Na móresy nie je čas!

Radšej lyžovať niekde na svahu, ako sedieť v čínskom taxíku

Odbočme v tomto blogu nachvíľu od ekonomiky, aby sme sa k nej znovu vrátili...

Píše sa rok 2006 a ja sedím v taxíku blízko centra Pekingu. Stojí. Jeho šofér, inak chlap identický s tými, ktorí sú všade po chodníkoch naokolo, s ľahkým úškrnom na perách počúva veselohru v rádiu. Nič moderné, západniarske a pompézne (isto je to prisťahovalec z okolitých provincií odsedávajúci si svoju kariéru rýchleho zárobku v hlavnom pupku Číny za volantom taxíka, ktorého ešte nelizol ruch metropoly a vynúteného Západu). Občas cez zamrežované okienko pozrie na mňa ako úpenlivo v rukách žmolím vizitku s miestom určenia a znakmi, ktorým rozumie spomedzi nás dvoch len on (aspoň v to verím). Rozhodí zrazu rukami do strán a skrčí hlavu medzi plecia. Prvýkrát sa rozumieme. Je to na hovno, chce mi naznačiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čína bola vtedy mojím cestovateľským snom, mercedesom medzi volgami a chcel som tam byť viac než kdekoľvek na svete. Čína ale zapadla do automobilového ošiaľu a teraz stojí na nových diaľničných obchvatoch okolo Pekingu. Chceli sme byť svetoví, diaľnice neboli problém (ako niekde inde), automobilky po nás pachtili ako študenti na začiatku semestra po študentkách, chceli sme každému, kto na to mal, dopriať auto a vypáliť Amerike rybník. Len sa nám to trochu vymklo z rúk. Sú dva roky pred Olympiádou a ja sa v taxíku, ktorého šofér práve vypol motor na obchvate, pýtam, kam to chcete za tie dva roky ešte dotiahnuť, Číňania?

Keď sa darí, treba ubrať plyn...

Teraz je krátko pred rokom 2011 a ja čítam správu Auto si v Pekingu kúpi len ten, koho vyžrebuje los... Darmo, toto by mi v tom taxíku pred štyrmi rokmi určite nenapadlo. Sú to borci, tí Číňania. Kdeže štrajky, skandujúce ulice či ekologická osveta vylepená po krajine, prosto lotéria, či sa to páči alebo nie. Niekoľko faktov, ktoré za tým stoja: Za rok by malo novú značku získať 240 tisíc áut, doteraz to bolo trištvrte milióna (v Pekingu!). Pre porovnanie, napríklad v Česku sa ročne predá zhruba dvestotisíc áut. V Pekingu je registrovaných už 4,76 milióna áut. Podobný systém už funguje v Šanghaji na princípe aukcie. Priemerná cena za registráciu je už 5 600 dolárov, čo je cena lacnejšieho čínskeho vozidla. Kto so systémom chce vybabrať a registrovať auto mimo Pekingu, platí za vjazd do mesta. Ekonomika je najlepšia svojvoľná. Hotovo, bodka. (A napriek tomu, svetové automobilky od roku 2011 očakávajú, že v Číne zlomí rekordy).

Jedno tým Číňanom treba uznať. Na móresy nie je skutočne čas - piplať sa s demokraciou sa nemusí vždy vyplatiť - radšej nemať na veci dosah, než nevedieť čo s nimi v rukách urobiť - radšej nachvíľu zavrieť ústa a držať krok, keď to pomôže celku - radšej stať v zápche, než nemať kde zaparkovať - a nakoniec, pre mňa dnes najväčšia pravda a z tohto skúsenosť, radšej dnes lyžovať na slovenskom svahu, ako sedieť za každú cenu niekde v čínskom taxíku... Prajem peknú zimu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 765
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 022
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 561
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 980
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 348
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 310
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 638
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 211
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 806

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako sa z mafiánov stávajú ctihodní občania

Mafiánom pomáhajú kontakty s políciou.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Všetko zadarmo, Fico sa vrátil

Šéf Smeru je späť, skúša starú formu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Súd podľa Fica

Fico svoj návrh nemyslí celkom vážne.

Neprehliadnite tiež

Walesa stále navštevuje svoje väzenie, dnes má štyri hviezdy

Hotelový rezort Arłamów láka novú oligarchiu.

Interiérová dizajnérka sa k tvorbe šperkov dostala náhodne

Nosí šperky rada, sama sebe je živou vizitkou. Východiskom tvorby šperkárky a interiérovej dizajnérky Tatiany Lesajovej je originálna štruktúra prírodného materiálu, z ktorej vytvára unikát.

Nebankovky našli nový biznis model

Nekalé praktiky v požičiavaní nezmizli.

Stovky eur môžete dostať za dvojeurovú mincu

Euro je nepochybne tvrdšia mena ako koruna. Mince niektorých štátov majú pre zberateľov dokonca až stonásobne vyššiu hodnotu, ako je nominálna.