AAAj vy to nechápete?

Kto vlastne stojí za ratingovými agentúrami

Nedávne udalosti, už dopredu historicky označovaného, piatka trinásteho či Čierneho piatka Európy nafúkli ďalšiu bublinu. Tak, ako mali, do obludných rozmerov zbytočnosti, od ktorých je dnešok takmer závislý. Krátka správa o americkej agentúre, ktorej názov tri štvrtina Európy nevníma, nepozná alebo si pletie s iným kozmetickým koncernom, odznela vo všetkých typoch médií.

Odvysielali ju všetci, vnímali ju ľudia, inak reagujúci len na spravodajstvo o nehodách a vyšších cenách tepla a plynu, a pritom nerozumeli. Stačilo, že len načúvali, pretože sa hovorilo takmer o konci sveta – a najmä o niečo skôr, než koncom tohtoročného decembra (ako máme v pláne). To zarezonuje. Ratingová agentúra Standard & Poor´s znížila rating niektorým krajinám eurozóny a všetko ihneď dostalo menovateľa - vo výške 180 miliárd eur, o ktoré rezervy Európy majú prísť.

Zdalo sa to byť tak jednoduché, ľahko plánovateľné, príliš zreteľné. Reálne tak vyskočila otázka, čo vôbec drží pohromade ekonomickú silu Európy, na akej stračej nôžke chabého názoru americkej súkromnej firmy je postavená celosvetová ekonomika a najmä, kto má vôľu meniť veci práve teraz.

Totiž fakt, že Európa dlhuje a nie je práve v najlepšej kondícii, sa vie prinajmenšom už dva roky. Zníženie ratingu (niektorých) jej krajín je totiž len potvrdením toho, ničím viac ani menej. Pritom aké dôsledky situácia môže mať a aká bude reálna kondícia jednotlivých krajín situáciu zvládať, ľudia zainteresovaní v investíciách a ktorým je taká informácia predovšetkým určená, poznajú (možno poznali) ešte predtým, než kríza vznikne. Nie nadarmo sa investovalo do dlhopisov štátov dávno predtým a v tak veľkej miere, než vôbec slovo kríza prvýkrát odznelo v novinách.

Nebol to teda žiadny prevratný objav súkromnej americkej firmy, ktorá rozhodnutím znížiť Európe rating sledovala potrebu o kondícii Európy informovať. Je to ako predvídať vojnu, keď už prvé rakety vyleteli – a najmä predávať túto info generálom na bojisku. Podobne to funguje pri cenách zlata, keď o jeho raste vedia už všetci a niekto určený na monitoring trhu vám povie, že cena zlata porastie, je najvyšší čas ho predať.

Zároveň, o akú informáciu vôbec ide? „Rating kredibility je všeobecným názorom Standard & Poor's na hodnotu/bonitu dlžníka alebo bonity dlžníka vo vzťahu k určitým dlhopisom alebo iným finančným záväzkom. V priebehu rokov tieto ratingy získali uznanie investorov, ktorí ich vnímajú ako nástroj pre rozlíšenie úverovej kvality,“ vysvetľuje samotná Standard & Poor's.

Čo z toho vyplýva? Že investori sa majú riadiť týmito ratingmi a podľa nich zvažovať investovanie do štátnych dlhopisov. Treba ale dodať, že investori, ktorí majú reagovať na ratingové ohodnotenie štátov nie sú špekulantmi s päťtisíc dolárovým vkladom, aby boli odkázaní na hodnotenie súkromnej americkej firmy, ktorá prichádza s hodnotením väčšinou s časovým sklzom niekoľkých mesiacov. Bol to aj prípad Grécka, keď Standard & Poor's prišla s nižším hodnotením úverovej kvality juhoeurópskej krajiny v čase, keď eurozóna už schvaľovala prvý euroval. Napriek tomu, z akéhosi dôvodu, sa svetová ekonomika ľahko spoľahla na tieto informácie a otázkou tiež je, prečo sú investori natoľko ochotní týmto „predpovediam po expiračnej dobe“ prisudzovať toľkú váhu.

Pred niekoľkými dňami sa nemecká spravodajská agentúra DPA, keď Standard & Poor's znižovala rating Francúzsku a Rakúsku, zamyslela, prečo hodnovernosť svetovej ekonomiky určuje trojica amerických súkromných spoločností, ich „všeobecný názor na bonitu dlžníka“ a kto vôbec za nimi stojí?

Vyšlo z toho nasledovné: Agentúra Standard & Poor's je súčasťou obchodnej siete so zmiešaným tovarom McGraw-Hill, verejne obchodovanej spoločnosti, ktorý okrem iného vydáva aj učebnice. Akcionármi McGraw-Hill sú veľké investičné fondy a riaditeľ spoločnosti Harold McGraw. Do konca tohto roku má byť koncern rozdelený na divízie vzdelávania a financií, ktorej súčasťou zostane aj S&P.

Iná podobná agentúra Fitch je najväčším súperom S&P. Agentúra je kótovaná na burze. Jej akcionármi sú skôr nenápadné spoločnosti, ale aj investor Warren Buffett, ktorého holding Berkshire Hathaway má v agentúre viac ako desaťpercentný podiel. S&P vlani v auguste znížila úverovú dôveryhodnosť USA zo stupňa AAA na AA, s čím mal W. Buffett problém.

Možno z toho vyvodzovať jediné, viac než čomukoľvek inému pomôže v dnešnej situácii držať sa reálnych vecí a schopností. Všeobecný názor už nepostačí a nikdy postačiť ani nemal. Možno nové hodnotenia mali byť len pripomenutím, že Spojené štáty nemôžu v prestížnej lige ostať s „hanebným“ ratingom AA+ ako jediné.

Nevadí pritom, ak rozdiel medzi hodnotením AAA a AA+ alebo Aaa či A1 nevidíte. Je to totiž ako v telefonických prieskumoch o tom, či sa vám naše služby pozdávajú ako výborné, menej výborné, viac ako postačujúce, skôr nepostačujúce alebo nepostačujúce? Neviem ako vy, ja rozdiel medzi skôr nepostačujúcim a nepostačujúcim, podobne ako medzi stabilným a pozitívnym (obzvlášť na voľnom trhu), nevidím. Azda názor S&P bude niekedy vôbec postačujúci.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 429
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 332
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 644
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 501
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 085
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 534
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 447
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 311
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 522
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 090

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Ostrovy noblesných sklárov

Máloktorý súčasný dizajnérsky výrobok má za sebou takú dlhú históriu ako benátske sklo. Benátske zrkadlá, lustre a ozdobné predmety zo skla zdobili už stredoveké paláce, pričom dnes ich nájdete napríklad v interiéri najznámejších hotelových sietí.

Papier je stále voňavý. Slováci sú konzervatívni knihomoli

Oveľa častejšie knihy kupujú v kamenných kníhkupectvách a antikvariátoch než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou. Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali.

Dámy, ktoré sa zahryzli do perníkov starého otca

Pernikáreň s príbehom a tradíciou, ktorú založil pradedo Jozef Ertl na začiatku minulého storočia, je dnes prevažne dámska firma.

Digitálni nomádi pôsobia ako novodobí boháči

Silviu na Bali priviedlo surfovanie, Adam sa presúva za učením sa jazykov, Kristína pre pracovné príležitosti, Zuzanu láka multikultúrna rozmanitosť sveta a manželia Šoralovci v exotike čerpajú energiu a nápady.