Diaľnica do Košíc dostavaná (1990)

Diaľnica, ktorá by spájala Prahu a Košice mala byť dostavaná pred viac ako dvadsiatimi rokmi

„Bolo by neodpustiteľným hriechom voči celej našej spoločnosti, keby sme pripustili možnosť čo len čiastočných neúspechov hneď v začiatkoch našej práce. Za takú situáciu by sme sa nemohli ospravedlniť ani sami pred sebou. Namiesto radosti z dobre vykonanej práce, stáli by sme zahanbení vlastnou neschopnosťou,“ vyjadril sa pre zaniknutý slovenský denník Práca námestník ministra dopravy Ján Duťka v roku 1968. Sľuby boli, sú aj budú súčasťou každého vládneho systému.

Nedávno sa mi vďaka spolužiačkinej námahe dostal do rúk výtlačok z dvadsiateho šiesteho januára roku 1968 dnes už nevydávaného slovenského denníka Práca, ktorý bol dielom Revolučného odborového hnutia. Podľa článku Š. Suchovského už v tom roku odbíjala autostrádam hodina dvanásta – diaľnicu, ktorá by spájala Prahu, Brno, Bratislavu a Košice bolo potrebné postaviť čo najskôr.

Heslo stavby bolo jednoduché – stavať rýchlo, kvalitne a, samozrejme, lacno. Prepočty odborníkov definovali, že „počiatočná hranica ekonomického optima výstavby začína pri tempe šesťdesiatich kilometrov autostrád ročne“. V prvej etape, ktorá mala byť dokončená zhruba v roku 1975, sa malo nadviazať na vtedy rozostavaný úsek diaľnice, ktorý spájal Prahu s Mirošovicami. Diaľnica sa mala ťahať od Prahy cez Brno až po Bratislavu. Ľudia tomu naozaj verili, ale s dnešnými skúsenosťami by asi len neveriacky krútili hlavou.

Odhadovalo sa, že po roku 1980 pripadne jedno auto na každého šiesteho obyvateľa vtedajšieho Československa. Rátalo sa aj s vysokým nárastom zahraničných vodičov a takýto nápor by cesty, ktoré na území krajiny fungovali, neuniesli. Nedostatočnou cestnou komunikáciou by automaticky trpelo aj hospodárstvo a svetlo neschopnosti by dopadalo na organizačnú i výrobno-technickú stránku. S kvalitou odvedenej práce bol však tiež problém, ak sa mala urobiť rýchlo. Podniky, ktoré sa podieľali na výstavbe, žiadali vysokovýkonné stroje.

V roku 1980 mal byť dostavaný úsek Bratislava – Vysoké Tatry a o desať rokov na to mala byť diaľnica prístupná v plnej kráse. Prešlo však viac ako dvadsať a niektoré úseky stále nie sú dostavané. Denník Sme informoval, že v apríli možno očakávať dva tendre na úseky diaľnice D1 a o mesiac ďalší. Najdlhšie si budeme musieť počkať na časť pri Žiline, ktorej dostavba sa odhaduje na rok 2016. Celá východná časť diaľnice D1 by mala stáť viac ako dve miliardy eur, rezort dopravy chce peniaze čerpať z eurofondov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  5. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  9. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  10. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 350
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 745
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 056
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 020
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 051
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 650
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 073
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 465
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 270
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 034