Mesh alebo prečo je zdieľanie budúcnosťou biznisu

Posledný mesiac v roku 2010 som si do svojej vianočnej atmosféry dopriala namiesto  pozerania obohraných rozprávok trochu inú rozprávku, a to z budúcnosti  (pre naše slovenské končiny určite), vďaka debutovej knihe od Lisy Gansky – The Mesh s podtitulom:  Prečo je budúcnosť biznisu v zdieľaní. Podľa môjho názoru to bola najlepšia biznis kniha roku 2010. Čo je mesh? Aké sú mesh firmy? Kam smeruje spôsob spotreby služieb a produktov?  Ako sa pri tom budú, respektíve už sa aj využívajú informácie nadobudnuté cez nové technológie?  Stručné predstavenie odpovedí na tieto otázky nájdete v nasledujúcom príspevku.

Čo je mesh?

Mesh je založený na  zdieľaní v rámci siete ľudí, jeho základom je dostupnosť a nie vlastníctvo. Hlavnou stratégiou je „predať” ten istý produkt niekoľkokrát. Môžete si povedať, veď to nie je nič nové, už desaťročia tu máme prenájom áut či time-share na prázdninové apartmány. Áno, máme, ale tieto formy biznisu nespadajú pod kategóriu mesh. Pýtate sa prečo? Mesh nie je o transporte či realitách, ale o informáciách. Mesh firmy patria do informačného biznisu, nie komoditného.

Hlavné charakteristiky mesh firmy sú:

  • Hlavná ponuka je niečo, čo sa dá zdieľať v rámci komunity, trhu alebo hodnotového reťazca. (môžu to byť produkty, služby alebo materiál)
  • Využívajú vyspelé siete na webe a sieť údajov z mobilných zariadení na zaznamenávanie pohybu, tovarov, služieb a zákazníkov.
  • Zameranie je na „zdieľateľné” fyzické tovary.
  • Ich ponuka, novinky a odporúčania sa vysielajú prostredníctvom sociálnych sietí (napríklad Facebook, Twitter či FourSquare).

Tri príklady existujúcich mesh firiem

Zip Car je typickým príkladom informačného biznisu, ktorý zhodou okolností zdieľa autá. Zip Car zbiera informácie o tom, kto, kedy, ako a kde  použil ich autá. Tieto údaje umožňujú firme fungovať a generovať čo najväčšiu hodnotu pre ich zákazníkov. Demografické a logistické informácie dávajú možnosť rozšíriť pôsobnosť značky, spájať sa a vytvárať partnerstvá s ďalšími firmami, napríklad s hotelmi, reštauráciami či fitnescentrami. Každá nová služba ponúka možnosť rastu s podobne zmýšľajúcimi  biznis partnermi.

Kickstarter má motto: nový spôsob podpory a nasledovania kreativity. Kickstarter spája umelcov, ktorí potrebujú malých donorov na realizáciu svojich projektov. Táto úžasná platforma pomohla už stovkám projektov uzrieť svetlo sveta. Je škoda, že zatiaľ neplánujú expandovať mimo hranice USA. To však môže byť pre kreatívcov v Európe šanca vybudovať niečo podobné v našich zemepisných šírkach.

Groupon využíva kolektívnu nákupnú silu na denné zľavy pre svojich viac ako päť miliónov „subscriberov“. Len šestnásť mesiacov po založení sa im podarilo „vyzbierať” vyše 170 miliónov dolárov vo forme venture capital. Dnes má Groupon hodnotu viac ako šesť miliárd dolárov. Českou verziou Grouponu je Slevomat – a túto myšlienku zrealizoval môj online kamarát Tomáš Čupr –> rozhovor s ním si prečítajte tu.

Video zhrnutie od autorky Lisy Gansky

Ak ste viac audiovizuálny „nasávateľ“ informácií, tak investujte pätnásť minút svojho času a pozrite si Lisu v „pohyblivých obrázkoch” na doskách TED-u.

***

Ak ste ešte stále hladní po viac „mesh” informáciách, tak vám neostáva nič iné len si zadovážiť vlastnú kópiu knihy od Lisy Gansky – The Mesh.  Odporúčam!

Profiťáci,

viete o nejakých slovenských „meshy“ firmách prípadne o začínajúcich „meshy“ start upoch? Myslíte si, že slovenský spotrebiteľ - zákazník je pripravený na takúto kolaboratívnu formu užívania a spotreby vecí, či služieb? Je u nás na Slovensku atmosféra na zdieľanie a šírenie dobrých nápadov? Sme pripravení začať využívať sociálne siete inak ako na klebety, sarkazmus a pod.?

Teším sa na vaše reakcie.

i.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 709
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 816
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 710
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 610
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 882
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 743
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 272
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 820

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Nie je Tokajské víno ako Tokaj

Geografickým názvom Tokaj môžu byť označené len vína priamo z maďarskej dedinky Tokaj. Všetky ostatné sa označujú ako tokajské vína.

K jedlu patrí aj dobré víno

To sa však ťažko vysvetľuje tým, ktorí delia vína maximálne na biele a červené.

Svätojurskí vinári, ktorí dorábajú víno od polovice 18. storočia

Takmer pätnásť rokov spoločného podnikania rodín Dubovských a Grančičových viedlo k úspešnému a stále rastúcemu biznisu s vínom značky zloženej z mien oboch majiteľov.

Budujú prvý dom s vertikálnym porastom na fasáde

Podstatou projektu je to, že na fasáde domu budú rásť stromy, kríky a tráva, ktoré budú neoddeliteľnou súčasťou architektúry.