Píár odpad (1)

Naozaj potrebujete služby PR agentúry?

Prišli ste niekedy do kontaktu s PR agentúrou? Ak nie, ste šťastný človek. Ak áno, váš život je bohatší o poznanie, čo to znamená definícia „zbytočná práca“.

Takto. V zahraničí je PR (public relations, vzťahy s verejnosťou) užitočná služba. Firmám radí tam, kde končí práca reklamnej agentúry a nedosahujú kompetencie interného marketingového manažéra. Pomáha navrhovať stratégie, rieši krízovú komunikáciu, atď. PR je mimoriadne užitočná odnož biznisu a má veľký kreatívny potenciál. Ešte raz – toto platí v zahraničí. Slovenská realita je niekde inde.

PR na Slovensku prešli síce od nežnej riadny kus cesty, ustrnuli však vo vývoji. Výsledkom je dnešný stav – zbytočná odnož biznisu, ktorá firmy pripravuje o nemalé peniaze, novinárom strpčuje život a na skutočné vzťahy s verejnosťou má minimálny dosah. Ako toto všetko viem? Fungujem v médiách už dosť rokov na to, aby som sa s mnohými ľuďmi z PR oblasti poznal osobne a vedel, ako tento biznis naozaj funguje. Na jednej ruke viem spočítať ľudí, ktorí skutočnému PR na Slovensku rozumejú, sú užitoční médiám a zaslúžia si peniaze, ktoré si fakturujú od firiem.

Mimochodom firmy. Tento blog píšem najmä preto, aby som ich varoval. Ak ste práve v procese hľadania PR agentúry, či dokonca podpísania zmluvy, zastavte sa. Prečítajte si najskôr praktiky, ktoré tieto agentúry používajú a potom zvážte, či ich vo firme naozaj potrebujete, resp. či vám nestačí spojenie externého konzultanta a vášho interného marketingového manažéra.

Služba slovenských PR agentúr sa dá označiť jedným slovom – zbytočnosť. V oblasti PR zvyčajne pracujú ľudia, ktorí sú drzí, sotva rozumejú mediálnemu prostrediu a nechápu potreby firiem. Jediné, čo ich zaujíma, je výška faktúry, ktorú si za svoje „služby“ vystavia.

Uvediem príklad. Častým termínom skloňovaným v odvetví PR je „umiestňovanie článkov do médií“. Funguje to asi takto. PR agentúra zatelefonuje vybraným novinárom, či nemajú záujem o rozhovor s tým a tým človekom. Ak áno, sprostredkujú mu stretnutie. Tým ich úloha končí a za túto službu si od firiem fakturujú peniaze, ktoré presne zodpovedajú prívlastku nekresťanské. Samozrejme, že si do výkonu práce dajú aj telefonát s novinárom aj s firmou, nadhodnotia čas, ktorý tomu venovali a nezabudnú preháňať pri význame svojej služby. Ak ste firma a máte človeka, ktorý by sa chcel mediálne prezentovať, pošlite radšej mail priamo vybranému médiu. Ušetríte veľmi veľa peňazí. Ak už ste služby PR agentúry využili, nedajte hotový rozhovor do rúk amatérom z PR sektora a určite ich nepočúvajte. Títo ľudia sa zväčša nevyznajú do štylistiky, nemajú vzťah k obsahu textu, netušia, že priveľa chvály firmy môže čitateľa skôr odradiť, ako pritiahnuť. Jednoducho – pokazia renomé vašej firme a ešte im za to zaplatíte.

Toto je len začiatok. V ďalších častiach tohto blogu popíšem na reálnych príkladoch, aké zbytočné činnosti si PR agentúry fakturujú, ako sa nevyznajú v oblasti public relations a aký komunikačný amaterizmus okolo seba šíria.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 875
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 510
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 481
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 226
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 625
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 579
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 251
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 923
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 694
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

V hlavnej úlohe dieťa ako rozprávkový hrdina

Predstavte si, že máte šesť rokov a dostanete knihu, v ktorej sa hlavný hrdina volá a vyzerá ako vy.

Najlepšou prevenciou proti riziku je plán

Experti tvrdia, že aj najhorší plán je lepší ako žiaden. Dane boli, sú a budú vždy nespochybniteľnou súčasťou rizika v biznise. O daňových prizikách sa však hovorí stále málo.

7 zmien životného štýlu, na ktorých zarobíte

Sporíte, šetríte, túžite viac zarobiť. Ale nedeje sa to. Niekedy stačí málo, možno len pozmeniť niečo vo svojom životnom štýle.

Víno ako ho zamýšľala sama príroda

Tvárou vinárstva Weingut Nikolaihof v malebnom rakúskom údolí Wachau je Christine Saahsová.Nie je to však matriarchát, ale výborne naolejovaná biznisová mašinéria, kde má každý svoje nezameniteľné miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop