Na móresy nie je čas!

Radšej lyžovať niekde na svahu, ako sedieť v čínskom taxíku

Odbočme v tomto blogu nachvíľu od ekonomiky, aby sme sa k nej znovu vrátili...

Píše sa rok 2006 a ja sedím v taxíku blízko centra Pekingu. Stojí. Jeho šofér, inak chlap identický s tými, ktorí sú všade po chodníkoch naokolo, s ľahkým úškrnom na perách počúva veselohru v rádiu. Nič moderné, západniarske a pompézne (isto je to prisťahovalec z okolitých provincií odsedávajúci si svoju kariéru rýchleho zárobku v hlavnom pupku Číny za volantom taxíka, ktorého ešte nelizol ruch metropoly a vynúteného Západu). Občas cez zamrežované okienko pozrie na mňa ako úpenlivo v rukách žmolím vizitku s miestom určenia a znakmi, ktorým rozumie spomedzi nás dvoch len on (aspoň v to verím). Rozhodí zrazu rukami do strán a skrčí hlavu medzi plecia. Prvýkrát sa rozumieme. Je to na hovno, chce mi naznačiť.

Čína bola vtedy mojím cestovateľským snom, mercedesom medzi volgami a chcel som tam byť viac než kdekoľvek na svete. Čína ale zapadla do automobilového ošiaľu a teraz stojí na nových diaľničných obchvatoch okolo Pekingu. Chceli sme byť svetoví, diaľnice neboli problém (ako niekde inde), automobilky po nás pachtili ako študenti na začiatku semestra po študentkách, chceli sme každému, kto na to mal, dopriať auto a vypáliť Amerike rybník. Len sa nám to trochu vymklo z rúk. Sú dva roky pred Olympiádou a ja sa v taxíku, ktorého šofér práve vypol motor na obchvate, pýtam, kam to chcete za tie dva roky ešte dotiahnuť, Číňania?

Keď sa darí, treba ubrať plyn...

Teraz je krátko pred rokom 2011 a ja čítam správu Auto si v Pekingu kúpi len ten, koho vyžrebuje los... Darmo, toto by mi v tom taxíku pred štyrmi rokmi určite nenapadlo. Sú to borci, tí Číňania. Kdeže štrajky, skandujúce ulice či ekologická osveta vylepená po krajine, prosto lotéria, či sa to páči alebo nie. Niekoľko faktov, ktoré za tým stoja: Za rok by malo novú značku získať 240 tisíc áut, doteraz to bolo trištvrte milióna (v Pekingu!). Pre porovnanie, napríklad v Česku sa ročne predá zhruba dvestotisíc áut. V Pekingu je registrovaných už 4,76 milióna áut. Podobný systém už funguje v Šanghaji na princípe aukcie. Priemerná cena za registráciu je už 5 600 dolárov, čo je cena lacnejšieho čínskeho vozidla. Kto so systémom chce vybabrať a registrovať auto mimo Pekingu, platí za vjazd do mesta. Ekonomika je najlepšia svojvoľná. Hotovo, bodka. (A napriek tomu, svetové automobilky od roku 2011 očakávajú, že v Číne zlomí rekordy).

Jedno tým Číňanom treba uznať. Na móresy nie je skutočne čas - piplať sa s demokraciou sa nemusí vždy vyplatiť - radšej nemať na veci dosah, než nevedieť čo s nimi v rukách urobiť - radšej nachvíľu zavrieť ústa a držať krok, keď to pomôže celku - radšej stať v zápche, než nemať kde zaparkovať - a nakoniec, pre mňa dnes najväčšia pravda a z tohto skúsenosť, radšej dnes lyžovať na slovenskom svahu, ako sedieť za každú cenu niekde v čínskom taxíku... Prajem peknú zimu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  5. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  9. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  10. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 344
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 592
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 067
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 12 668
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 661
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 589
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 5 972
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 463
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 174
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 944