Diaľnica do Košíc dostavaná (1990)

Diaľnica, ktorá by spájala Prahu a Košice mala byť dostavaná pred viac ako dvadsiatimi rokmi

„Bolo by neodpustiteľným hriechom voči celej našej spoločnosti, keby sme pripustili možnosť čo len čiastočných neúspechov hneď v začiatkoch našej práce. Za takú situáciu by sme sa nemohli ospravedlniť ani sami pred sebou. Namiesto radosti z dobre vykonanej práce, stáli by sme zahanbení vlastnou neschopnosťou,“ vyjadril sa pre zaniknutý slovenský denník Práca námestník ministra dopravy Ján Duťka v roku 1968. Sľuby boli, sú aj budú súčasťou každého vládneho systému.

Nedávno sa mi vďaka spolužiačkinej námahe dostal do rúk výtlačok z dvadsiateho šiesteho januára roku 1968 dnes už nevydávaného slovenského denníka Práca, ktorý bol dielom Revolučného odborového hnutia. Podľa článku Š. Suchovského už v tom roku odbíjala autostrádam hodina dvanásta – diaľnicu, ktorá by spájala Prahu, Brno, Bratislavu a Košice bolo potrebné postaviť čo najskôr.

Článok pokračuje pod video reklamou

Heslo stavby bolo jednoduché – stavať rýchlo, kvalitne a, samozrejme, lacno. Prepočty odborníkov definovali, že „počiatočná hranica ekonomického optima výstavby začína pri tempe šesťdesiatich kilometrov autostrád ročne“. V prvej etape, ktorá mala byť dokončená zhruba v roku 1975, sa malo nadviazať na vtedy rozostavaný úsek diaľnice, ktorý spájal Prahu s Mirošovicami. Diaľnica sa mala ťahať od Prahy cez Brno až po Bratislavu. Ľudia tomu naozaj verili, ale s dnešnými skúsenosťami by asi len neveriacky krútili hlavou.

Odhadovalo sa, že po roku 1980 pripadne jedno auto na každého šiesteho obyvateľa vtedajšieho Československa. Rátalo sa aj s vysokým nárastom zahraničných vodičov a takýto nápor by cesty, ktoré na území krajiny fungovali, neuniesli. Nedostatočnou cestnou komunikáciou by automaticky trpelo aj hospodárstvo a svetlo neschopnosti by dopadalo na organizačnú i výrobno-technickú stránku. S kvalitou odvedenej práce bol však tiež problém, ak sa mala urobiť rýchlo. Podniky, ktoré sa podieľali na výstavbe, žiadali vysokovýkonné stroje.

V roku 1980 mal byť dostavaný úsek Bratislava – Vysoké Tatry a o desať rokov na to mala byť diaľnica prístupná v plnej kráse. Prešlo však viac ako dvadsať a niektoré úseky stále nie sú dostavané. Denník Sme informoval, že v apríli možno očakávať dva tendre na úseky diaľnice D1 a o mesiac ďalší. Najdlhšie si budeme musieť počkať na časť pri Žiline, ktorej dostavba sa odhaduje na rok 2016. Celá východná časť diaľnice D1 by mala stáť viac ako dve miliardy eur, rezort dopravy chce peniaze čerpať z eurofondov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
          3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          4. Všetko, čo rodiny milujú
          5. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          8. Keď Slováci krotia morský vietor
          9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          3. Všetko, čo rodiny milujú
          4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
          5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          8. Keď Slováci krotia morský vietor
          9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 492
          2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 185
          3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 11 604
          4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 9 290
          5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 720
          6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 4 510
          7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 339
          8. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 3 522
          9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 2 495
          10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 383

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Opozícia neuspela, ministerka Matečná zostáva vo funkcii

          Za vyslovenie nedôvery hlasovalo len 60 poslancov zo 134 prítomných.

          SVET

          Trump zrušil summit, čo bude ďalej? Štyri scenáre vývoja

          Možné je všetko. Že sa nezmení prakticky nič, ale aj to, že vypukne vojna.

          SVET

          Minister Stropnický: Politiku ovládol kazisvet, odchádzam

          Politici sa len tvária, že riešia problémy občanov, to ja neviem, hovorí.

          SVET

          Boeing zostrelili ruské zbrane. Vyšetrovatelia majú dôkaz

          Rakety pochádzajú z arzenálu 53. brigády so základňou v Kursku.

          Neprehliadnite tiež

          Zober svoju makovicu za hranicu

          Slováci z Warwickej univerzity v Anglicku prezrádzajú ako sa podieľajú na udržiavaní slovenskej študentskej komunity v medzinárodnom univerzitnom prostredí.

          Cyklistický nomád prešiel svet za tri roky

          Ochorel na Crohnovu chorobu a opustilo ho dievča. Zrazu už doma nemal nič, pre čo by stálo zostávať. Matěj Balga si v bazáre kúpil bicykel a o pár dní bol na ceste.

          Mladý podnikateľ chce preraziť na trh jemne praženou kávou

          „Keď kávu veľmi prepražíte, stratí sa jej ovocná vôňa a bude len horká,“ tvrdí Peter Szabó, zakladateľ pražiarne kávy Coffeein zo Šiah. V rodinnej firme sa remeslu venuje už niekoľko rokov.

          Čakanie na kuriéra sa stáva minulosťou. Drony ho však nenahradia

          Zásielka na druhý deň od objednania, jej online sledovanie, donáška presne na hodinu, to sú len niektoré z inovatívnych služieb.

          Firma, ktorá stavila na inovácie

          V šiestich rokoch predával starej mame kávu, ktorú urobil u nej doma. CulCharge nie je prvý projekt, na ktorom v živote pracoval. Viktor Reviliak sa stal víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2017.