Východniarsky vizionár z Argentíny poslal svoje vodné svety do rodnej krajiny

10.01.2016 | Ján Blažej

Štvorročný Ferko Fallik sa stal Fernandom Fallikom. Bol totiž dieťaťom východoslovenských ekonomických migrantov, ktorí v roku 1928 išli hľadať lepší život za more a zakotvili v Argentíne. Svetové galérie ho poznajú pod pseudonymom Gyula Kosice. Kosice podľa rodiska a to druhé vraj podľa Verna‚ lebo Jules je po maďarsky Gyula.

Kunsthistorici ho považujú nielen za mnohostranného umelca, sochára, maliara, básnika, teoretika umenia, ale aj za vizionára, tvorcu podoby nových svetov, ktorý miluje Jula Verna. Jules je po maďarsky Gyula. Hoci má už deväťdesiatjeden rokov a trápi ho srdce, v múzeu-ateliéri v Buenos Aires ho vídať denne.

Akurát na dlhé cesty už nechodí. Preto sa návštevníkom výstavy v Galérii mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci prihovoril aspoň na videu. Po francúzsky, lebo v Paríži jedno desaťročie tvoril. Zo slovenčiny i maďarčiny si už veľa nepamätá, s rodnou krajinou však udržiava styk najmä prostredníctvom programovo blízkeho umelca, bratislavského výtvarníka Milana Dobeša.

V roku 2010 Kosicemu udelilo mesto Košice čestné občianstvo. V roku 2013, keď boli Košice Európskym hlavným mestom kultúry, pred tamojšou novou Kunst- halle odhalili Kosiceho dar rodisku – monumentálne dielo Radosť – Socha pre Košice.

Zdroj: Ján Blažej

SVETOVÝ. Wikipédia v maďarčine uvádza, že pochádza z košickej maďarsko-židovskej rodiny. Otec bol krajčír, predkovia mali byť švajčiarski hodinári. Ferdinand či Fernando sa však nedal na umenie remesla, ale na umenie umenia. Mal iba dvadsať rokov, keď ho v Buenos Aires pod vplyvom európskych avantgárd naplno oslovil veľký intelektuálny a umelecký kvas.

Stal sa spoluvydavateľom umeleckého avantgardného časopisu Arturo, členom hnutia MADÍ (Mobilita, Abstrakcia, Dimenzia, Invencia) a patril k zakladateľom nefiguratívneho umenia v Latinskej Amerike. Postupne si získal aj medzinárodné uznanie ako pionier geometrickej abstrakcie, konkretizmu a pop-artu.

Ferdinand či Fernando sa nedal na umenie remesla‚ ale na umenie umenia

Diela má v 35 prestížnych múzeách a galériách po celom svete a v Múzeu Milana Dobeša v Bratislave. Pozvali ho na vyše päťsto kolektívnych výstav v Argentíne i v zahraničí a takmer pol stovky výstav predstavovalo iba jeho tvorbu.

Tá bratislavská je prvou Kosiceho samostatnou výstavou v strednej Európe. Dvadsaťsedem diel na ňu zapožičalo zo svojich zbierok svetoznáme Múzeum moderného umenia – Centrum Georgea Pompidoua v Paríži, múzeá a galérie v Grenobli, Villeurbanne, Győri, Múzeum Milana Dobeša a súkromní slovenskí zberatelia.

Je to reprezentatívna prehliadka jeho umeleckého vývoja a tvorby. Vystavené je aj Röyi, kultové dielo ešte len dvadsaťročného mladého muža. Štyri drevené valce, ktoré môže nielen autor, ale aj návštevník podľa vlastnej vôle donekonečna rozkladať do rôznych podôb.

Hábitat HidroespacialZdroj: Ján Blažej

FASCINÁCIA VODOU. Kurátor výstavy Vladimír Beskid upozorňuje, že G. Kosice nemal rád pravé uhly ani klasické závesné rámy, maľoval na korok, drevotriesku, email, hliník. Neskôr začal používať plexisklo, elektrický prúd a svetlo neónových trubíc. Od roku 1949 experimentuje s vodou, jej kvapkou i pohybom.

Navrhol aj ekologické a energeticky sebestačné mestá, ktoré by sa vznášali nad hladinou oceánov

Bratislavská a budúca košická výstava má podtitul Hydrokinetik. V. Beskidovi sa G. Kosice vyspovedal, čím ho voda priťahovala a fascinovala. Obklopovala ho po tridsaťpäť dní plavby Atlantikom do novej vlasti. A pretože sa ako desaťročný topil, bola voda podľa V. Beskida aj istým druhom arteterapie, vyrovnávaním sa s vodným živlom, ktorý začal umelec spolu so svetlom a pohybom používať ako novú estetiku.

„V kvapôčke vody sa mu nesie a odohráva celý vesmír,“ vysvetľuje V. Beskid. Zrejme ovplyvnený aj Vernovými víziami o nových svetoch pri vrchole umeleckého záujmu o vodný prvok prichádza s pohyblivou vodnou architektúrou.

Socha RadosťZdroj: Ján Blažej

Kurátor hovorí o sformulovaní vizionársky postaveného nového vodného sveta, úplnú premenu spôsobu a kvality života a ľudského uvažovania. V sedemdesiatych rokoch G. Kosice navrhuje tucet zavesených obydlí „hydroobčanov“, ekologické a energeticky sebestačné mestá, ktoré by sa vznášali až poldruha kilometra nad hladinou oceánov.

Šestnásť hviezd

Vo svete žilo a žije veľa aj v medzinárodnom meradle uznávaných výtvarných umelcov, maliarov, sochárov, fotografov, ktorí majú korene na Slovensku. Preto v roku 1999 spoločnosť Henkel Slovensko prišla s organizačne i finančne náročnou myšlienkou každý rok predstaviť v Bratislave a v ostatných rokoch aj v niektorých ďalších slovenských mestách jednu z týchto osobností. Prvou bola výstava diel kráľa pop-artu Andyho Warhola. Nasledoval fotograf skupiny The Beatles Dežo Hoffmann, po ňom grafik a ilustrátor Koloman Sokol, ktorý značnú časť života strávil v Mexiku a USA. Výstava Gyulu Kosiceho je už šestnástou v unikátnej sérii.

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 1/2016. Iba predplatitelia môžu na webe čítať všetky články. Okrem toho si môžu kompletné vydania sťahovať vo formáte pdf alebo si ich prezerať vo flashovej čítačke.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Zaujalo nás

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk