Ten druhý Musk - jazdí na bratovej Tesle a učí Američanov zdravo jesť

21.01.2016 | Radovan Žuffa

Málokomu by prišlo na um, že za úspechom Elona Muska‚ tvorcu značky Tesla‚ môže byť ešte niekto iný. Tak trochu v tieni geniálneho inovátora vždy stál jeho brat Kimbal Musk. Aj on však prispel k vzniku biznisov, ktoré obom zarobili stovky miliónov dolárov. Kimbal je trochu iný podnikateľ a vizionár. V exkluzívnom rozhovore pre Profit hovorí o svojich vášňach.

Mohlo by sa zdať, že štyridsaťdvaročný Kimbal Musk sa nikdy nedostane z tieňa svojho brata Elona, ktorý stojí za firmami Tesla Motors, PayPal a SpaceX. Ale v začiatkoch, keď svetu ešte priezvisko Musk veľa nehovorilo, bol Kimbal strojcom polovice úspechu súrodeneckej dvojice. Hoci dnes sa už tento vysoký Američan minulosti otočil chrbtom, nik mu ju nemôže vziať. Ich spoločné firmy a projekty sa stali ikonami vtedajšej doby.

Kimbal sa narodil v Južnej Afrike, kde žil až do chvíle, kým neodišiel do Kanady na štúdiá spolu so svojím bratom. Práve vtedy prišli s projektmi Zip2 či PayPal, ktoré mali byť základom revolúcie v online turistike a online platbách. Neskôr ich predali Compaqu a eBayu za 370 miliónov dolárov (Zip2) a 1,3 miliardy dolárov (PayPal). Pre Kimbala, ktorý získal značný podiel z transakcií, to bol rozhodujúci impulz na to‚ aby sa vydal vlastnou cestou. Rozhodol sa pustiť do nového projektu, ktorý má rovnako veľké ambície ako bratove. Z technológa sa stal kulinár, majiteľ reštaurácií a pionier zdravej stravy.

Vaším cieľom je vraj definitívne zmeniť stravovaciu kultúru Američanov. To je veľká ambícia.

Áno, to je pravda. Ale, samozrejme, tak ako mnohé iné výzvy, aj táto má viacero prekážok. Najťažšie je totiž zmeniť myslenie dospelých ľudí. V súčasnosti sa nám darí vzdelávať deti, pracovať s nimi v našich „vy- učovacích záhradách“ (Learning Gardens), ktoré sme na tento účel vytvorili. Chcem, aby pochopili‚ ako sa potraviny pestujú, to‚ že naozaj nerastú v obchodoch‚ a aké majú rôzne chute. S dospelými sa snažíme o to isté, akurát im zdravé a prirodzené jedlo servírujeme priamo v našich reštauráciách. Pochopil som, že to chce len čas – hovoriť o tom a tlačiť na štát, aby podobné projekty podporoval.

Prečo ste sa rozhodli venovať strave a vystúpiť zo sveta technológií?

Asi to súviselo už s 11. septembrom v roku 2001. Tá skúsenosť mi akoby otvorila oči, pretože som ten deň prežíval priamo v New Yorku. Dotklo sa ma to‚ odrazu som vedel, že chcem robiť niečo plnohodnotnejšie, venovať sa tomu, čo ma najviac baví. Rok nato som sa začal naplno venovať projektu vlastných reštaurácií, ktoré som chcel otvoriť v Spojených štátoch.

Vložte všetku energiu do vašej vášne, Bez ohľadu na to‚ či vám zarobí. alebo nájdite spôsob‚ ako ju využiť

Takže v istom smere mala táto hrozná skúsenosť aj nejaké pozitívum.

Nechcem, aby to tak vyznelo, pretože sa to tak nedá povedať. Ale je pravda, že to malo na mňa veľký vplyv. Podobne, ako keď som si v roku 2010 zlomil krk. Bolo to nepríjemné obdobie. Vtedy som sa rozhodol, že chcem všetku svoju energiu vkladať do mojej vášne, ktorou je jedlo. Aj keby som zvyšok života strávil na pláži, zrejme by som varil každý deň. Mám rád blízko seba ľudí, rád s nimi pracujem a trávim čas. A jedlo predsa spája svety – v mojom prípade to funguje dokonale.

Zdroj: archív K. Muska

Napriek tomu vás stále mnohí vnímajú predovšetkým ako človeka moderných technológií. Vďaka finančným prostriedkom, ktoré ste s bratom zarobili, a úspechom, ktoré ste dosiahli.

Nehovorím, že to bolo jednoduché rozhodnutie, tá zmena bola náročná. Mal som stále pocit, že by som sa mal naďalej venovať technológiám. Uvedomil som si však, že je to svet bez farieb. Za tou dobou sa už ani neohliadam.

Inovácie v kulinárskom svete vám neučarovali?

Pravdupovediac, myslím si, že sme sa dostali do bodu, keď sú už akékoľvek inovácie v tomto smere skôr kontraproduktívne. Akoby sme stratili kontakt so základnou predstavou, čo vôbec jedlo je. Musíme sa vrátiť k tomu, čo by sme mali jesť. Čo živí naše telá, našu komunitu a našu planétu. A potom inovovať až z toho bodu.

Ak by bratia Muskovci prispeli k tomu, že ľudstvo bude šetrnejšie jazdiť a zdravšie sa stravovať, bol by to skvelý triumf

To znie logicky. Zdá sa, že vaša sieť reštaurácií The Kitchen (Kuchyňa) môže byť modelom pre iné. Čo by ste im odporučili?

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 1/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Tagy: musk

Rubrika: Rozhovor

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk