Čo hovoria čísla o slovenskom pracovnom trhu

26.02.2016 | Eduard Žitňanský

Ivana Molnárová sa vždy kamarátila s číslami a faktmi, vyštudovala teoretickú kybernetiku, ale zhodou náhod zakotvila v oblasti ľudských zdrojov. Práve vďaka číslam, ktoré neoklamú, vie toho toľko o slovenskom trhu práce. Riaditeľka spoločnosti Profesia prezrádza verejné tajomstvá o tom, ako je to so zamestnávaním v slovenských firmách‚ aké sú nové trendy i profesie budúcnosti. Kto bude počúvať?

Ako je to s uplatnením žien vo vedúcich pozíciách? Sú „šéfky“ u nás stále výnimkou?

Myslím si, že situácia sa zlepšuje. Ženy vo vedúcich pozíciách prijíma spoločnosť lepšie ako pred niekoľkými rokmi. Predtým sa o ženách, ktoré sa usilovali o riadiace posty‚ hovorilo s negatívnym podtónom ako o karieristkách. Ženy sa však často samy zastavia v strednom manažmente. Buď nechcú ísť vyššie, alebo majú pocit, že im stačí exekutíva, denná rutina‚ a boja sa rozhodovania zo strategickej pozície.

O ženách, ktoré sa usilovali o riadiace posty‚ sa v minulosti hovorilo zväčša s negatívnym podtónom ako o karieristkách

Nie je to aj tým‚ že sú matky? Ťažko si predstaviť, že žena s malým dieťaťom ostane v práci štrnásť hodín.

Je to tak. Keď má žena malé deti, tak jej pozícia v strednom manažmente úplne stačí, lebo ešte dokáže zladiť rodinu a prácu. Stretávam sa na druhej strane so ženami, ktoré obetujú materstvo pre kariéru.

Inšpirovať by mohol príbeh Madeleine Albrightovej, ktorá vychovala tri deti a až potom urobila kariéru ako ministerka zahraničných vecí USA.

Ja sama mám synov vo veku 21 a 18 rokov. Mala som ich dosť skoro a teraz môžem robiť kariéru. Neľutujem, nič mi neušlo. Navyše ma vždy podporovala rodina, teraz už aj deti. Myslím‚ že som s deťmi prežila dostatok času a prežívala som ho intenzívne. Dôležité je nemať voči sebe výčitky. Problémom žien je často to, že samy sebe vyčítajú nedostatok pozornosti voči rodine. Je dobré, ak sa nastavíte tak, že v čase určenom deťom nepremýšľate o práci, nečítate si správy v mobile, nepozeráte televíziu.

A čo pochopenie partnera?

To je dôležité. Môj mi veľmi pomáhal.

Uvaril, upratal?

To nie, variť nevedel. :) O domácnosť som sa starala ja. Keď žena ide po kariérnom rebríčku, každý vzťah skúšajú aj ťažké momenty. Muž sa s tým musí vyrovnať.

Zdroj: Vladimír Kampf

Aký je váš kariérny príbeh?

S troma zakladateľmi Profesie som chodila do školy, na matematicko-fyzikálnu fakultu. Boli o ročník vyššie. Keď som končila štúdium‚ bola som na rodičovskej dovolenke. Keď som si neskôr hľadala prácu, poslala som životopis a oni si ma vybrali, lebo chceli mat-fyzáka.

Mali ste teda protekciu?

To nie, mala som zmenené priezvisko, poznali ma pod dievčenským menom. Nanovo sme sa spoznali‚ keď som prišla na pohovor. V Profesii som už vyše pätnásť rokov. Začínala som na obchodnej pozícii, postupne som vybudovala obchodné oddelenie, potom marketingové. Firmu som prevzala, keď sa dovtedajší riaditeľ Dalibor Jakuš rozhodol ísť na sabbatical. Keď sa vrátil, rozhodol sa, že bude riadiť produktové oddelenie a ja sa budem starať o chod firmy.

Vyzerá to‚ ako by ste to mali premyslené.

Neplánovala som si postup‚ ale veľa som na sebe pracovala. Možno som potvrdením názoru, že ženy sú húževnaté a potrebujú dokázať, že na niečo majú. Robia to samy pre seba, lebo si nedôverujú, a možno preto na sebe pracujú omnoho tvrdšie ako muži.

O ženách sa tiež hovorí‚ že vedia robiť viac vecí naraz. Je to aj váš prípad?

Určite. :) Ešte donedávna som súčasne riadila veľký projekt Profesia Days, marketing i celú firmu. Už som sa však musela niektorých vecí vzdať, lebo toho začínalo byť naozaj veľa.

Je multitasking naozaj ženská záležitosť alebo si tým len ženy zlepšujú obraz o sebe?

Je to ženský fenomén, povedzme si to otvorene. Muž sa vie sústrediť maximálne na dve veci.

Ivana Molnárová

Vyštudovala Matematicko-fyzikálnu fakultu na Univerzite Komenského v Bratislave. Jej prvým a stále aktuálnym zamestnávateľom je pracovný portál Profesia.sk. Do firmy nastúpila ako obchodná zástupkyňa, od roku 2010 je výkonná riaditeľka. Bola pri tom‚ keď Profesiu od britskej mediálnej skupiny DMGT v roku 2012 kúpila konkurenčná fínska Alma Media. Koníčkom je pre ňu beh, je vydatá, má dve deti.

Ako sa v ostatných rokoch mení dopyt po práci?

Profesia je na trhu už devätnásty rok. V rokoch 2007 a 2008 bol obrovský nárast pracovného trhu, mesačne sme zverejňovali viac ako 12-tisíc pozícií‚ zamestnávatelia mali problém nájsť ľudí. Potom sme sa dostali do krízy, prakticky dňom‚ keď v USA padla banka Lehman Brothers‚ začal dopyt klesať. Náš portál je akoby barometer toho‚ čo sa deje na trhu práce, odráža zmeny v legislatíve‚ najmä v Zákonníku práce. Okamžite sme videli‚ či bude prepúšťanie drahšie. Po ohlásení zmien začali firmy prepúšťať najmä ľudí, ktorí boli dlhodobo zamestnaní, a skoro ihneď sme ich mali v databáze. Videli sme‚ ako reaguje pracovný trh, keď sa menili zákony o „dohodároch“ a živnostníkoch. Začali pribúdať pozície na krátkodobý pomer, to znamená nie na živnosti, ale skrátené úväzky.

Ak dnes chcete zamestnať človeka na jeden rok, musíte urobiť 87 úkonov

Tak je to doteraz?

Rok 2015 bol zaujímavý tým, že sme sa dostali na predkrízové čísla z rokov 2007 a 2008. Mali sme na portáli najviac pracovných pozícií v histórii. Pripravili sme Index Profesia trhu práce, cez ktorý sa snažíme analyzovať trh, skúmať príčiny zmien a predikovať vývoj. Tým, že veľká väčšina pracovných pozícií ide cez náš portál a máme obrovské štatistiky a databázy, vieme kvalifikovane hovoriť o tom, čo sa deje v jednotlivých sektoroch a odhadnúť ďalší vývoj.

Zdroj: Maňo Štrauch

Čo sa v sektoroch deje?

V posledných rokoch najrýchlejšie rástla výroba, doprava a služby – napríklad bankovníctvo a cestovný ruch až o viac ako štyridsať percent. Podstatne menej už rástli odvetvia marketingu a manažmentu. Výroba v roku 2014 dávala dôvod na mierny optimizmus‚ zastavil sa rast nezamestnanosti, štatistiky prezrádzali rast pozícií v priemysle. V druhom polroku 2014 sme hovorili, že vo výrobe začína byť lepšie, pridala sa celá ekonomika, služby, pomaly začal rásť manažment. Tým, že sa naštartovala výroba, začali rásť aj nadväzujúce odvetvia ako napríklad doprava a špedícia. Vytvárali sa nové pracovné pozície. V roku 2015 už rástli všetky sektory spoločne.

A čo sa dá očakávať teraz?

Myslíme si, že v budúcom roku sa nezamestnanosť dostane pod 10 percent. Ak sa nič nepredvídané nestane‚ porastie aj náš index práce. Minulý rok sme narástli o tridsať percent, zverejnili sme viac ako 211-tisíc pracovných pozícií.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 3/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Rozhovor

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk