Píár odpad (1)

Naozaj potrebujete služby PR agentúry?

Prišli ste niekedy do kontaktu s PR agentúrou? Ak nie, ste šťastný človek. Ak áno, váš život je bohatší o poznanie, čo to znamená definícia „zbytočná práca“.

Takto. V zahraničí je PR (public relations, vzťahy s verejnosťou) užitočná služba. Firmám radí tam, kde končí práca reklamnej agentúry a nedosahujú kompetencie interného marketingového manažéra. Pomáha navrhovať stratégie, rieši krízovú komunikáciu, atď. PR je mimoriadne užitočná odnož biznisu a má veľký kreatívny potenciál. Ešte raz – toto platí v zahraničí. Slovenská realita je niekde inde.

Článok pokračuje pod video reklamou

PR na Slovensku prešli síce od nežnej riadny kus cesty, ustrnuli však vo vývoji. Výsledkom je dnešný stav – zbytočná odnož biznisu, ktorá firmy pripravuje o nemalé peniaze, novinárom strpčuje život a na skutočné vzťahy s verejnosťou má minimálny dosah. Ako toto všetko viem? Fungujem v médiách už dosť rokov na to, aby som sa s mnohými ľuďmi z PR oblasti poznal osobne a vedel, ako tento biznis naozaj funguje. Na jednej ruke viem spočítať ľudí, ktorí skutočnému PR na Slovensku rozumejú, sú užitoční médiám a zaslúžia si peniaze, ktoré si fakturujú od firiem.

Mimochodom firmy. Tento blog píšem najmä preto, aby som ich varoval. Ak ste práve v procese hľadania PR agentúry, či dokonca podpísania zmluvy, zastavte sa. Prečítajte si najskôr praktiky, ktoré tieto agentúry používajú a potom zvážte, či ich vo firme naozaj potrebujete, resp. či vám nestačí spojenie externého konzultanta a vášho interného marketingového manažéra.

Služba slovenských PR agentúr sa dá označiť jedným slovom – zbytočnosť. V oblasti PR zvyčajne pracujú ľudia, ktorí sú drzí, sotva rozumejú mediálnemu prostrediu a nechápu potreby firiem. Jediné, čo ich zaujíma, je výška faktúry, ktorú si za svoje „služby“ vystavia.

Uvediem príklad. Častým termínom skloňovaným v odvetví PR je „umiestňovanie článkov do médií“. Funguje to asi takto. PR agentúra zatelefonuje vybraným novinárom, či nemajú záujem o rozhovor s tým a tým človekom. Ak áno, sprostredkujú mu stretnutie. Tým ich úloha končí a za túto službu si od firiem fakturujú peniaze, ktoré presne zodpovedajú prívlastku nekresťanské. Samozrejme, že si do výkonu práce dajú aj telefonát s novinárom aj s firmou, nadhodnotia čas, ktorý tomu venovali a nezabudnú preháňať pri význame svojej služby. Ak ste firma a máte človeka, ktorý by sa chcel mediálne prezentovať, pošlite radšej mail priamo vybranému médiu. Ušetríte veľmi veľa peňazí. Ak už ste služby PR agentúry využili, nedajte hotový rozhovor do rúk amatérom z PR sektora a určite ich nepočúvajte. Títo ľudia sa zväčša nevyznajú do štylistiky, nemajú vzťah k obsahu textu, netušia, že priveľa chvály firmy môže čitateľa skôr odradiť, ako pritiahnuť. Jednoducho – pokazia renomé vašej firme a ešte im za to zaplatíte.

Toto je len začiatok. V ďalších častiach tohto blogu popíšem na reálnych príkladoch, aké zbytočné činnosti si PR agentúry fakturujú, ako sa nevyznajú v oblasti public relations a aký komunikačný amaterizmus okolo seba šíria.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
          3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          4. Keď Slováci krotia morský vietor
          5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
          8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
          9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
          10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
          1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          2. Keď Slováci krotia morský vietor
          3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          5. Do we have "Sagans" in language education?
          6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
          8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
          9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
          10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
          1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 023
          2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 20 660
          3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 626
          4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 222
          5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 5 452
          6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 113
          7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 174
          8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 767
          9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 065
          10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 887

          Hlavné správy zo Sme.sk

          KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

          Na východe je veselo. Len dokedy

          Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

          KOMENTÁRE

          Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

          Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

          Píše Kristián Blaškovič - Fórum

          Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

          Kim sa chce vrátiť medzi svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

          DOMOV

          Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

          Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

          Neprehliadnite tiež

          Mladý podnikateľ chce preraziť na trh jemne praženou kávou

          „Keď kávu veľmi prepražíte, stratí sa jej ovocná vôňa a bude len horká,“ tvrdí Peter Szabó, zakladateľ pražiarne kávy Coffeein zo Šiah. V rodinnej firme sa remeslu venuje už niekoľko rokov.

          Čakanie na kuriéra sa stáva minulosťou. Drony ho však nenahradia

          Zásielka na druhý deň od objednania, jej online sledovanie, donáška presne na hodinu, to sú len niektoré z inovatívnych služieb.

          Firma, ktorá stavila na inovácie

          V šiestich rokoch predával starej mame kávu, ktorú urobil u nej doma. CulCharge nie je prvý projekt, na ktorom v živote pracoval. Viktor Reviliak sa stal víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2017.

          Kolektívne investovanie je zaujímavé aj pre veľkých hráčov v biznise

          Vyzbierať peniaze na nové cédečko či film. Takto sa na internete začalo kolektívne investovanie crowdfunding.

          Banky obmedzia pôžičky nielen na byty, ale aj autá

          V súvislosti s reguláciou maximálneho zadlženia sa najčastejšie spomínajú limity na hypotéky, ale v skutočnosti sa obmedzenia dotknú predovšetkým inej spotreby na dlh.