Mladí sú drzí a leniví! Naozaj?

Mladí manažéri nie sú o nič drzejší a lenivší, ako sme boli my v porovnaní s našimi rodičmi

Pred dvomi týždňami bola v TRENDE rozoberaná zaujímavá téma – DRZÍ a LENIVÍ, teda patrilo to mladým, ktorí nastupujú do pracovného procesu. V Trend Barometeri bola nám, TOP manažérom, daná otázka: či je nastupujúca generácia lenivšia ako tie predchádzajúce. Až 40 percent si z nich myslí, že áno. Šokujúce? Pre mňa áno..., že až tak veľa kapitánov slovenského biznisu si to myslí. Prečo som ja odpovedal, že rozhodne nie je lenivšia?

Otvorene hovorím, že v čase keď som bol vo výkonnej funkcii, tak som veľa času venoval mladým a dosť často sme mali rozdielne stanoviská. Bol som s nimi v priamom kontakte na „mojich“ projektoch, ale aj ako „šéf“ som riešil problémy „zdola“. Sú iní – často sme konštatovali. Nie vždy sa nám darilo mladých udržať a nebolo to len o plate. Mnohokrát som konštatoval – škoda, že odchádza. Bola to škoda pre firmu.

Teraz ako biznis kouč som v kontakte s mladými manažérmi a mám k nim podstatne dôvernejší vzťah. Tým, že sú to  zamestnanci iných firiem, dovolím si povedať, že mám nadhľad. Mám vzácnu možnosť poznať ich postoje a problémy so „šéfmi“, teraz im rozumiem viac, ale chápem aj postoj ich „šéfov“. V situácii kouča som pochopil mnohé, čo mi v minulosti bolo skryté.

Teraz som aj vlastník alebo spoluvlastník firiem a som v kontakte so „šéfmi mojich firiem“. Sú to mladí ľudia. Sú plne zodpovední za chod firmy, musia rešpektovať firemné hodnoty a odsúhlasené pravidlá komunikácie s vlastníkmi, presadzujú si svoje predstavy a riadia svoje kolektívy.

No a nakoniec som otec troch pracovne úspešných dcér. Dve z nich robia vo významných nadnárodných firmách. Mám teda možnosť občas si vypočuť ich názory a poznať ich životné prioriy.

Tieto štyri polohy vzťahu k mladej generácii mi formujú môj pohľad.

Mladí nastupujúci manažéri majú podstatne širší rozhľad najmä vďaka informáciám a kontaktom so svetom. Majú inú kvalitu vzdelania /nechcem tým povedať, že s našim školstvom je všetko v najlepšom poriadku/. Vyrastali a žijú v úplne inom prostredí ako my, sloboda v rozhodovaní je pre nich vysokou prioritou. Sú v prostredí globálne operujúcich firiem a aj keď pracujú vo firmách slovenských vlastníkov musia to rešpektovať. Sú tým sebavedomejší a logicky majú iné životné priority. Sú teda iní a neplatia na nich rovnaké prístupy ako na našu generáciu.

Mladí chcú mať zaujímavú robotu, chcú byť profesionáli a chcú mať pocit uznania. Jednoznačne sa chcú podielať na  rozhodovaní o tom, čo a ako majú robiť, veď aj tu chcú mať pocit slobody, v ktorej vyrastali. Chcú mať dobré podmienky pre prácu. Majú však podstatne širšie mimopracovné priority. Starostlivosť o rodinu nie je len o hmotnom zaistení, chcú mať čas na svoje deti a partnerov. Majú svoje komunity a koníčky. Chcú mať život /a je im umožnené ho mať/ podstatne pestrejší a práca je pre nich dôležitým ale nie jediným záujmom.

A čo teda s nimi ? V dnešnej polohe ako šéf môžem zúročiť svoje skúsenosti. A najmä si to aj vyskúšať vo svojich firmách.

Moja rada znie - zmeňte k nim prístup, aj keď ten „váš“ vás doviedol k úspechu. Riaďte ich viac cieľmi, ktoré chcete aby dosiahli, nie príkazmi. Komunikujte s nimi ako s rovnocennými partnermi a Vaše riadenie nech je viac o službe pre nich – vytvárajte im podmienky, ktoré sú výsledkom vzájomnej dohody. Trvajte na dodržiavaní firemných hodnôt, kde ste pre nich príkladom, ako ich majú brať vážne. A dôverujte im, majú právo aj na chyby a omyly.

Keď som bol mladý vedúci /teraz manažér/ boli aj medzi nami takí, ktorí využili čo sa dalo, riadili stavbu domu z práce, venovali sa organizovaniu svojich koníčkov a mnohí odchádzali z práce keď „padla“.

Teda moja skúsenosť jasne hovorí, že mladí manažéri nie sú o nič drzejší a lenivší ako sme boli my v porovnaní s našimi rodičmi. Sú proste iní, meniť ich na náš obraz nie je cestou k úspechu. Že sa vo vzťahu k nim musíme zmeniť my starší? Vlastne nemusíme sa...prežitie nie je povinné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  8. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  9. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  10. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 350
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 763
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 056
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 072
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 953
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 664
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 078
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 465
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 280
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 042