Živá firma pre živých ľudí

11.01.2016 | Vladimíra Bukerová

Priestor‚ do ktorého vchádzame‚ na mňa pôsobí tak trochu ako vstupná hala moderného butikového hotela‚ coworkingové centrum a hipsterská kaviareň v jednom. Netrpí uniformitou‚ aj keď dizajnovo je nevtieravo zladený do jedného celku. Kto by povedal‚ že ide o pražskú centrálu veľkej nadnárodnej spoločnosti? V podobných kolosoch‚ pokiaľ nejde o technologických lídrov‚ sa doteraz invencia a hravosť veľmi nenosili. Nové svetové trendy však ohlasujú zmenu.

Pod štýlovou lampou‚ ktorá by sa dokonale hodila na klubovú či divadelnú scénu‚ nás už čaká Jan Bastař‚ majiteľ kreatívnej firmy cre8. V útulnom „debatnom“ kútiku začíname rozhovor o novom koncepte tvorby kancelárskych priestorov‚ ktorý sa volá Living Office. Teda kancelária fungujúca ako živý organizmus‚ ktorá sa na rôznych miestach dokáže presne metamorfovať na také priestory‚ aké zamestnanci akurát potrebujú.

Oči priťahuje fototapeta s gigantickými tvárami a hneď potom ľudia za barovým pultom uprostred podlhovastej miestnosti. Kolegovia‚ či vari konzultantka s klientom‚ debatujú pri kávičke. Za neformálnou atmosférou ani nemusia zbiehať do kaviarne na námestí.

PÄŤ PÉ

Keď v roku 2010 J. Bastař so svojím biznis partnerom Michalom Havrdom založili firmu‚ tak v Prahe nasadli na zrýchľujúci sa vlak. Českú metropolu totiž začali vyhľadávať pre svoje stredoeurópske centrály medzinárodné korporácie‚ ktoré zvonku prinášajú nové móresy. Napríklad iný pohľad na reprezentatívne, ale efektívne priestory‚ ktoré stimulujú výkon a tvorivosť zamestnancov. Presne to zaujímalo dizajnérov z cre8. Šancu zapojiť sa do takého projektu dostali ako konzultanti a dodávatelia zariadenia pre novú centrálu spoločnosti Manpower pre Česko a Slovensko.

„Oslovili nás preto‚ že chceli riešiť dizajn v duchu nových trendov‚ o ktorých sa dnes veľa hovorí a ktoré uznávajú‚ že open office nie je úplne ideálne riešenie‚ ale rovnako ním nie sú ani zatvorené kancelárie‚“ hovorí J. Bastař.

Išlo o pilotný projekt konceptu Living Office‚ ktorý v sezóne 2010/2011 uviedol na trh známy výrobca kancelárskeho zariadenia Herman Milller. Treba spravodlivo povedať‚ že podobné programy rozvíjajú aj iné konkurenčné spoločnosti a na Západe sa ich darí realizovať vo väčšom. V strednej Európe zatiaľ len „nenápadne“.

ĽUDSKÁ PRIRODZENOSŤ

V Prahe dostali realizátori možnosť vyhrať sa so všetkými úrovňami tohto konceptu na pomerne veľkej ploche pre zhruba šesťdesiat zamestnancov. Nejde totiž zďaleka len o dizajn. Doteraz boli firmy zvyknuté „nakúpiť si priestor“ v cene‚ akú si mohli dovoliť‚ rozparcelovať ho na potrebné pracovné miesta a zadať interiérovým návrhárom špecifikácie spolu s rozpočtom. V tomto prípade však išlo o dlhodobý projekt‚ do ktorého bolo zapojené vedenie‚ manažéri i zamestnanci. Všetci mali možnosť tvorbu nových priestorov Manpoweru do istej miery ovplyvniť.

Living Office vychádza z podstaty ľudského správania

Dozvedám sa‚ že otvorený priestor hneď za recepciou‚ vyskladaný z viacerých prostredí‚ sa volá plaza (námestie) a je srdcom firmy. „Tu prebiehajú externé rokovania‚ niektoré tímy tu mávajú porady‚ konajú sa tu väčšie školenia alebo celofiremné prednášky‚“ vysvetľuje jeho funkcie J. Bastař. Tiež tu bývajú tlačové konferencie a iné podujatia. Vtedy sa dá priestor rýchlo reorganizovať na konferenčnú sálu pre šesťdesiat až sedemdesiat ľudí.

„Living Office vychádza z prirodzenosti a podstaty ľudského správania. Každá firma má medzi zamestnancami mix introvertov a extrovertov‚ vykonávajú rôzne pracovné úlohy a potrebujú sa k nim odlišne postaviť,“ hovorí J. Bastař a dodáva, že každý si zaslúži pracovný priestor‚ v ktorom sa cíti pohodlne a môže byť efektívny. Vznikajú tu rôzne typy pracovných miest, kde si môžete v každom čase nájsť to najlepšie miesto na to, čo práve robíte.

A tak v centrále Manpoweru nájdete skupinové pracoviská na podporu tímovej práce‚ kde-tu „rozbité“ miestami na neformálne mítingy. Tých je spolu dvadsaťpäť a sú veľmi rôznorodé. Vo vnútornom trakte sa zas nachádzajú zasadačky na dôležitejšie rokovania‚ ktoré vyžadujú súkromie‚ alebo priestory na koncentrovanú činnosť. Sem sa môžete zavrieť‚ keď finišujete s projektom alebo máte dôverný telefonický hovor. Všade ergonomické stoličky a nastaviteľné rameno na monitor‚ ktoré zabezpečujú zdravé sedenie‚ a na stenách akustické prvky‚ ktoré tlmia ruch otvorenej kancelárie.

Pri vysokom stole s barovými stoličkami stretávame Slovenku Míšu‚ ktorá sa do práce vrátila po materskej dovolenke a vhupla rovno do novej situácie. Na otázku‚ či má možnosť optimalizovať si pracovisko podľa svojich potrieb‚ odpovedá: „To mi tu trochu chýba. Preto som sa presťahovala k tomuto baru‚ lebo tu vzadu si do poličky môžem dať materiály‚ ktoré pri práci využívam,“ naznačuje, že je to zjavne prípad na dotiahnutie počas ďalšej fázy projektu. Inak ale flexibilitu priestorov aj ona oceňuje‚ najmä vzhľadom na možnosti spolupráce s kolegami.

5 krokov k modernej kancelárii

  • otvorený postoj a dôvera manažmentu
  • pochopenie podstaty a výhod „organických priestorov“
  • firemná kultúra‚ ktorá vytvára rovnocenný vzťah medzi vedením a zamestnancami
  • ochota poskytnúť konzultantom zásadné informácie o firme a jej ľuďoch
  • schopnosť venovať procesu čas a reagovať flexibilne na budúce zmeny

PRE KAŽDÉHO NIEČO

Rôznorodosť je zásadný rozdiel oproti klasickej otvorenej kancelárii‚ kde má pracovník vydelené svoje stabilné miesto‚ manažér uzavretý priestor a kde za svojím stolom vykonávajú väčšinu pracovných činností...

„To‚ či je človek efektívny alebo nie‚ predsa nezávisí od toho‚ či osem hodín sedí na svojom mieste‚ ale od toho‚ koľko práce je za ten čas schopný urobiť. Takže ide o to‚ aby firma vytvorila pre svojich ľudí podmienky‚ v ktorých sa im bude dobre pracovať. Keď sú spokojní a cítia‚ že sú naozaj súčasťou firmy‚ potom môžu byť efektívni‚“ konštatuje J. Bastař.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 1/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Špeciál - kancelárie budúcnosti

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk