Diaľnica do Košíc dostavaná (1990)

Diaľnica, ktorá by spájala Prahu a Košice mala byť dostavaná pred viac ako dvadsiatimi rokmi

„Bolo by neodpustiteľným hriechom voči celej našej spoločnosti, keby sme pripustili možnosť čo len čiastočných neúspechov hneď v začiatkoch našej práce. Za takú situáciu by sme sa nemohli ospravedlniť ani sami pred sebou. Namiesto radosti z dobre vykonanej práce, stáli by sme zahanbení vlastnou neschopnosťou,“ vyjadril sa pre zaniknutý slovenský denník Práca námestník ministra dopravy Ján Duťka v roku 1968. Sľuby boli, sú aj budú súčasťou každého vládneho systému.

Nedávno sa mi vďaka spolužiačkinej námahe dostal do rúk výtlačok z dvadsiateho šiesteho januára roku 1968 dnes už nevydávaného slovenského denníka Práca, ktorý bol dielom Revolučného odborového hnutia. Podľa článku Š. Suchovského už v tom roku odbíjala autostrádam hodina dvanásta – diaľnicu, ktorá by spájala Prahu, Brno, Bratislavu a Košice bolo potrebné postaviť čo najskôr.

Heslo stavby bolo jednoduché – stavať rýchlo, kvalitne a, samozrejme, lacno. Prepočty odborníkov definovali, že „počiatočná hranica ekonomického optima výstavby začína pri tempe šesťdesiatich kilometrov autostrád ročne“. V prvej etape, ktorá mala byť dokončená zhruba v roku 1975, sa malo nadviazať na vtedy rozostavaný úsek diaľnice, ktorý spájal Prahu s Mirošovicami. Diaľnica sa mala ťahať od Prahy cez Brno až po Bratislavu. Ľudia tomu naozaj verili, ale s dnešnými skúsenosťami by asi len neveriacky krútili hlavou.

Odhadovalo sa, že po roku 1980 pripadne jedno auto na každého šiesteho obyvateľa vtedajšieho Československa. Rátalo sa aj s vysokým nárastom zahraničných vodičov a takýto nápor by cesty, ktoré na území krajiny fungovali, neuniesli. Nedostatočnou cestnou komunikáciou by automaticky trpelo aj hospodárstvo a svetlo neschopnosti by dopadalo na organizačnú i výrobno-technickú stránku. S kvalitou odvedenej práce bol však tiež problém, ak sa mala urobiť rýchlo. Podniky, ktoré sa podieľali na výstavbe, žiadali vysokovýkonné stroje.

V roku 1980 mal byť dostavaný úsek Bratislava – Vysoké Tatry a o desať rokov na to mala byť diaľnica prístupná v plnej kráse. Prešlo však viac ako dvadsať a niektoré úseky stále nie sú dostavané. Denník Sme informoval, že v apríli možno očakávať dva tendre na úseky diaľnice D1 a o mesiac ďalší. Najdlhšie si budeme musieť počkať na časť pri Žiline, ktorej dostavba sa odhaduje na rok 2016. Celá východná časť diaľnice D1 by mala stáť viac ako dve miliardy eur, rezort dopravy chce peniaze čerpať z eurofondov.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 980
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 555
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 279
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 949
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 755
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 737
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 478
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 455
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 239
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 168

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

K jedlu patrí aj dobré víno

To sa však ťažko vysvetľuje tým, ktorí delia vína maximálne na biele a červené.

Svätojurskí vinári, ktorí dorábajú víno od polovice 18. storočia

Takmer pätnásť rokov spoločného podnikania rodín Dubovských a Grančičových viedlo k úspešnému a stále rastúcemu biznisu s vínom značky zloženej z mien oboch majiteľov.

Budujú prvý dom s vertikálnym porastom na fasáde

Podstatou projektu je to, že na fasáde domu budú rásť stromy, kríky a tráva, ktoré budú neoddeliteľnou súčasťou architektúry.

Ako efektívne sporiť na dôchodok

Pre Slovensko znamenajú švajčiarske dôchodky často spomínané klišé. Majú však ďaleko od reality. Dôvodom pritom nie je legislatívne prostredie, ale pasivita mladých, ktorí sa o svoju budúcnosť veľmi nestarajú.