Beháte chorí? Niečomu jednoducho neutečiete

03.02.2016 | Pavel Malovič

Prirodzenou odozvou ľudského organizmu na ochorenie či zranenie je snaha o zníženie pohybu. Lenže niektorí z nás sú nezmari. Myslia si‚ že najlepšia liečba je chorobu si nevšímať. Ak patríte k tým‚ čo si nedajú pokoj ani v zime a niekedy i chorí alebo na antibiotikách vybiehajú trénovať‚ nasledujúce rady sú práve pre vás. Čo škodí a čo‚ naopak‚ pomáha?

Keď vám trošku tečie z nosa‚ škriabe vás v krku a nemáte teplotu, ste prechladnutí. Cítite sa relatívne dobre a behať v zásade môžete. Problém však je, že fyzická záťaž môže stav zhoršiť. Po namáhavejšom behu (týka sa to‚ samozrejme‚ aj iného náročnejšieho cvičenia) sa oslabí obranyschopnosť organizmu až na dvadsať hodín a športovec sa stáva horúcim kandidátom na superinfekciu.

Ak už silou-mocou behať musíte, zvoľte si aspoň menej náročný a časovo kratší interval behu, prípadne klusu. Chodidlá, členky, kríže, obličky, krk a hlavu treba udržiavať neustále v teple. Po behu je vhodná teplá sprcha a až po nej strečing.

KEDY NEBEHAŤ

Prechladnutie však môže signalizovať tlejúcu virózu v inkubačnej dobe, keď ochorenie ešte necítime, ale bacily už v tele bojujú. A to je významný rizikový faktor. Lekár teda radí - ak nie ste vo svojej koži, radšej si dajte s behom pauzu.

Ale vo chvíli‚ keď už máte pocit‚ že máte dolámané telo s bolesťami svalov a kĺbov spolu s teplotou – čo sú príznaky nastupujúcej chrípky – rozhodne cvičiť nechoďte. A to ani vtedy‚ keď ste sa po užití liekov proti bolesti a horúčke začali cítiť lepšie. Príznaky sa síce zmiernia, ale ochorenie je stále v akútnej fáze a organizmus je oslabený. Okrem toho‚ v takomto stave sa často pridružia bakteriálne infekcie dýchacích ciest a nezriedka môže prepuknúť aj zápal pľúc.

Počas užívania antibiotík sa vôbec neodporúča behať a treba sa vzdať aj všetkých iných športových pokušení (okrem tých pasívnych). Až po využívaní celej kúry antibiotík a pokiaľ svoj stav subjektívne zhodnotíte ako relatívne dobrý‚ môžete zase postupne začať športovať. Najlepšie je poradiť sa so svojím praktickým lekárom a ešte lepšie s telovýchovným lekárom, ktorý môže urobiť aj test aktuálnej fyzickej zdatnosti.

V priebehu zimných mesiacov sa však často zhoršujú aj stavy chronických ochorení srdcovo-cievneho systému (vysoký krvný tlak, ischemická choroba srdca), dýchacích orgánov (dýchavica, astma, bronchitída), trávenia (vredové ochorenie žalúdka, dvanástnika, zápaly čriev), pečene a žlčových ciest, obličiek a močových ciest. Vtedy sa tréningu treba tiež vyhnúť a konzultovať stav s lekárom.

Po namáhavom behu sa oslabí organizmus až na dvadsať hodín a bežec sa stáva horúcim kandidátom na superinfekciu

Sú však aj iné problémy‚ zranenia‚ ktoré často nezlomní športovci ignorujú a trénujú „cez bolesť“, čo nemusí byť tá najlepšia voľba. Napríklad po akútnych poškodeniach kĺbových spojení („výron“ členka, podvrtnutie kolena) sa nemá behať až do úplného vyliečenia. Chronické bolesti kolena a chrbtice zas vyžadujú individuálny protokol pohybovej aktivity, ktorý obsahuje skôr akcentovanie chôdze, napríklad nordic walking s paličkami. Tréningový plán je dobré prebrať s lekárom a fyzioterapeutom.

Rekonvalescencia po únavovej zlomenine si vyžaduje špecifický režim, do ktorého patrí chôdza, ale nie behanie. A po operáciách nikdy nebeháme. Pozvoľna možno začať najskôr dva mesiace po zákroku.

PODKOLIENKY TO ISTIA

Jednou z efektívnych metód na uľahčenie prechodu k bežnému športovému režimu môže byť zlepšenie biomechanickej funkcie svalov. Deje sa to v dôsledku tlakom podmieneného zmenšenia prierezu svalového vlákna a takzvaného „zahustenia“ svalu. Účinné môžu byť tlakové zmeny, ktoré vyvolávajú kompresívne podkolienky (ale aj návleky a ponožky) v podkoží.

Riedke podkožné väzivo má totiž len minimálny vlastný tlakový odpor a pri dlhodobom výraznom prekrvovaní dolných končatín (napríklad pri behu) sa do neho po námahe „precedí“ tekutina z krvných vlásočníc (kapilár). Tým vzniká opuch, ktorý človek subjektívne vníma ako nepríjemnú súčasť únavy zo záťaže. Kompresívne podkolienky tlak v podkoží značne priblížia tlaku v cievach a tým podstatne znížia možnosť vzniku opuchov.

Rovnako ako u všetkých zdravotníckych pomôcok, o účinnosti tohto riešenia rozhoduje individuálna schopnosť a znášanlivosť nosenia u každého jedinca. Kompresívne podkolienky sa vyrábajú z rôznych materiálov. Tradičný je prírodný latex, z umelých materiálov sa používa elastan, mikrovlákno, polyamid, viskóza, lycra, bavlna aj hodváb.

Zložky podkolienok musia byť priaznivé pre nosenie na koži – preto je tam bavlna. Hodváb a lycra sa pridávajú najmä pre krajší vzhľad a striebro s acetátom zasa pre svoje antimikrobiálne účinky. Častice striebra bránia množeniu baktérií a vzniku zápachu.

Tento plán je vhodný tak pre bežcov po ochorení, ako aj pre „nenásilných“ začiatočníkov. Pred začiatkom behu je vhodné rozohriať telo päťminútovou rýchlou chôdzou a po behu chôdzu zopakovať podľa tabuľky.

02-78-79_Plan-bezca

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 2/2016. Iba predplatitelia môžu na webe čítať všetky články. Okrem toho si môžu kompletné vydania sťahovať vo formáte pdf alebo si ich prezerať vo flashovej čítačke.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Zaujalo nás

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk