Diaľnica do Košíc dostavaná (1990)

Diaľnica, ktorá by spájala Prahu a Košice mala byť dostavaná pred viac ako dvadsiatimi rokmi

„Bolo by neodpustiteľným hriechom voči celej našej spoločnosti, keby sme pripustili možnosť čo len čiastočných neúspechov hneď v začiatkoch našej práce. Za takú situáciu by sme sa nemohli ospravedlniť ani sami pred sebou. Namiesto radosti z dobre vykonanej práce, stáli by sme zahanbení vlastnou neschopnosťou,“ vyjadril sa pre zaniknutý slovenský denník Práca námestník ministra dopravy Ján Duťka v roku 1968. Sľuby boli, sú aj budú súčasťou každého vládneho systému.

Nedávno sa mi vďaka spolužiačkinej námahe dostal do rúk výtlačok z dvadsiateho šiesteho januára roku 1968 dnes už nevydávaného slovenského denníka Práca, ktorý bol dielom Revolučného odborového hnutia. Podľa článku Š. Suchovského už v tom roku odbíjala autostrádam hodina dvanásta – diaľnicu, ktorá by spájala Prahu, Brno, Bratislavu a Košice bolo potrebné postaviť čo najskôr.

Článok pokračuje pod video reklamou

Heslo stavby bolo jednoduché – stavať rýchlo, kvalitne a, samozrejme, lacno. Prepočty odborníkov definovali, že „počiatočná hranica ekonomického optima výstavby začína pri tempe šesťdesiatich kilometrov autostrád ročne“. V prvej etape, ktorá mala byť dokončená zhruba v roku 1975, sa malo nadviazať na vtedy rozostavaný úsek diaľnice, ktorý spájal Prahu s Mirošovicami. Diaľnica sa mala ťahať od Prahy cez Brno až po Bratislavu. Ľudia tomu naozaj verili, ale s dnešnými skúsenosťami by asi len neveriacky krútili hlavou.

Odhadovalo sa, že po roku 1980 pripadne jedno auto na každého šiesteho obyvateľa vtedajšieho Československa. Rátalo sa aj s vysokým nárastom zahraničných vodičov a takýto nápor by cesty, ktoré na území krajiny fungovali, neuniesli. Nedostatočnou cestnou komunikáciou by automaticky trpelo aj hospodárstvo a svetlo neschopnosti by dopadalo na organizačnú i výrobno-technickú stránku. S kvalitou odvedenej práce bol však tiež problém, ak sa mala urobiť rýchlo. Podniky, ktoré sa podieľali na výstavbe, žiadali vysokovýkonné stroje.

V roku 1980 mal byť dostavaný úsek Bratislava – Vysoké Tatry a o desať rokov na to mala byť diaľnica prístupná v plnej kráse. Prešlo však viac ako dvadsať a niektoré úseky stále nie sú dostavané. Denník Sme informoval, že v apríli možno očakávať dva tendre na úseky diaľnice D1 a o mesiac ďalší. Najdlhšie si budeme musieť počkať na časť pri Žiline, ktorej dostavba sa odhaduje na rok 2016. Celá východná časť diaľnice D1 by mala stáť viac ako dve miliardy eur, rezort dopravy chce peniaze čerpať z eurofondov.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          5. Talent - vzdelanie - úspech
          6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
          2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          9. HubHub spája sily s Neulogy
          10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 691
          2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 12 755
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 9 491
          4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 789
          5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 804
          6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 592
          7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 228
          8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 015
          9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 838
          10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 435

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

          Pred sedemdesiatimi rokmi sa v Československu diali prelomové udalosti, ktoré formovali verejný život viac ako 40 rokov.

          KOMENTÁRE

          Danko si znova koleduje

          Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

          ŠPORT

          Kanada má bronz, v desaťgólovom zápase porazila Česko

          Na turnaji sa stretli druhýkrát.

          Neprehliadnite tiež

          Život po kariére futbalistu nemusí byť bankrot

          Pozrite sa, koľko hráčov anglickej Premier League zbankrotuje. Hovorí futbalista Stanislav Šesták. Verí, že on do kategórie hlúpych športovcov nepatrí.

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.