Nenechajte sa zdebilizovať, odkazuje Ivo Toman

Len optimizmus neurobí z chudáka boháča. Moja stávka s Jackom Canfieldom (24)

Ivo Toman je zvláštny chlapík. Hoci sa osobne domnieva, že je odborníkom najmä na marketing a PR, ľudia si ho zaškatuľkovali ako motivátora. Prijal to a už sa nesnaží nikoho presvedčiť o opaku. Tvrdí totiž, že je dôležité, aby mal človek, ktorý ide v živote za úspechom, nejakú konkrétnu nálepku. Dokonca si myslí, že nie je potrebné, aby bola táto nálepka pravdivá. „Pre verejnosť je dôležitá len nálepka, nie pravda. Akú nálepku majú spoločnosti McDonald´s a Microsoft u aktivistov proti globalizácii?“ pýta sa. A predsa sú lídrami vo svojich segmentoch na trhu.

Dá sa povedať, že I. Toman predviedol 21. mája v Bratislave na česko-slovenské pomery celkom slušne prepracovanú šesťhodinovú šou, s akou sa tu neprezentovali ani Jack Canfield či Brian Tracy. Ivo totiž rád šokuje a to, čo si myslí, podáva bez servítky. Ako jeden z mála motivátorov verejne vyhlasuje, že nie každý môže byť úspešný. Dokonca iba veľmi malá časť populácie. Väčšina ľudí sa podľa neho necháva zdebilizovať. Tento pojem chápe ako znižovanie potreby ľudí presadiť sa, alebo znižovanie snahy ľudí zlepšiť si svoje životné podmienky.

Vo svojej novej knihe s príznačným názvom O úspechu doslova píše: „Ide o to dať ľuďom jedlo a zábavu. Oni potom budú mať menší záujem odstaviť súčasnú elitu od moci. Už v starom Ríme platilo chlieb a hry. Ako je to dnes? Rovnako. Len je to prepracovanejšie. V diktatúrach je nesloboda, cenzúra a debilizácia. V demokraciách ešte väčšia debilizácia.“ Ivo napokon prichádza z prekvapujúcim záverom: „Neúspešní ľudia sa nechajú zdebilizovať! Úspešní sa zdebilizovať nenechajú a, naopak, dokážu zdebilizovať masy!“ Úspešní ľudia podľa neho buď vedú dav, alebo idú úplne mimo neho.

Za mohutné nástroje debilizácie považuje tento kouč zbulvarizované médiá, reklamu, propagandu či psychológiu davu. Silnou kávou pre viacerých účastníkov tejto motivačnej šou bolo, keď k spomínaným zdrojom pridal I. Toman aj náboženstvo a ezoteriku. Jeho slová o tom, že náboženská debilizácia sa využíva na manipuláciu ľudí, politický boj i k skutočným vojnám, zdvihli zo stoličiek mojich susedov –  tridsiatnikov, zrejme manželský pár, a ich miesta ostali do konca prednášky neobsadené. Takže už ani nepočuli ďalšiu myšlienku motivátora, keď prirovnal pozitívne reči k pozitívnym prdom. Ivo tvrdí, že nemá nič proti pozitívnemu mysleniu, práve naopak, ale len „optimizmus neurobí z chudáka boháča len preto, že si to on praje.“

Za jeden z nástrojov, ktorý vedie k úspechu, označuje I. Toman aj public relations. Podľa neho musí človek, ktorý chce preraziť, vždy nejako zaujať. Drží sa hesla, že kto chce upútať pozornosť, potrebuje čo najmenej konkurentov. Aj preto napríklad svoje knihy i ďalšie produkty vydáva vtedy, keď je inzertne uhorková sezóna, teda najmä v lete či tesne po Vianociach.

I. Toman tým, že rád šokuje, sa zrejme drží aj ďalšej zo svojich rád: „Prepojenie publicity s reklamou výsledný efekt znásobí. Dokonca sa udáva, že spojenie reklamy a rozruchu zvýši účinnosť reklamy až desaťnásobne.“ Nuž, azda aj preto je tento motivátor jedným z najpredávanejších autorov na území bývalého Československa. Vie okolo seba spraviť poriadny rozruch a podľa niekoľkotisícovej účasti na jeho šou možno usudzovať, že má aj silný trhový potenciál.

O Ivovi Tomanovi si môžeme myslieť čokoľvek. Jedno mu však nemožno uprieť. A to, že rozbíja bašty zastaraného myšlienkového konzervativizmu a svojimi nečakanými a často kontroverznými názormi núti človeka rozmýšľať a pozrieť sa na veci aj z inej strany. A určite je na ňom cenné aj to, že sa dokázal vzoprieť osudu svojej viditeľnej a počuteľnej choroby a povýšiť ju dokonca na svoju „nespravodlivú“ výhodu.

A myšlienka, ktorá ma na prednáške najviac zaujala? „Človeka nikdy neuštve osud, človek sa uštve sám.“

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 993
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 5 493
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 714
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 245
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 873
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 668
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 305
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 546
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 385

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

Neprehliadnite tiež

Chcem po sebe zanechať stopu

Už ako študent pracoval herec Marko Igonda pre Holywood. V roku 2008 ho európska porota vybrala ako vychádzajúcu hviezdu súčasného filmu. Po zahraničných projektoch by rád pomohol slovenskému filmu.

Od Pokémonu k inteligentným okuliarom v smartfóne

Hra Pokémon GO ukázala, že budúcnosť je už tu. Rozšírenú realitu si môže užiť každý, stačí k tomu smartfón, a tak marketéri už poškuľujú po novom mocnom nástroji.

Ako si Nová cvernovka na seba zarobila

Cvernovkári sa v ich novej budove bývalej strednej školy na Račianskej ulici už udomácnili a za rok sa dostali k udržateľnému modelu financovania.

Developer, ktorý sa špecializuje na dostupné bývanie

Preslávili ich bratislavské Tri veže. Dnes stavajú novú mestkú štvrť Slnečnice v Petržalke. O význach pre developerov sa Profit zhováral so Štefanom Belešom, šéfom spoločnosti Cresco.