Bláznivý miliardár spoza kamery

25.01.2016 | Radovan Žuffa

Pre súčasnosť sa Nick Woodman stal synonymom úspechu. Nielen preto, že tento sympatický Američan extrémne rýchlo vybudoval miliardovú firmu, ale aj preto, že priniesol svetu techno-hračku, ktorá oslovila mnohých aktívnych ľudí. Za vynálezom kamerky GoPro nebola náhoda, ale cieľavedomosť a odhodlanie.

Štyridsaťročný Nicholas Woodman mal na podnikanie všetky predpoklady. Jeho otec bol totiž spoluzakladateľom investičnej banky a syn sa teda okolo sveta peňazí pohyboval od detstva. Napriek tomu to Nicka ťahalo za športom a najmä na vodu. Vyrastal v Kalifornii, kde navštevoval aj strednú školu a počas voľna sa venoval surfovaniu.

LÍDER NA DOSKE. Líderské schopnosti ho inšpirovali k tomu, aby v škole založil prvý surfistický klub. Počas školských futbalových zápasov preto predával tričká, aby získal nejaké peniaze na prevádzku klubu. Bola to čistá vášeň a odhodlanie začať s niečím vlastným. Keď prestúpil na Kalifornskú univerzitu v San Diegu a získal titul v odbore vizuál- neho umenia a kreatívneho písania, v rozlete mu už nič nebránilo.

Ďalej to už ale také jednoduché nebolo. Nick skúsil podnikať a vytvoril dva startupy, čím chcel rozbehnúť financovanie ďalších projektov a najmä mať peniaze pre svoju surfistickú vášeň. Startupy sa však nikdy nedokázali naplno odlepiť od zeme, najmä preto, že nevedeli pritiahnuť veľký dopyt. Prvý bol totiž obyčajným e-shopom, ktorý chcel predávať elektroniku, druhý bol hernou a marketingovou platformou, ktorá dávala používateľom možnosť vyhrať hotovosť.

Ak by do tridsiatky Nick woodman nerozbehol biznis, mal by asi iba bežné zamestnanie

Neúspech ho neodradil, aj keď jeho ďalší pokus bol takisto viac projektom „na kolene“. Kým surfoval v Austrálii a Indonézii, chcel svoje surfistické kúsky zachytávať na video. A tak si bez akýchkoľvek technologických výdobytkov gumeným popruhom jednoducho pripevnil vodotesný fotoaparát na dlaň ruky a snažil sa z toho vyťažiť čo najviac. Obraz však nezodpovedal tomu, čo si predstavoval. Bolo to amatérske a zároveň to odvádzalo od surfovania.

Zdroj: SITA/AP

Chcelo to „byť profíkom“, vytvoriť kameru, ktorá dokáže zachytiť skvelý obraz a je jednoduchá na používanie. Utvrdil ho v tom potenciálne veľký dopyt nielen medzi surfistami, ale aj extrémnymi športovcami. Nehovoriac o selfie trende, ktorý mal ešte len prísť.

CESTA K MILIÓNOM. Ani tak to nemalo byť jednoduché. Napriek tomu, že kamera, s ktorou plánoval prísť, by spĺňala všetko, čo športovci požadovali – chceli kvalitné snímky, chceli sa dostať k dianiu čo najbližšie, chceli mať kameru vždy poruke a v dobrom zábere. To si vyžadovalo čas. Aj preto najprv vyvinul popruh, ktorý by univerzálne uchytil kameru na telo.

N. Woodman tejto myšlienke veril natoľko, že sa rozhodol financovať projekt z vlastných peňazí a z toho, čo dokázal zarobiť predajom domácky vyrobených náramkov. Nebolo toho veľa, ale matematika fungovala. Náramky kupoval na Bali za necelé dva doláre a predával v Kalifornii za šesťdesiat.

Na rozbeh biznisu to však nepostačovalo. Najmä ak ďalej plánoval priniesť na trh fungujúcu kameru. Pôžičku si vybavil u svojej matky a otca. Dokopy sa mu podarilo vyzbierať takmer 250-tisíc dolárov, čo už tvorilo slušný základ pre štart podnikania v Amerike.

Ako vždy pripomína, požičané peniaze vrátil, len čo to bolo možné. A to bolo pomerne skoro, pretože novinka, ktorú nakoniec označil nálepkou GoPro, sa ujala. Zrodil sa ďalší masovo uznávaný produkt, ktorý sa mal stať na dlhé roky kultom jednej éry a generácie.

Kamera následne prešla viacerými vylepšeniami, dostala pripojenie na WiFi, mohla byť ovládaná na diaľku či vodotesná. A čo bolo podstatné, bola náhradou profesionálnych kamier za prístupnú cenu 200 až 400 dolárov.

Hodnota firmy je takmer dva a pol miliardy dolárov

Zdroj: SITA/AP

REKLAMA JE VŠETKO. Ako večný nadšenec extrémnych športov Nick presne vedel, na koho a najmä ako zacieliť svoj marketing. Všetko okolo uvedenia kamery na trh súviselo s entuziazmom, perfektnými zábermi, extrémnymi športovcami. Sám Nick, ktorý zvykol jazdiť na rýchlych autách, si vedel predstaviť využitie kamery pri mnohých príležitostiach a športoch. Odrazu to už nebolo len o snímaní vĺn pri surfovaní, ale čoraz viac ľudí používalo kameru pri rôznych aktivitách, čo vhodne doplnilo ďalšiu odnož produktov GoPro, a to doplnkov, uchytávacích zariadení či špeciálnych prilieb až po surfovacie dosky na mieru.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 2/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Ľudia a biznis

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk