Diaľnica do Košíc dostavaná (1990)

Diaľnica, ktorá by spájala Prahu a Košice mala byť dostavaná pred viac ako dvadsiatimi rokmi

„Bolo by neodpustiteľným hriechom voči celej našej spoločnosti, keby sme pripustili možnosť čo len čiastočných neúspechov hneď v začiatkoch našej práce. Za takú situáciu by sme sa nemohli ospravedlniť ani sami pred sebou. Namiesto radosti z dobre vykonanej práce, stáli by sme zahanbení vlastnou neschopnosťou,“ vyjadril sa pre zaniknutý slovenský denník Práca námestník ministra dopravy Ján Duťka v roku 1968. Sľuby boli, sú aj budú súčasťou každého vládneho systému.

Nedávno sa mi vďaka spolužiačkinej námahe dostal do rúk výtlačok z dvadsiateho šiesteho januára roku 1968 dnes už nevydávaného slovenského denníka Práca, ktorý bol dielom Revolučného odborového hnutia. Podľa článku Š. Suchovského už v tom roku odbíjala autostrádam hodina dvanásta – diaľnicu, ktorá by spájala Prahu, Brno, Bratislavu a Košice bolo potrebné postaviť čo najskôr.

Článok pokračuje pod video reklamou

Heslo stavby bolo jednoduché – stavať rýchlo, kvalitne a, samozrejme, lacno. Prepočty odborníkov definovali, že „počiatočná hranica ekonomického optima výstavby začína pri tempe šesťdesiatich kilometrov autostrád ročne“. V prvej etape, ktorá mala byť dokončená zhruba v roku 1975, sa malo nadviazať na vtedy rozostavaný úsek diaľnice, ktorý spájal Prahu s Mirošovicami. Diaľnica sa mala ťahať od Prahy cez Brno až po Bratislavu. Ľudia tomu naozaj verili, ale s dnešnými skúsenosťami by asi len neveriacky krútili hlavou.

Odhadovalo sa, že po roku 1980 pripadne jedno auto na každého šiesteho obyvateľa vtedajšieho Československa. Rátalo sa aj s vysokým nárastom zahraničných vodičov a takýto nápor by cesty, ktoré na území krajiny fungovali, neuniesli. Nedostatočnou cestnou komunikáciou by automaticky trpelo aj hospodárstvo a svetlo neschopnosti by dopadalo na organizačnú i výrobno-technickú stránku. S kvalitou odvedenej práce bol však tiež problém, ak sa mala urobiť rýchlo. Podniky, ktoré sa podieľali na výstavbe, žiadali vysokovýkonné stroje.

V roku 1980 mal byť dostavaný úsek Bratislava – Vysoké Tatry a o desať rokov na to mala byť diaľnica prístupná v plnej kráse. Prešlo však viac ako dvadsať a niektoré úseky stále nie sú dostavané. Denník Sme informoval, že v apríli možno očakávať dva tendre na úseky diaľnice D1 a o mesiac ďalší. Najdlhšie si budeme musieť počkať na časť pri Žiline, ktorej dostavba sa odhaduje na rok 2016. Celá východná časť diaľnice D1 by mala stáť viac ako dve miliardy eur, rezort dopravy chce peniaze čerpať z eurofondov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  8. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  9. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  6. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  7. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  9. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  10. Keď Slováci krotia morský vietor
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 780
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz? 11 014
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 593
  4. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 404
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 597
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 654
  7. Vizuálny smog je problém 2 450
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 306
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 181
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 093

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Valkovho vraha označili, Kuciakovho, Tupého či Remiášovho nie

Čaká sa na prokuratúru, či uverí verzii o vražde právnika.

ANALÝZA ADAMA VALČEKA

Profituje na skrytej privatizácii vodární, teraz je blízko dôležitej funkcie

O Jurajovi Bugalovi rozhodne vláda.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Zmena iba pre zmenu

Vhodnejší než ladenie by bol nový text.

Neprehliadnite tiež

Bežné školy porušujú práva detí

Existujú aj školy, kde žiak rozhoduje čo, kde a ako sa má učiť

Stočené kilometre vás nemusia oklamať

Čo prezradí a čo neprezradí počítadlo kilometrov?

Kofty s tahini, vitajte v krajine halušiek!

Slováci čoraz viac vyhľadávajú svetové chute.

Nie Sme takí racionálni, ako si myslíme

Behaviorálna ekonómia je moderná veda na vzostupe.

Ako žiť bezpečne s inteligentným alarmom

Moderný alarm dokáže monitorovať aj teplotu v byte, otvárať bránu a je prepojeným na mobil.