Kuriéri na bicykloch dobývajú Slovensko

08.02.2016 | Eduard Žitňanský

Nezastaví ich dážď ani sneh, nespomalia ich dopravné zápchy. Menšie zásielky doručia do dvoch hodín a na cargo bicykloch odvezú pohodlne štvrťtonový náklad. Ľudia ich poznávajú podľa typických žltých dresov s nápisom Švihaj Šuhaj. Na ulici vzbudzujú sympatie a naplno bodovali aj v súťaži Profitu pre malé a začínajúce firmy.

Cyklokuriérska služba s chytľavým názvom Švihaj Šuhaj vznikla v Bratislave v roku 2009. Bol to vlastne prenos myšlienky z Budapešti, kde nadšenci už dlhšie doručovali zásielky výhradne ekologicky, teda na bicykloch pod maďarskou značkou Hajtas Pajtas. Zakladatelia slovenskej firmy Gábor Bindics a Ferenc Viola, mimochodom obaja žijú na Slovensku, sa už venujú iným projektom, ale projekt úspešne pokračuje aj po prevzatí značky väčšou kuriérskou spoločnosťou GO4.

DOBRÁ PRAX. Budapeštianska skúsenosť pomohla Bratislavčanom najmä v začiatkoch. V maďarskej metropole si už vyskúšali, že cyklokuriérska služba je limitovaná napríklad veľkosťou batoha, do ktorého sa zmestí len obmedzený počet zásielok s obmedzenou veľkosťou. Bicy- kel je najefektívnejším dopravným prostriedkom len na určitom území, ideálne v dosahu desiatich kilometrov. Na väčšie vzdialenosti už bude cyklokuriér len veľmi ťažko konkurovať autokuriérom. Na druhej strane jeho výhodou je, že rýchlosť doručenia nezávisí od dopravnej situácie.

Názov Švihaj Šuhaj je silný, oslovuje, uchopí ho každý. Funguje ako pozitívny vírus

Keď sa rozhovoríme o momente prepojenia dvoch značiek, obchodný riaditeľ Josef Ošlejšek hovorí‚ že vo firme GO4 mali cyklokuriérov už predtým. A hoci doručovanie na bicykli bolo pre nich len doplnkovou službou, mali vlastne viac cyklokuriérov ako pôvodná firma Švihaj Šuhaj. „Cyklista je vhodný logistický prvok najmä pre pešiu zónu a širšie centrum mesta. Využívame prekládku z áut na bicykle na rozhraní pešej zóny. Biznis model, ktorý bol na začiatku veľmi romantický – robme všetko na bicykloch, sme doplnili aj o využitie áut, čo robí našu službu veľmi flexibilnou‚“ hovorí.

Aby neprišlo k omylu: GO4 je materská spoločnosť. Švihaj Šuhaj je od roku 2012 jej dcérou. Genéza je pomerne jednoduchá. „Zatelefonoval mi väčšinový majiteľ Švihaj Šuhaj Michal Matys a na stretnutí načrtol predstavu o tom, že by sme cyklokuriérsku službu prevzali. Ešte nikdy som sa s nikým tak rýchlo nedohodol,“ opisuje J. Ošlejšek. Švihaj Šuhaj potreboval vtedy nájsť niekoho, kto by rozvíjal obchodné meno a myšlienku, čo sa v GO4 páčilo a videli v tom príležitosť. „Myslím si , že pôvodní vlastníci môžu byť spokojní,“ uvádza prevádzkový riaditeľ Šimon Krošlák.

Zdroj: Berco

Názov Švihaj Šuhaj je silný, oslovuje, uchopí ho každý, kto s ním príde po prvý raz do styku. „Je ako pozitívny vírus,“ hovorí J. Ošlejšek. Názov dodal službe „šmrnc“ a vyslal priateľský signál verejnosti.

Denne je v teréne osem až desať cyklokuriérov v Bratislave a jeden v Košiciach. Služby GO4 a Švihaj Šuhaj majú spoločný dispečing, obe firmy majú aj spoločné ekonomické oddelenie, administratívu a delia sa o priestory.

Takmer každé väčšie mesto v západnej Európe už koketuje s myšlienkou rozširovania cyklokuriérskych služieb

BEZPEČNOSŤ NA CESTE. Jazdu na bicykli po Bratislave mnohí prirovnávajú k adrenalínovému športu. Š. Krošlák‚ ktorý funguje sám ako kuriér‚ oponuje. Tvrdí, že nejde o extrémne nebezpečnú aktivitu‚ hoci byť cyklistom v hlavnom meste je niekedy ťažké. Metropole chýba cyklistická infraštruktúra – cyklistické chodníky a pruhy sú slabo prepojené a je ich málo. Pohyb bicykla medzi autami nie je vždy ideálny. Medzi šoférmi sa nájdu aj arogantní, ktorí dokážu cyklistu v premávke ohroziť. Na druhej strane aj cyklista môže k bezpečnosti prispieť napríklad tým, že bude viditeľný a nebude robiť prudké a neočakávané pohyby.

Šimon najazdí v premávke denne desiatky kilometrov. Robí to už niekoľko rokov a okrem pár menších kolízií nemal vážnejší problém. Vníma, že ohľaduplnosť vodičov sa postupne zlepšuje. Cyklistov v premávke pribúda a čím ich je viac, tým viac ich vodiči vnímajú a počítajú s nimi ako s účastníkmi cestnej premávky. „Nájde sa šofér, ktorý pokazí deň hlúpym manévrom, ale väčšinou je to v pohode. Musíme sa naučiť vzájomnému rešpektu,“ hovorí Š. Krošlák.

Cyklista je vhodný logistický prvok najmä pre pešiu zónu a centrum. Využívame prekládku z áut na bicykle na rozhraní pešej zóny

Pohyb bicykla po pešej zóne je v Bratislave povolený i nepovolený. Na zhruba polovici vjazdov do pešej zóny je dopravným značením vjazd povolený a na druhej polovici značky vjazd bicyklov zakazujú. Na webových stránkach mesta je uvedené, že cyklisti do pešej zóny vstúpiť môžu, nemali by sa však pohybovať rýchlosťou nad 20 kilometrov za hodinu. „Pri každej príležitosti apelujem na „šuhajov“, aby boli voči chodcom ohľaduplní. Snažíme sa pešiu zónu obchádzať a vstupovať do nej len pri doručovaní alebo preberaní zásielky, ale keďže mestom už dlho sľubovaný nultý okruh okolo historického centra stále nie je dokončený, úplne sa jej vyhnúť nedá‚“ vysvetľuje Šimon.

Zdroj: Maňo Štrauch

VIAC SLUŽIEB. Takmer každé väčšie mesto v západnej Európe už koketuje s myšlienkou rozširovania cyklokuriérskych služieb. Pritom treba rozlíšiť doručovanie bežných ľahkých zásielok, ako sú dokumenty a malé balíčky‚ a tých väčších či ťažších v rámci zásobovania prevádzok v pešej zóne.

Kým prvá línia je už rozšírená, druhá sa ešte len formuje. Viditeľná je najmä pri používaní nákladných bicyklov. V tomto ohľade je Bratislava vďaka firme Švihaj Šuhaj na špici. „Na konferenciu o mestskej cyklologistike v Holandsku sme predvlani odchádzali s tým, že tam budeme zbierať inšpirácie. Zistili sme však, že inšpiráciou pre mnohých sme práve my. Angličania, Nemci i Luxemburčania sa vypytovali nás, nie naopak‚“ spomína J. Ošlejšek.

„V zásobovaní pešej zóny či donáške jedla – to sú služby, ktoré sme už otestovali – sme najďalej. V západnej Európe už podobné koncepty skúšajú‚ v strednej Európe sme zatiaľ jediní. Expresní cyklokuriéri sú v Budapešti, Viedni, Prahe i vo Varšave, nikde však nefunguje zásobovanie pešej zóny,“ konkretizuje.

Ponúka sa otázka možnej expanzie Švihaj Šuhaj do iných stredoeurópskych metropol. „Pozeráme sa tým smerom a prvé kontakty už máme za sebou‚“ prezrádza J. Ošlejšek. Pripomína však aj dôležitosť spolupráce s mestskými samosprávami‚ ktorá je pre ich fungovanie v centrách alfou a omegou. „Naším záujmom je rozšírenie pôsobnosti, ale predovšetkým nám ide o Bratislavu. Toto mesto má ideálnu veľ- kosť na otestovanie a vývoj nových služieb. Preto sa snažíme rokovať s magistrátom a Starým mestom napríklad o umiestnení prekladiska alebo o úprave pravidiel zásobovania. Myslíme si, že keď sa to podarí v Bratislave, budeme ľahšie presviedčať inde,“ mieni Š. Krošlák...

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 2/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Ľudia a biznis

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk