Fantóm Smartfón

27.01.2016 | Júlia Mekyňová

Komplikujú medziľudské vzťahy a znižujú hodnotu prežívaných zážitkov. V praktickom živote sa však menia na dokonalého asistenta a nástroj, vďaka ktorému si firmy môžu zvýšiť zisk.

Illium Cafe, Broadway číslo 9, New York. „Oproti mne sa usadila štvorčlenná rodina. Otec a dcéry hypnotizujú svoje smartfóny a vytrvalo do nich niečo ťukajú. Mama upiera pohľad cez okno kamsi do diaľky. Po chvíli zašuchoce v kabelke a napodobní zvyšok rodiny. Mlčky. Len otec z času na čas utrúsi vlažnú poznámku o niečom, čo práve objavil na webe. Reakcie sa nedočká.“

Túto poznámku si pozorujúc ľudí v kaviarni poznačil americký fotograf Erik Pickersgill. „Pamätám si, aký zvláštny smútok ma vtedy pochytil. Boli si navzájom takí vzdialení. Zdá sa mi, že aj dnes si málokto uvedomuje skutočný dopad smartfónov na naše životy,“ povedal fotograf.

NOVODOBÁ ZÁVISLOSŤ. Obraz anonymnej rodiny lomcoval Erikovou mysľou ešte dlhé týždne od návštevy kaviarne. „Videl som ju všade. V potravinách, na ceste, v aute aj vo vlastnej posteli, keď som si večer líhal k manželke,“ spomína. To on vytvoril portréty ľudí, na ktorých zachytáva každodenný život so smart- fónmi. Akurát mobily na fotkách odstránil.

Neprehliadnite

Sériu Removed zverejnila väčšina mienkotvorných svetových médií vrátane CNN, Forbes a BBC. „Smartfóny sa stali naším najintímnejším fantómom. Sme od nich natoľko závislí, že kvôli nim ukrajujeme z pozornosti ľuďom, s ktorými práve sme,“ vysvetľuje autor.

VAN GOGH CEZ MOBIL. Časy, keď sme si pred rokom 2000 svoje prvé Nokie a Sagemy úzkostlivo chránili v koženkových ľadvinkách, sa zdajú vzdialenejšie ako neolit. Dnes sa ich dotýkame pred spaním, sme úzkostní, keď si ich zabudneme, a denne ich kontrolujeme stopäťdesiatkrát.

Od smartfónov sme natoľko závislí, že kvôli nim ukrajujeme z pozornosti ľuďom, s ktorými práve sme

„Generácia ľudí narodených po roku 1980 má pocit, že nejaký moment v skutočnosti neprežíva, ak ho pomocou mobilov okamžite nedokumentuje na sociálnych médiách. Zo zdieľania zážitkov a ich lajkovania sa stala novodobá závislosť,“ upozorňuje britská psycho-analytička Jay Wattsová, špecializujúca sa na fenomén narcizmu.

V Amsterdame nedávno otvorili zrekonštruované múzeum Van Gogha. „Novinkou je, že si môžete fotografovať všetky vystavené obrazy. Pri sledovaní návštevníkov múzea zistíte, že sa už na diela nepozerajú s vášňou, ale cez objektív svojho smartfónu,“ píše Geoff Dyer vo svojej knihe The Ongoing Moment.

Smartfón Love

87% ľudí vo vyspelom svete má smatfón neustále pri sebe. Cez deň aj v noci, keď idú spať.

28% z nás používa smartfón tesne pred spaním.

65% si kontroluje mobil do 15 minút po zobudení.

30% pociťuje stavy úzkosti, ak si ho zabudne.

Až 150-krát denne si kontrolujeme svoje mobily.

MIKROMOMENTY. Jednu vec však smartfónom uprieť nevieme. „Kedysi sme čakali, kým sa vrátime domov či do práce, aby sme si potrebnú informáciu vyhľadali na stolovom počítači. Dnes máme mobil s mikropočítačom neustále pri sebe. Siahame po ňom vždy, keď potrebujeme vyhľadať informácie, chceme sa niečo dozvedieť, niečo kúpiť, niekam ísť alebo získať návod, ako niečo urobiť,“ opisuje pre Profit Juraj Stankay z Google Slovensko pozitíva osobného asistenta.

Odborne tomu hovoria „mikromomenty“. Ide o okamihy, keď pomocou mobilných telefónov vyhľadávame odpovede na aktuálne potreby a rozhodujeme sa podľa nich. „Vo svete smartfónov už nezáleží na tom, či nám mobilná webstránka poskytne najlacnejšie či najkvalitnejšie služby alebo tovar. Vyberáme si podľa toho, či nám konkrétna informácia v danej sekunde skutočne pomôže,“ dodáva J. Stankay.

Ak sa práve vymknete, jediné, čo potrebujete cez internet v mobile nájsť, je zámočník a jeho telefón. Podnikatelia sa podľa J. Stankaya dnes na mobil potrebujú pozerať ako na rovnocennú platformu notebookov. Ak vaša firma v mobiloch nie je, prichádza nielen o zákazníkovu dôveru, ale aj o zákazníka samého.

Zhruba 82 percent používateľov sa totiž o kúpe produktu radí so svojím mobilom priamo v obchode. „Je vaša mobilná webstránka natoľko praktická, aby vám zákazníci neutiekli za konkurenciou?“ pýta sa J. Stankay.

Web stránka cez mobil

Otestujte si mobilnú webstránku firmy. Vžite sa do kože klienta a otestujte si funkcionalitu svojej webstránky. Vyskúšajte si cez mobil nakúpiť vo vlastnom e-shope a vyhľadať všetky informácie, ktoré môže zákazník v mobile chcieť. Ak vás niečo rozčuľuje, opravte to.

Jednoduchosť predáva. Neprepchávajte mobilnú webovú stránku zbytočnosťami, inak z nej užívateľ po 3 sekundách utečie. Vytvorte ju najjednoduchšie a najužitočnejšie, ako sa dá. Používajte aplikácie na jeden klik.

Málo textu, veľa obrázkov. Mobilná verzia internetovej stránky nemusí obsahovať kompletnú históriu firmy či všetky spravodaje. Človek sa cez mobil rád na veci pozerá. Siahodlhé texty majú ustúpiť galériám a inštruktážnym videám.

Tlačidlo Zavolajte mi späť. Zabudnite na zdĺhavé formuláre. Užívateľ ocení jednoduché tlačidlá typu Mám záujem o informácie / Zavolajte mi späť.

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 2/2016. Iba predplatitelia môžu na webe čítať všetky články. Okrem toho si môžu kompletné vydania sťahovať vo formáte pdf alebo si ich prezerať vo flashovej čítačke.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Zaujalo nás

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk