Píár odpad (1)

Naozaj potrebujete služby PR agentúry?

Prišli ste niekedy do kontaktu s PR agentúrou? Ak nie, ste šťastný človek. Ak áno, váš život je bohatší o poznanie, čo to znamená definícia „zbytočná práca“.

Takto. V zahraničí je PR (public relations, vzťahy s verejnosťou) užitočná služba. Firmám radí tam, kde končí práca reklamnej agentúry a nedosahujú kompetencie interného marketingového manažéra. Pomáha navrhovať stratégie, rieši krízovú komunikáciu, atď. PR je mimoriadne užitočná odnož biznisu a má veľký kreatívny potenciál. Ešte raz – toto platí v zahraničí. Slovenská realita je niekde inde.

PR na Slovensku prešli síce od nežnej riadny kus cesty, ustrnuli však vo vývoji. Výsledkom je dnešný stav – zbytočná odnož biznisu, ktorá firmy pripravuje o nemalé peniaze, novinárom strpčuje život a na skutočné vzťahy s verejnosťou má minimálny dosah. Ako toto všetko viem? Fungujem v médiách už dosť rokov na to, aby som sa s mnohými ľuďmi z PR oblasti poznal osobne a vedel, ako tento biznis naozaj funguje. Na jednej ruke viem spočítať ľudí, ktorí skutočnému PR na Slovensku rozumejú, sú užitoční médiám a zaslúžia si peniaze, ktoré si fakturujú od firiem.

Mimochodom firmy. Tento blog píšem najmä preto, aby som ich varoval. Ak ste práve v procese hľadania PR agentúry, či dokonca podpísania zmluvy, zastavte sa. Prečítajte si najskôr praktiky, ktoré tieto agentúry používajú a potom zvážte, či ich vo firme naozaj potrebujete, resp. či vám nestačí spojenie externého konzultanta a vášho interného marketingového manažéra.

Služba slovenských PR agentúr sa dá označiť jedným slovom – zbytočnosť. V oblasti PR zvyčajne pracujú ľudia, ktorí sú drzí, sotva rozumejú mediálnemu prostrediu a nechápu potreby firiem. Jediné, čo ich zaujíma, je výška faktúry, ktorú si za svoje „služby“ vystavia.

Uvediem príklad. Častým termínom skloňovaným v odvetví PR je „umiestňovanie článkov do médií“. Funguje to asi takto. PR agentúra zatelefonuje vybraným novinárom, či nemajú záujem o rozhovor s tým a tým človekom. Ak áno, sprostredkujú mu stretnutie. Tým ich úloha končí a za túto službu si od firiem fakturujú peniaze, ktoré presne zodpovedajú prívlastku nekresťanské. Samozrejme, že si do výkonu práce dajú aj telefonát s novinárom aj s firmou, nadhodnotia čas, ktorý tomu venovali a nezabudnú preháňať pri význame svojej služby. Ak ste firma a máte človeka, ktorý by sa chcel mediálne prezentovať, pošlite radšej mail priamo vybranému médiu. Ušetríte veľmi veľa peňazí. Ak už ste služby PR agentúry využili, nedajte hotový rozhovor do rúk amatérom z PR sektora a určite ich nepočúvajte. Títo ľudia sa zväčša nevyznajú do štylistiky, nemajú vzťah k obsahu textu, netušia, že priveľa chvály firmy môže čitateľa skôr odradiť, ako pritiahnuť. Jednoducho – pokazia renomé vašej firme a ešte im za to zaplatíte.

Toto je len začiatok. V ďalších častiach tohto blogu popíšem na reálnych príkladoch, aké zbytočné činnosti si PR agentúry fakturujú, ako sa nevyznajú v oblasti public relations a aký komunikačný amaterizmus okolo seba šíria.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Profit

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 501
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 556
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 866
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 465
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 042
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 329
  8. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 288
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 667
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 619

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Smer ukázal Pellegrinimu, kto je šéf

Ako sa cez víkend zmenila situácia.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rebel bez príčiny

Fico sa mentálne zasekol v roku 2013.

Neprehliadnite tiež

Posledný zvyšok krajiny, aká bola kedysi všade pri Dunaji

Veľkolélsky ostrov vrátili späť v čase.

Dunaj z Veľkoléskeho ostrova
Protesty vo Vancouveri

Cez sklady v Hamburgu dodnes prechádza tretina svetového obchodu s kobercami a významný objem kakaa a kávy

Speicherstadt sa stal významnou súčasťou nemeckého ekonomického zázraku.

Hrad na vode. Najfotografovanejší pohľad na Speicherstadt.

Cena bitcoinu lietala za uplynulý rok hore-dole aj o tisícky dolárov mesačne

Bublina už praskla a virtuálne meny môžu opäť stúpať.

Tomáš Sedláček: Zo všetkých humanitných odborov si trúfa predpovedať budúcnosť len ekonómia

Pre liberálov je príliš konzervatívny, pre konzervatívcov zasa príliš liberálny. Český ekonóm Tomáš Sedláček.

Tomáš Sedláček