné charakteristiky mesh firmy sú:

  • Hlavná ponuka je niečo, čo sa dá zdieľať v rámci komunity, trhu alebo hodnotového reťazca. (môžu to byť produkty, služby alebo materiál)
  • Využívajú vyspelé siete na webe a sieť údajov z mobilných zariadení na zaznamenávanie pohybu, tovarov, služieb a zákazníkov.
  • Zameranie je na „zdieľateľné” fyzické tovary.
  • Ich ponuka, novinky a odporúčania sa vysielajú prostredníctvom sociálnych sietí (napríklad Facebook, Twitter či FourSquare).

Tri príklady existujúcich mesh firiem

Zip Car je typickým príkladom informačného biznisu, ktorý zhodou okolností zdieľa autá. Zip Car zbiera informácie o tom, kto, kedy, ako a kde  použil ich autá. Tieto údaje umožňujú firme fungovať a generovať čo najväčšiu hodnotu pre ich zákazníkov. Demografické a logistické informácie dávajú možnosť rozšíriť pôsobnosť značky, spájať sa a vytvárať partnerstvá s ďalšími firmami, napríklad s hotelmi, reštauráciami či fitnescentrami. Každá nová služba ponúka možnosť rastu s podobne zmýšľajúcimi  biznis partnermi.

Kickstarter má motto: nový spôsob podpory a nasledovania kreativity. Kickstarter spája umelcov, ktorí potrebujú malých donorov na realizáciu svojich projektov. Táto úžasná platforma pomohla už stovkám projektov uzrieť svetlo sveta. Je škoda, že zatiaľ neplánujú expandovať mimo hranice USA. To však môže byť pre kreatívcov v Európe šanca vybudovať niečo podobné v našich zemepisných šírkach.

Groupon využíva kolektívnu nákupnú silu na denné zľavy pre svojich viac ako päť miliónov „subscriberov“. Len šestnásť mesiacov po založení sa im podarilo „vyzbierať” vyše 170 miliónov dolárov vo forme venture capital. Dnes má Groupon hodnotu viac ako šesť miliárd dolárov. Českou verziou Grouponu je Slevomat – a túto myšlienku zrealizoval môj online kamarát Tomáš Čupr –> rozhovor s ním si prečítajte tu.

Video zhrnutie od autorky Lisy Gansky

Ak ste viac audiovizuálny „nasávateľ“ informácií, tak investujte pätnásť minút svojho času a pozrite si Lisu v „pohyblivých obrázkoch” na doskách TED-u.

***

Ak ste ešte stále hladní po viac „mesh” informáciách, tak vám neostáva nič iné len si zadovážiť vlastnú kópiu knihy od Lisy Gansky – The Mesh.  Odporúčam!

Profiťáci,

viete o nejakých slovenských „meshy“ firmách prípadne o začínajúcich „meshy“ start upoch? Myslíte si, že slovenský spotrebiteľ - zákazník je pripravený na takúto kolaboratívnu formu užívania a spotreby vecí, či služieb? Je u nás na Slovensku atmosféra na zdieľanie a šírenie dobrých nápadov? Sme pripravení začať využívať sociálne siete inak ako na klebety, sarkazmus a pod.?

Teším sa na vaše reakcie.

i.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 448
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 512
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 543
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 049
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 547
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 429
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 177
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 014
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 603
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

KOMENTÁRE

Kto bude v Česku vládnuť alebo ako skrotiť Babiša

Babiš a Fiala nesiahajú Ficovi a Bugárovi ani po členky.

Neprehliadnite tiež

Krajiny, ktoré nie sú 1: Abcházsko

Ako si poradiť v krajine, ktorej ekonomika je odrezaná od medzinárodného obchodu? Čo všetko musia riešiť jej občania, keď chcú cestovať? Ako vnímajú svoju identitu? Profit prináša príbehy štyroch neuznaných krajín.

Provokatívne pop-artové mozaiky

Mozaiky Luca Barberiniho zdobia steny domov hollywoodskych hercov, mešitu v Ománe aj francúzsku galériu Chapelle Saint-Éman. Starou technikou spracúva prekliato súčasné témy.

Aktivistka na voľnej nohe doma i vo svete

Edita Bednárová pôsobila v mnohých kútoch rozvojového sveta v rámci neziskových organizácií. Dnes sa tam vracia ako nezávislá konzultantka, digitálna nomádka, ktorá chce meniť veci k lepšiemu aj v rodnej Prievidzi.

Ako zrenovovať starý kamenný dom

Vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení, ale náplň jej práce určilo miesto, kam sa v roku I996 presťahovala. Dnes je Lucia Marušicová odborníčka na rekonštrukcie starých domov, aké sa nachádzajú najmä v malokarpatskej oblasti.