Pätoro mini zásad dobrej sebaprezentácie novonastupujúceho manažéra

Ako si nezasekať cestu k práci už na pohovore

Kedysi to bolo tak, že sa človek zamestnal v jednom podniku a pokiaľ sa mu nič vážne nestalo, napríklad sa nezmenil režim, tak pokojne  mohol v tom podniku vydržať až do dôchodku. Mnohí súčastníci by  na tento model celkom radi pristali, žiaľ niečo také  nás v dnešnej dobe asi nepostihne, a tak sa chtiac či nechtiac musíme vyrovnávať  s nutnosťou meniť zamestnanie a to niekedy celkom často. Tým často sa myslí interval tak 2-3 roky. Len prednedávnom som sa bavil s jednou známou, ktorá zmenu svojho súčasného miesta, inak vcelku dobrého, obhajovala práve touto skutočnosťou. Vravela: "nemôžem predsa ostať dlhšie na jednom mieste,  môj budúci zamestnávateľ by si myslel,  že nie som dostatočne flexibilná". Zdá sa akoby súčasná generácia tridsiatnikov mala obuté túlavé pracovné topánky, ktoré ich nenechajú dlhší čas na jednom mieste, a to aj napriek jeho všetkým výhodám , ak také majú. A to potom logicky vedie k častejšiemu výskytu príjmacích pohovor a jemu podobných procesov, ktorých cieľom a účelom je preveriť prípadného kandidáta ešte pred tým ako na pracovnú pozíciu nastúpi a stihne či nestihne niečo urobiť/pokaziť. Sám som bol svedkom tohoto procesu niekoľkokrát na oboch stranách barikády, či už ako adept o miesto, alebo ten kto dá palce hore či dole. Štandardnou zložkou príjmacích pohovorov, zvlášť na manažérske pozície je sebaprezentácia a kedže je v poradí úloh prvá, chyby ktoré sa tam urobia nadlho ostávajú v pamäti personalistu alebo šéfa a veľmi ťažko sa prekonávajú. Ak ste teda manažér a chystáte sa na pohovor kde sa budete sebaprezentovať, pozrite sa na zopár odporúčaní, ktoré sa oplatí dodržiavať a tak zvýšiť svoje šance na úspech.

Článok pokračuje pod video reklamou
  1. Šaty robia človeka. Ja viem, že ste to už určite niekde počuli a určite nie jeden krát, ale prosím vás, tak mi vysvetlite, ako je možné, že na pohovory na riadiacie pozície chodia ľudia v džínsach a tričku? Spoločenské povedomie jednoznačne urobilo svoje, ale aj  tak sa ešte zopár "exotov", ktorým spoločenská etiketa nič nehovorí, nájde. A to je potom katastrofa. Pre obe strany. Proste je to tak, že oblek a šaty sú na túto príležitosť jediným možným riešením. No dobre, možno keď idete robiť do Googlu alebo Zapposu, tak tam by vám to asi odpustili, vzhľadom na ich firemnú kultúru. Ale naše firmy ani zdaľeka nie sú tak ďaleko a tak prirodzene vyžadujú určitý štandard aj čo sa obliekania týka. A ten sa proste oplatí dodržať. Kto chce vedieť viac, tak si patričné informácie na internete veľmi ľahko nájde.
  2. Vnútorný postoj. Posuňme  sa od vonkajšieho k vnútornému. Áno, je to tak, vnútorný postoj síce na prvý pohľad nie je vidieť, ale vonkajší svet ho dokáže spoľahlivo identifikovať. S vnútorným postojom je to na jednej strane komplikované, pretože je výsledkom výchovy, pôsobenia okolia a formujúcich životných skúsenosí, a teda ergo je vnútorný postoj výsledkom dlhodobého pôsobenia. Ako ho teda nejako upraviť pre potreby výberového pohovoru? Prvou podmienkou je uvedomenie s tých postojov, ktoré nie sú kompatibilné s naším záujmom o prácu. Žiadúci postoj, o ktorý by sme sa aspoň mali pokúsiť je charakterizovaný nasledovnými kľúčovými slovami: sebavedomie, skromnosť, úcta, ochota, vytrvalosť, poctivosť, usilovnosť, kreativita. Iste by ste si do tohoto zoznamu vedeli dosadiť aj svoje hodnoty a vlastnosti a vlastne je to aj žiaduce, aby ste sa v  tých kľúčových slovách čo najviac našli vy sami. Určite však nestavajte na niečom, čo je vám totálne cudzie, keď totiž príde na lámanie chleba, a bude sa od vás vyžadovať niečo, čoho ste sa nedotkli ani z rýchlika, tak máte problém. Minimálne v tom, že ste nekonzistentná osoba, ktorá zavádza len preto, aby dosiahla svoje ciele,a  to je málokedy žiadúca postojová vlastnosť, kvôli ktorej by vás prijali do práce.
  3. Komunikácia. Publikum v kine alebo divadle si zapamätá predovšetkým začiatok a koniec predstavenie. Berte aj vy vašu sebaprezentáciu  ako predstavenie. Ste tam na to aby ste publikum zaujali, možno aj trochu pobavili (pamätajte, za smiech máte vždy body k dobru, samozrejme smiech komisie, nie ten váš). A to hneď od prvej sekundy. Prvá sekunda je len jedna, žiadna iná nebude. Nepremárnite si ju zúfalým habkaním a hľadaním vhodných slov. To, čo chcete povedať, vám musí byť jasné v to ráno, keď sa zobudíte. Nie je nič trápnejšie ako rozpačité blúdenie zrakom a hľadanie záchrany v obecenstve. Začiatok musí byť ako päsť medzi oči. Ako ruka pod krkom. Chytiť a nepustiť! Okrem toho, každý komik vie, že s obecenstvom treba permanente udržiavať kontakt. Robte to aj vy. Ako som napísal "chytiť a nepustiť". Vaša prezentácia by teda určite mala obsahovať nejaké dialogické prvky. Tie vám pomôžu vtedy, keď si potrebujete vydýchnuť a získať čas a vaši poslucháči získajú dobrý pocit, že to nie len o vás, ale tak trochu aj o nich.
  4. Kreativita. Tak ako internet je multimediálny a  keby sme mali k dispozícii len text,asi by sme sa začali nudiť, tak aj vaša prezentácia musí byť "multimediálna". Staňte sa dramatickým umelcom. Nespoliehajte sa len na slová. Využívajte celé svoje telo, prostredie. Flipchart.  Apropo flipachrt, nie je tam na to aby ste sa oňho opierali alebo sa zaňho schovávali. Je tam na to, aby ste naň kreslili obrázky, postavičky, grafy, šipky. Obecenstvo chce nielen počuť ale aj vidieť. Doprajte im teda "multimediálny zážitok.
  5. Prirodzenosť a nedokonalosť. Sme unavení z dokonalosti. Nesnažte sa preto byť dokonalý a už vôbec sa nesnažte presvedčiť že ste. Lebo-jednoducho nie ste a to čo ukazujete, je póza. Veľmi, veľmi nebezpečný prvok. Môže vás rýchlo poslať do kolien, pokiaľ tento trik niekto odhalí, a ono sa vždy náde niekto, kto vás prekukne. Je to tak prosté, až je to  klišé. Jednoducho budťe sami sebou. Aj  v príjmacej komisi sedia len ľudia a hľadajú človeka. Nie nijakého supermana. Drobné zakopnutie, zakoktanie, vyvážené vtipom, kedy sa zasmejete sami na sebe , vám získa viac bodov, ako 100% studený a dokonalý výkon, ktorému bude chýbať duša.

V jednoduchosti je krása. Pokiaľ sa vám podarí vo vašom pohovore zachovať tieto jednoduché  princípy, tak verte, že ste práve   zásadne zvýšili svoje šance na úspech.  A ak to nevyšlo? Nevadí, raz sa to určite podarí, len sa neprestávajte snažiť. Pretože  tí, čo uspeli, tak uspeli preto, lebo vytrvali. Držím vám palce.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          6. Talent - vzdelanie - úspech
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
          2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          9. HubHub spája sily s Neulogy
          10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 008
          2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 17 836
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 043
          4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 978
          5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 199
          6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 951
          7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 503
          8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 075
          9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 554
          10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 134

          Hlavné správy zo Sme.sk

          KOMENTÁRE

          Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

          Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

          KOMENTÁRE

          Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

          Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

          Neprehliadnite tiež

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.

          Slovenka, ktorú živí keramika: Na trhy chodím s registračnou pokladnicou

          Klaudia Sisková si pred rokmi otvorila keramický ateliér, kde tvorí z francúzskeho porcelánu. Uživiť sa v tomto odvetví nie je ľahké, ale umelkyňa sa nevzdáva.