Mesh alebo prečo je zdieľanie budúcnosťou biznisu

Posledný mesiac v roku 2010 som si do svojej vianočnej atmosféry dopriala namiesto  pozerania obohraných rozprávok trochu inú rozprávku, a to z budúcnosti  (pre naše slovenské končiny určite), vďaka debutovej knihe od Lisy Gansky – The Mesh s podtitulom:  Prečo je budúcnosť biznisu v zdieľaní. Podľa môjho názoru to bola najlepšia biznis kniha roku 2010. Čo je mesh? Aké sú mesh firmy? Kam smeruje spôsob spotreby služieb a produktov?  Ako sa pri tom budú, respektíve už sa aj využívajú informácie nadobudnuté cez nové technológie?  Stručné predstavenie odpovedí na tieto otázky nájdete v nasledujúcom príspevku.

Čo je mesh?

Mesh je založený na  zdieľaní v rámci siete ľudí, jeho základom je dostupnosť a nie vlastníctvo. Hlavnou stratégiou je „predať” ten istý produkt niekoľkokrát. Môžete si povedať, veď to nie je nič nové, už desaťročia tu máme prenájom áut či time-share na prázdninové apartmány. Áno, máme, ale tieto formy biznisu nespadajú pod kategóriu mesh. Pýtate sa prečo? Mesh nie je o transporte či realitách, ale o informáciách. Mesh firmy patria do informačného biznisu, nie komoditného.

Hlavné charakteristiky mesh firmy sú:

  • Hlavná ponuka je niečo, čo sa dá zdieľať v rámci komunity, trhu alebo hodnotového reťazca. (môžu to byť produkty, služby alebo materiál)
  • Využívajú vyspelé siete na webe a sieť údajov z mobilných zariadení na zaznamenávanie pohybu, tovarov, služieb a zákazníkov.
  • Zameranie je na „zdieľateľné” fyzické tovary.
  • Ich ponuka, novinky a odporúčania sa vysielajú prostredníctvom sociálnych sietí (napríklad Facebook, Twitter či FourSquare).

Tri príklady existujúcich mesh firiem

Zip Car je typickým príkladom informačného biznisu, ktorý zhodou okolností zdieľa autá. Zip Car zbiera informácie o tom, kto, kedy, ako a kde  použil ich autá. Tieto údaje umožňujú firme fungovať a generovať čo najväčšiu hodnotu pre ich zákazníkov. Demografické a logistické informácie dávajú možnosť rozšíriť pôsobnosť značky, spájať sa a vytvárať partnerstvá s ďalšími firmami, napríklad s hotelmi, reštauráciami či fitnescentrami. Každá nová služba ponúka možnosť rastu s podobne zmýšľajúcimi  biznis partnermi.

Kickstarter má motto: nový spôsob podpory a nasledovania kreativity. Kickstarter spája umelcov, ktorí potrebujú malých donorov na realizáciu svojich projektov. Táto úžasná platforma pomohla už stovkám projektov uzrieť svetlo sveta. Je škoda, že zatiaľ neplánujú expandovať mimo hranice USA. To však môže byť pre kreatívcov v Európe šanca vybudovať niečo podobné v našich zemepisných šírkach.

Groupon využíva kolektívnu nákupnú silu na denné zľavy pre svojich viac ako päť miliónov „subscriberov“. Len šestnásť mesiacov po založení sa im podarilo „vyzbierať” vyše 170 miliónov dolárov vo forme venture capital. Dnes má Groupon hodnotu viac ako šesť miliárd dolárov. Českou verziou Grouponu je Slevomat – a túto myšlienku zrealizoval môj online kamarát Tomáš Čupr –> rozhovor s ním si prečítajte tu.

Video zhrnutie od autorky Lisy Gansky

Ak ste viac audiovizuálny „nasávateľ“ informácií, tak investujte pätnásť minút svojho času a pozrite si Lisu v „pohyblivých obrázkoch” na doskách TED-u.

***

Ak ste ešte stále hladní po viac „mesh” informáciách, tak vám neostáva nič iné len si zadovážiť vlastnú kópiu knihy od Lisy Gansky – The Mesh.  Odporúčam!

Profiťáci,

viete o nejakých slovenských „meshy“ firmách prípadne o začínajúcich „meshy“ start upoch? Myslíte si, že slovenský spotrebiteľ - zákazník je pripravený na takúto kolaboratívnu formu užívania a spotreby vecí, či služieb? Je u nás na Slovensku atmosféra na zdieľanie a šírenie dobrých nápadov? Sme pripravení začať využívať sociálne siete inak ako na klebety, sarkazmus a pod.?

Teším sa na vaše reakcie.

i.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria
  3. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  4. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  5. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  6. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  7. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  8. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  9. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  1. Ambasádor OMV Ivan Jakeš ide na Dakar s jasným cieľom: vyhrať
  2. Ekonomická a multilaterálna diplomacia Mexika
  3. Záverečná konferencia projektu RECARE
  4. Forum & československá moderna
  5. Spolupráca Stavebnej fakulty STU na obnove hradu Krásna Hôrka
  6. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  7. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  8. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách
  9. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  10. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 23 136
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 18 056
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 12 022
  4. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku 10 755
  5. Platíte si poistenie domova zbytočne? 9 493
  6. Iba 1 z 10 ľudí uhádne tieto fakty o ikonických značkách 8 270
  7. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 7 598
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 703
  9. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 5 528
  10. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 312

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Beaty Balogovej

Aj kvôli Dankovi sa titul nosí ako nevkusná kravata

Dankova investícia do vzdelania devalvuje akadémiu.

DOMOV

Lajčák označil požiadavku Danka nejsť do Marrakéšu za nezmysel

V Marrakéši sa pakt OSN o migrácii príjme.

Blog Transparency International

Prečo nemáme právo vidieť, ako so štátom podniká Ryanair?

Vládna koalícia neplní sľub zefektívniť právo občanov na informácie.

Neprehliadnite tiež

Podnik pre cestovateľov, ktorí majú radi kávu s atmosférou

Navštívil mnoho krajín po celom svete. Jedného dňa sa rozhodol, že si otvorí cestovateľskú kaviareň.

Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

V Handlovej odštartovali nový projekt s názvom Basketbalová škola ŠBK Handlová

Handlová sa teší obrovskému záujmu detí o basketbal. Za posledné tri roky vzrástol štvornásobne, a to najmä vďaka viacerým úspešným projektom, nevynímajúc letné kempy pre deti.

Výrobca drevených roliet berie podnikanie ako službu

Aj rolety sú jedinečné z práve dreva