Emócia má veľkú energiu

Namiesto toho, aby sme začali od seba, zvyčajne chceme, aby sa zmenili tí druhí

Nedávno som dostala ponuku lektorovať tému asertivita. Býva mojím zvykom získať od firmy viac informácií o dôvodoch, ktoré ju viedli k rozhodnutiu školiť ľudí k danej problematike a súčasne si ozrejmiť ciele, ktoré tým sleduje.

Aj v tomto prípade, ako v mnohých predošlých, sa opakovalo to isté. Ľudia nevedia prijať kritiku a negatívnu spätnú väzbu a buď to vyústi do konfliktu, alebo to nezvládajú a je to pre nich stres. Radšej sa takýmto situáciám vyhýbajú, napriek tomu, že ich úlohou je práve komunikovať „nepríjemné“ témy – sťažnosti, reklamácie, nedostatky... Oprávnené či neoprávnené. V každom prípade však s najväčšou pravdepodobnosťou plné emócií.

Znovu som si uvedomila, keď som písala obsahovú náplň tréningu, aké dôležité je realizovať každú tému rozvoja soft skills (nielen asertivitu) s ohľadom na osobnostný potenciál. Môžem urobiť vynikajúcu prípravu, mať množstvo skúseností ako lektor, použiť najmodernejšie metódy vzdelávania dospelých. Ak však nepracujem s informáciami o osobnostných charakteristikách jednotlivých členov každej skupiny (a tie sa, samozrejme, od prípadu k prípadu líšia), pravdepodobne efektivita a účinnosť tréningu nebude dostatočná. Jednoducho sa to minie účinkom, pretože nie všetkým je asertívna komunikácia osobnostne blízka.

Sú typy osobnosti, ktoré celkom prirodzene prijmú postupy a odporúčania a veľmi rýchlo u nich zmenu badať. Ale čo tí, ktorí  také nastavenie osobnosti nemajú? Prídu z tréningu a nič... Skúsia použiť niektorú techniku a zase nič... Ak sa ešte aj v ich okolí vyskytne kolega, ktorý je práve ten s prirodzene rozvinutou schopnosťou asertívne komunikovať a jemu to ide... Ochota urobiť nejakú zmenu je hneď na bode mrazu.

Neraz sme školili ľudí prvého kontaktu, tých ktorí sú prví „na rane“, keď ide o problém, nedostatok, sťažnosť či reklamáciu. V úvodných fázach tréningu často počúvam hodnotenia konfliktných situácií, v ktorých sa ocitajú:

„Ako si to predstavuje, takto so mnou hovoriť, nemá vychovanie?“

„Oni majú byť slušní, ja som slušný!“

„Príde do miestnosti a už kričí. Ako mám zostať pokojný?“

Emócia strieda emóciu a nepríjemný konflikt je na svete. A do konfliktu často vstúpia aj tí, ktorí by to práve mali ustáť. A často zisťujeme, že mnohí kurzom asertivity už v minulosti prešli. Preto sa mi osvedčuje využívať pri každom tréningu informácie  o osobnostných typoch. Odhaľujú nielen naše silné a slabé stránky, ale aj to, ako odlišne na nás pôsobia tie isté situácie a najmä to, ako v nás fungujú s emócie.

Ak poznáme spúšťače a prejavy emócií (a to je u každého typu iné), môžeme lepšie odhadnúť situácie, kedy sa emócia prejaví spôsobom, ktorý nie je pre nás, ani pre naše okolie práve prijateľný. Emócia má veľkú energiu a ak ju nezvládneme, obráti sa proti nám. Je preto lepšie poznať sa a naučiť sa tomu predchádzať.

Znovu a znovu sa presviedčam a so mnou aj tí, ktorých trénujem, že sebapoznanie je dôležitým východiskom pre všetko, čo robíme. Najmä však vtedy, ak v tom, čo robíme, chceme či potrebujeme urobiť nejakú zmenu. Zvyčajne však chceme, aby sa zmenili tí druhí.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 654
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 190
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 370
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 125
  5. Kam do tepla v januári? 1 799
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 323
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Značka fast fashion, ktorá nemá sklady

Logistika a distribúcia sú silnými tromfmi obchodného modelu značky Zara, ktorý sa stal vzorom pre trend rýchlej módy.

Rýchla móda dnes nemá alternatívu

Móda sa celkom zbláznila. Jednu vec si poriadne ani neoblečiete a už sa z výkladov na vás pozerá nový, vraj trendovejší. Konceptu rýchlej módy vo všetkom protirečí luxusná, ktorá vlastne z módy nikdy nevychádza.

Investujte do výskumu. Vráti sa vám to.

Budúcnosť majú firmy, ktoré prinesú aplikácie najmä v oblastiach analýzy dát a umelej inteligencie. Tvrdí to Ornit Shinarová, ktorá v banke Citi v Izraeli vedie akcelerátor rizikového investovania.

V Nórsku nepotrebujete hotovosť. Stačí vám karta či mobil

Peňaženky Nórov či Švédov nie sú plné mincí, ale skôr kariet. Aj tie však z peňaženiek miznú, nahrádzajú ich mobily.

Pracoval na ropnej plošine. Tie peniaze nie sú zadarmo

Z každej strany sa sypú príbehy ľudí, ktorí sú ochotní vzdať sa všetkého, aby premenili svoje najväčšie túžby na skutočnosť.