Píár odpad (1)

Naozaj potrebujete služby PR agentúry?

Prišli ste niekedy do kontaktu s PR agentúrou? Ak nie, ste šťastný človek. Ak áno, váš život je bohatší o poznanie, čo to znamená definícia „zbytočná práca“.

Takto. V zahraničí je PR (public relations, vzťahy s verejnosťou) užitočná služba. Firmám radí tam, kde končí práca reklamnej agentúry a nedosahujú kompetencie interného marketingového manažéra. Pomáha navrhovať stratégie, rieši krízovú komunikáciu, atď. PR je mimoriadne užitočná odnož biznisu a má veľký kreatívny potenciál. Ešte raz – toto platí v zahraničí. Slovenská realita je niekde inde.

PR na Slovensku prešli síce od nežnej riadny kus cesty, ustrnuli však vo vývoji. Výsledkom je dnešný stav – zbytočná odnož biznisu, ktorá firmy pripravuje o nemalé peniaze, novinárom strpčuje život a na skutočné vzťahy s verejnosťou má minimálny dosah. Ako toto všetko viem? Fungujem v médiách už dosť rokov na to, aby som sa s mnohými ľuďmi z PR oblasti poznal osobne a vedel, ako tento biznis naozaj funguje. Na jednej ruke viem spočítať ľudí, ktorí skutočnému PR na Slovensku rozumejú, sú užitoční médiám a zaslúžia si peniaze, ktoré si fakturujú od firiem.

Mimochodom firmy. Tento blog píšem najmä preto, aby som ich varoval. Ak ste práve v procese hľadania PR agentúry, či dokonca podpísania zmluvy, zastavte sa. Prečítajte si najskôr praktiky, ktoré tieto agentúry používajú a potom zvážte, či ich vo firme naozaj potrebujete, resp. či vám nestačí spojenie externého konzultanta a vášho interného marketingového manažéra.

Služba slovenských PR agentúr sa dá označiť jedným slovom – zbytočnosť. V oblasti PR zvyčajne pracujú ľudia, ktorí sú drzí, sotva rozumejú mediálnemu prostrediu a nechápu potreby firiem. Jediné, čo ich zaujíma, je výška faktúry, ktorú si za svoje „služby“ vystavia.

Uvediem príklad. Častým termínom skloňovaným v odvetví PR je „umiestňovanie článkov do médií“. Funguje to asi takto. PR agentúra zatelefonuje vybraným novinárom, či nemajú záujem o rozhovor s tým a tým človekom. Ak áno, sprostredkujú mu stretnutie. Tým ich úloha končí a za túto službu si od firiem fakturujú peniaze, ktoré presne zodpovedajú prívlastku nekresťanské. Samozrejme, že si do výkonu práce dajú aj telefonát s novinárom aj s firmou, nadhodnotia čas, ktorý tomu venovali a nezabudnú preháňať pri význame svojej služby. Ak ste firma a máte človeka, ktorý by sa chcel mediálne prezentovať, pošlite radšej mail priamo vybranému médiu. Ušetríte veľmi veľa peňazí. Ak už ste služby PR agentúry využili, nedajte hotový rozhovor do rúk amatérom z PR sektora a určite ich nepočúvajte. Títo ľudia sa zväčša nevyznajú do štylistiky, nemajú vzťah k obsahu textu, netušia, že priveľa chvály firmy môže čitateľa skôr odradiť, ako pritiahnuť. Jednoducho – pokazia renomé vašej firme a ešte im za to zaplatíte.

Toto je len začiatok. V ďalších častiach tohto blogu popíšem na reálnych príkladoch, aké zbytočné činnosti si PR agentúry fakturujú, ako sa nevyznajú v oblasti public relations a aký komunikačný amaterizmus okolo seba šíria.

Najčítanejšie na Profit


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 217
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 945
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 792
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 680
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 255
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 093
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 582
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 447
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 755
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 715

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká veľký knižný festival na Slovensku? A ako samotné vydavateľstvo?

Niekedy svižnejšie, než by sa mohlo zdať. Najmä ak sa stretnú ľudia s podobnými záujmami a nasmerujú spoločnú energiu na cieľ, ktorý má zmysel.

Prekliate hory a Drina na najkrajšej vodnej ceste

Do prázdneho prístavu kômp, prepravných lodí, zlátaných hydrobusov, lodičiek a člnov nás doviezli dvaja mladí muži, ktorí obsluhujú v malej kaviarničke hneď nad tunelom v skale.

Súkromí dopravcovia, ktorých je viac vidieť

Na Slovensku pôsobí niekoľko súkromných dopravcov, ktorí prevádzkujú autobusové linky. Minimálne dvaja z nich majú na našom trhu významnejšie postavenie.

Lodná flotila si pýta väčší náklad

Pod slovenskou vlajkou na európskych riekach plávajú okrem lodí Slovenskej plavby a prístavov aj lode niekoľkých našich podnikateľov.