Mladí sú drzí a leniví! Naozaj?

Mladí manažéri nie sú o nič drzejší a lenivší, ako sme boli my v porovnaní s našimi rodičmi

Pred dvomi týždňami bola v TRENDE rozoberaná zaujímavá téma – DRZÍ a LENIVÍ, teda patrilo to mladým, ktorí nastupujú do pracovného procesu. V Trend Barometeri bola nám, TOP manažérom, daná otázka: či je nastupujúca generácia lenivšia ako tie predchádzajúce. Až 40 percent si z nich myslí, že áno. Šokujúce? Pre mňa áno..., že až tak veľa kapitánov slovenského biznisu si to myslí. Prečo som ja odpovedal, že rozhodne nie je lenivšia?

Otvorene hovorím, že v čase keď som bol vo výkonnej funkcii, tak som veľa času venoval mladým a dosť často sme mali rozdielne stanoviská. Bol som s nimi v priamom kontakte na „mojich“ projektoch, ale aj ako „šéf“ som riešil problémy „zdola“. Sú iní – často sme konštatovali. Nie vždy sa nám darilo mladých udržať a nebolo to len o plate. Mnohokrát som konštatoval – škoda, že odchádza. Bola to škoda pre firmu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz ako biznis kouč som v kontakte s mladými manažérmi a mám k nim podstatne dôvernejší vzťah. Tým, že sú to  zamestnanci iných firiem, dovolím si povedať, že mám nadhľad. Mám vzácnu možnosť poznať ich postoje a problémy so „šéfmi“, teraz im rozumiem viac, ale chápem aj postoj ich „šéfov“. V situácii kouča som pochopil mnohé, čo mi v minulosti bolo skryté.

Teraz som aj vlastník alebo spoluvlastník firiem a som v kontakte so „šéfmi mojich firiem“. Sú to mladí ľudia. Sú plne zodpovední za chod firmy, musia rešpektovať firemné hodnoty a odsúhlasené pravidlá komunikácie s vlastníkmi, presadzujú si svoje predstavy a riadia svoje kolektívy.

No a nakoniec som otec troch pracovne úspešných dcér. Dve z nich robia vo významných nadnárodných firmách. Mám teda možnosť občas si vypočuť ich názory a poznať ich životné prioriy.

Tieto štyri polohy vzťahu k mladej generácii mi formujú môj pohľad.

Mladí nastupujúci manažéri majú podstatne širší rozhľad najmä vďaka informáciám a kontaktom so svetom. Majú inú kvalitu vzdelania /nechcem tým povedať, že s našim školstvom je všetko v najlepšom poriadku/. Vyrastali a žijú v úplne inom prostredí ako my, sloboda v rozhodovaní je pre nich vysokou prioritou. Sú v prostredí globálne operujúcich firiem a aj keď pracujú vo firmách slovenských vlastníkov musia to rešpektovať. Sú tým sebavedomejší a logicky majú iné životné priority. Sú teda iní a neplatia na nich rovnaké prístupy ako na našu generáciu.

Mladí chcú mať zaujímavú robotu, chcú byť profesionáli a chcú mať pocit uznania. Jednoznačne sa chcú podielať na  rozhodovaní o tom, čo a ako majú robiť, veď aj tu chcú mať pocit slobody, v ktorej vyrastali. Chcú mať dobré podmienky pre prácu. Majú však podstatne širšie mimopracovné priority. Starostlivosť o rodinu nie je len o hmotnom zaistení, chcú mať čas na svoje deti a partnerov. Majú svoje komunity a koníčky. Chcú mať život /a je im umožnené ho mať/ podstatne pestrejší a práca je pre nich dôležitým ale nie jediným záujmom.

A čo teda s nimi ? V dnešnej polohe ako šéf môžem zúročiť svoje skúsenosti. A najmä si to aj vyskúšať vo svojich firmách.

Moja rada znie - zmeňte k nim prístup, aj keď ten „váš“ vás doviedol k úspechu. Riaďte ich viac cieľmi, ktoré chcete aby dosiahli, nie príkazmi. Komunikujte s nimi ako s rovnocennými partnermi a Vaše riadenie nech je viac o službe pre nich – vytvárajte im podmienky, ktoré sú výsledkom vzájomnej dohody. Trvajte na dodržiavaní firemných hodnôt, kde ste pre nich príkladom, ako ich majú brať vážne. A dôverujte im, majú právo aj na chyby a omyly.

Keď som bol mladý vedúci /teraz manažér/ boli aj medzi nami takí, ktorí využili čo sa dalo, riadili stavbu domu z práce, venovali sa organizovaniu svojich koníčkov a mnohí odchádzali z práce keď „padla“.

Teda moja skúsenosť jasne hovorí, že mladí manažéri nie sú o nič drzejší a lenivší ako sme boli my v porovnaní s našimi rodičmi. Sú proste iní, meniť ich na náš obraz nie je cestou k úspechu. Že sa vo vzťahu k nim musíme zmeniť my starší? Vlastne nemusíme sa...prežitie nie je povinné.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          4. Talent - vzdelanie - úspech
          5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
          1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
          2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
          4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
          5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
          6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
          7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
          8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
          9. HubHub spája sily s Neulogy
          10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
          1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 012
          2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 10 973
          3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 10 926
          4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 040
          5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 361
          6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 751
          7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 183
          8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 983
          9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 605
          10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 519

          Hlavné správy zo Sme.sk

          PLUS

          Pochopí len ten, kto to zažil. Aká je realita s Alzheimerovou chorobou

          Nechodia na návštevy a nonstop je v strehu.

          KOMENTÁRE

          Víťazný február nepriniesol spravodlivejšiu spoločnosť

          Funkcionári nakupovali v lepších obchodoch.

          KOMENTÁRE

          Tiež by ste chceli žiť v modernej krajine?

          Hrádza proti všetkému novému je výsledkom starého myslenia.

          Neprehliadnite tiež

          Život po kariére futbalistu nemusí byť bankrot

          Pozrite sa, koľko hráčov anglickej Premier League zbankrotuje. Hovorí futbalista Stanislav Šesták. Verí, že on do kategórie hlúpych športovcov nepatrí.

          Svetový výrobca tabaku sa chce správať zodpovedne

          S Miguelom Coletom, lídrom pre udržateľnosť v spoločnosti Philip Morris International sme zhovárali o tom, ako tabakové odvetvie pristupuje k škodlivosti svojich výrobkov.

          Z Bratislavy do sveta módy

          Francúzska federácia módnych profesionálov si medzinárodnú pobočku svojej vysokej školy módy, jedinú mimo Paríža, vytvorila práve v Bratislave.

          Šoubiznis je na Slovensku viac šou ako biznis

          Na akomkoľvek umení možno zarobiť iba vtedy, keď osloví veľa ľudí. Producent Pavol Kelley tvrdí, že produkovať umenie dokáže iba preto, že ho to neskutočne baví.

          Má ju aj Sagan. Sklárne v českej Lindave brúsia trofeje pre víťazov Tour de France

          Nový príbeh českého skla píše firma Lasvit, ktorá má pobočky v dvanástich krajinách.