Aké sú pravidlá pre startupy?

26.01.2016 | Radovan Žuffa

Doba sa mení. Kým pred niekoľkými rokmi sa premýšľalo o podnikaní skôr jednofarebne, dnes je možností ako rozbehnúť biznis a založiť spoločnosť v podobe startupu hneď niekoľko. Postup, ako na to, je práve na začiatku kľúčový. Je dobré poznať i skratky a nebáť sa pýtať si pomocnú ruku.

Biznis je dnes trendom. Pre mladých sa zdá byť vzrušujúce rozbehnúť vlastné podnikanie. Veď k tomu netreba veľa, dokonca aj eseročku možno založiť spoza počítača. Začínajúcej firme však nesmie chýbať najmä nápad, kľúčový dôvod, prečo sa do podnikania pustiť. Nik sa v tomto trende nevyhne tomu, že v začiatkoch dostane menovku startup.

(Ne)pripravení

Definícií startupu je hneď niekoľko. Nie sú však podstatné, pretože podobne ako klasická eseročka, ktorá hľadá pri svojom rozbehu klientov a pracuje ešte s jednoduchým účtovníctvom, aj startup má mať určitú postupnosť a najmä spoločné pravidlá.

Ako uvádza analýza poradenskej spoločnosti KPMG, problémom veľkej časti slovenských startupov je, že neprekonajú ani počiatočnú fázu. Začiatkom minulého roku totiž až 41 percent startupov na Slovensku bolo zatiaľ len v úvodnej fáze, bez prvých príjmov. A takmer tri štvrtiny z nich uviedli, že nevytvárajú príjmy preto, lebo ich produkt zatiaľ nie je na to pripravený. Ako teda nakopnúť startup a biznis?

Je nepravdepodobné, že prvotný investor poskytne pôžičku alebo sa uspokojí len so symbolickou rolou v projekte

Riskovať vlastné

Výhodou startupov v spôsobe fungovania je, že môžu využiť viacero foriem financovania a zhromažďovania úvodného kapitálu. Podľa Kennetha Ryana, partnera spoločnosti KPMG na Slovensku, v momente, keď firma začína od nuly a jediné, čo má, je dobrý nápad, má možnosť využiť najmä vlastný či rodinný kapitál. Tento zdroj totiž podľa neho vysiela pozitívny signál potenciálnym investorom, keďže poukazuje na odhodlanosť zakladateľov riskovať vlastné prostriedky.

„Ďalšou možnosťou sú biznis anjeli, ktorí sú okrem financovania často schopní priniesť aj svoje vedomosti a skúsenosti z podnikania celkovo alebo z konkrétneho sektora,“ hovorí K. Ryan. Dodáva, že financovanie bankovým dlhom je v tejto fáze len ťažko dostupné.

Až 41 percent startupov na Slovensku je v úvodnej fáze bez príjmov. Tri štvrtiny začínajúcich podnikateľov siahnu po súkromných úsporách na financovanie svojho biznisu

Hľadanie partnera

Jeho slová potvrdzuje aj prieskum Startup Survey od KPMG, ktorý uvádza, že až takmer tri štvrtiny začínajúcich podnikateľov na rozbeh startupu použili súkromné úspory, iní si požičali aj od svojej rodiny alebo známych.

Celkovo zhruba 58 percent (pri spočítaní viacerých možností financovania) získalo externé financovanie. „Ak sa bavíme o štandardných pôžičkách, možnosti sú dosť obmedzené – vo väčšine prípadov startupy nie sú schopné prejsť pomerne konzervatívnymi filtrami, ktoré sú bežne nastavované tradičnými finančnými inštitúciami,“ tvrdí K. Ryan.

Dodáva, že „v rámci Slovenska máme dostatočné spektrum možností získania financovania od biznis anjelov, fondov rizikového kapitálu a súkromných investorov. Pri investíciách biznis anjelov však treba poznamenať, že zväčša sa stávajú spoločníkmi v podnikaní. Zakladateľ teda takýmto spôsobom stratí časť podielu zo svojej idey, zväčša do 40 percent. Pri úvere vznikajú dodatočné náklady, ale podnikateľ neobetuje podiel na svojom nápade a budúcich potenciálnych ziskoch“.

Analytici začínajúcim podnikateľom odporúčajú, aby boli pri zvažovaní externého financovania realistickí, čo sa týka podielu a stupňa kontroly, ktoré budú musieť prenechať investorovi. Taktiež by sa nemali pozerať iba na valuáciu, ale zamerať sa aj na priložené zmluvné podmienky – množstvo z nich môže mať dlhodobé dôsledky.

Zdroj: Shutterstock.com

Skúsení Slováci

Ako ďalej uvádza analýza KPMG, podľa osobností slovenskej startupovej scény majú v najbližších rokoch najväčší potenciál projekty ako Aeromobil (slovenský projekt lietajúceho auta), Datamolino (spracovanie faktúr bez nutnosti vkladať dáta ručne do systému) či úspešný slovenský projekt Sli.do (plat- forma pre online konferencie a podujatia). Všetky siahli pri rozvoji v určitej fáze a z určitej časti aj po externom financovaní.

Hlavnou silnou zbraňou slovenských startupov sú podľa výsledkov prieskumu technické zručnosti. Do popredia tiež vystupujú tvorivé schopnosti ako generovanie nápadov a dizajn produktu. Naopak, medzery majú naši začínajúci podnikatelia hlavne vo finančnom plánovaní. „Myslite vo veľkom. Dôverujte sebe a svojmu tímu. Vyberte si tých najlepších odborníkov z každej oblasti (dodávatelia, právnici, daňoví poradcovia, odborníci na duševné vlastníctvo),“ uviedol Juraj Vaculík, podnikateľ a investor v projekte Aeromobil.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 2/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Tagy: biznis, rozbeh, start-up

Rubrika: Moje peniaze

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk