Kauza múka

Európska únia zaplatí skoro čokoľvek, a členské štáty si platiť nechajú

Ceny potravín v januári stúpli a politici sa počudovali, akoby o tom, že sa to stane, nikdy nepočuli. Opozícia a koalícia sú zajedno, ceny sú zničujúce. Menej hysterickí občania si myslia, že zničujúce ceny vyzerajú inak, ale keďže sú vo väčšine, hovoria za nich krikľúni.

Politici interpretujú príčiny rôzne. „Výrazný nárast cien je spôsobený predovšetkým zdražovaním na svetovom trhu. Ale máme isté možnosti, ako môžme na tento vývoj reagovať," hovorí koalícia. Opozícia považuje za dôvod zdražovania tzv. „vládny baíček“, z neho najmä vyššiu daň z pridanej hodnoty. Potvrdením má byť skutočnosť, že ceny potravín vzrástli o zhruba šesť percent a daň o jedno percento. Cena pšenice stúpla o viac ako sedemdesiat percent. A je to!

Článok pokračuje pod video reklamou

Vláda vyhlásila verejnú súťaž na spracovanie 45999 ton obilia. Múku a bezvaječné cestoviny budú zadarmo distribuovať tým, ktorí poberajú dávku v hmotnej núdzi. “Naše rozhodnutie je len v tom, že nedovolíme, aby túto hodnotu asi za 10 miliónov eur použila iná krajina únie. Francúzsko z programu berie 491-tisíc ton obilia,“ povedal v rozhovore pre denník Sme minister Zsolt Simon. Poodhalil tak pôvod nápadu. Opozícia reagovala smelo a položila rečnícku otázku: „...dopadli sme tak, že vláda ide reagovať na zdražovanie potravín distribúciou múky a cestovín. A čo my sme nejaká stredoafrická republika?“ Čaro kalendára spôsobilo, že sa ukázalo nechcené. Minister Simom povedal: „Vláda Roberta Fica v januári 2010 požiadala, že Slovensko sa chce zapojiť do programu únie. Je v ňom 500 miliónov eur na tento rok. Do systému sa zapojilo dvadsať štátov - rozvojových, ako sú podľa Fica Francúzsko, Taliansko alebo Luxembursko. Môžem rozhodnúť len o tom, či 45 tisíc ton použijem pre nás, alebo pustím pre rozvojové Francúzsko, Luxembursko alebo Bulharsko. Základné parametre nastavila Ficova vláda. “

Ak je to tak, potom sa presúva aj ťažisko problému. Už ním nie sú ceny potravín, ale otázka, na čo všetko dokáže Európska únia „použiť“ peniaze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 562
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 245
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 943
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 400
  5. Vizuálny smog je problém 2 998
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 901
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 752
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 608
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 414
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 242

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Stočené kilometre vás nemusia oklamať

Čo prezradí a čo neprezradí počítadlo kilometrov?

Nie Sme takí racionálni, ako si myslíme

Behaviorálna ekonómia je moderná veda na vzostupe.

Ako žiť bezpečne s inteligentným alarmom

Moderný alarm dokáže monitorovať aj teplotu v byte, otvárať bránu a je prepojeným na mobil.

Poľský pivovar usadený v parku

Aj Poliaci vedia variť pivo, ale najmä ho vedia dobre spropagovať a predať. Aj cez múzeum.

Podnikať sa dá aj s umením

Otec a syn Smolákovci vedia ako umenia propagovať aj predávať. Pomáhajú im aj granty a sponzori.