Šťastný zamestnanec je efektívny zamestnanec

14.01.2016 | Kristián Klima

Jednoduchá definícia a zdanlivo nekonečne veľa spôsobov, ako sa k tomuto ekvilibriu dopracovať. Stačí málo – uvedomiť si, že aj kuchynka môže byť pracovným priestorom a dopriať zamestnancom pozitívnu stimuláciu. To je hlavný odkaz evanjelistu „živých kancelárií“ Olivera Baxtera.

Nejednému vtipkárovi napadlo, či sa nebodaj spokojnosť zamestnanca odvíja od pohodlia jeho sedacieho svalstva. Firma Herman Miller‚ odkiaľ psychológ Oliver Baxter pochádza‚ je totiž známa najmä vďaka prevratnej kancelárskej stoličke Aeron. „No, určite by sme boli radi‚ keby to bolo také jednoduché,” hovorí mi s náznakom úškrnu pár minút pred začiatkom svojho vystúpenia v Prahe.

Neprišiel sem ale predávať stoličky. Tie, koniec koncov, nie sú až také dôležité. „Pracoval som aj v predaji a často sa mi stávalo, že ľudia chceli naspäť svoju starú stoličku. Ošúchanú, trošku páchnucu, obyčajnú, lacnú, neergonomickú‚“ spomína. A on sa ich medzitým snažil presvedčiť o výhodách novej, ktorej cena sa začínala na úrovni 750 libier. „Celé je to o prvotnom vneme komfortu a prvej reakcii.“

MÁME TO V KRVI. Šťastie na pracovisku sa však neodvíja od stoličky. Ani od farebnosti či dizajnu. Podľa O.Baxtera je chybou‚ keď sa firmy sústredia predovšetkým na estetiku pracovného miesta. Termín dizajn totiž neoznačuje len tvar, ale aj funkčnosť a účelnosť. „Ak sa na to pozeráme z neurologického hľadiska‚ celkové pôsobenie pracoviska má obrovský vplyv na človeka a jeho výkonnosť‚“ tvrdí.

Dôvera buduje komunitu a udržiava ľudí vo firme dlhšie

Asi neprekvapí, že na zhodnotenie miery šťastia na pracovisku v jeho ponímaní asi stačiť nebude dotazník. Spoločnosť Herman Miller si nechala vypracovať štúdiu‚ v ktorej tím špecialistov zašiel zdanlivo až do krajnosti - k odberu krvi zamestnancov. Analyzovali ju na množstvo oxytocínu či adrenocorticotropínu, merania elektrickej vodivosti kože a podobne. Snažili sa tak zistiť, v akom prostredí sú v práci ľudia šťastní‚ keď robia to či ono.

SME NEIDENTICKÍ. Mnoho veľkých firiem funguje na princípe korporátnej identity, ich pracoviská sú sterilne rovnaké – bez ohľadu na to, či ste v pobočke v Nemecku, Indii či v USA. To je podľa O. Baxtera chyba. „Jedna veľkosť pre všetkých podľa mňa znamená, že to nakoniec nesadne nikomu,“ hovorí. „Je to ako trvať na politike čistého stola. To väčšinou prichádza od človeka, ktorý stojí na vrchu hierarchie a má rád, keď je na stole poriadok. Lenže, ak ste produktový dizajnér alebo robíte pre oddelenie výskumu a vývoja, tak sa vám o stole, na ktorom je poriadok, ani nesníva. Na vašom stole bude niečo, čomu hovorím nádherný binec. Taká práca je o ideách, spontánnosti, potrebujete neustále meniť veci,“ načrtáva O. Baxter potrebu zariadiť pracovisko tak, aby vyhovovalo rôznym povahám i rôznym druhom pracovných činností.

oliver baxterZdroj: Kristián Klima

Dôsledkom je, že korporátna identita musí často ustúpiť do úzadia. „Pracovali sme napríklad s jednou veľkou britskou účtovníckou spoločnosťou, ktorá má pobočky aj v škótskom Glasgowe a Edinburghu. A tam sú pracoviská navrhnuté diametrálne odlišne, pretože ľudia sa tam venujú úplne iným činnostiam.“

V tomto smere nejde len o konzultácie a návrh riešenia pre klienta. O. Baxter zdôrazňuje, že za túto činnosť ani nevystavujú účet. Ide im vraj hlavne o vzdelávanie ľudí, inými slovami o to‚ aby prestali za termínom dizajn pracoviska vidieť iba tvar stoličiek či farbu koberca.

Celkové pôsobenie pracoviska má obrovský vplyv na človeka a jeho výkonnosť

VRÁŤ MI MIESTO! Pre väčšinu ľudí je pracoviskom v otvorenej kancelárii stôl a nič iné. Podľa O. Baxtera by mala byť pracoviskom celá firma‚ teda každý priestor, kde sa vyskytujú zamestnanci. A je na vedení firmy, aby to dokázalo využiť vo svoj prospech.

O aké miesta ide? Odborníci majú pre ne rôzne anglické názvy ako jump space (priestor‚ kde sa dá preskakovať z miesta na miesto), haven (útočisko), hive (úľ), house (dom), plaza (námestie) či forum. Názvy ale nie sú až také podstatné, stačí, keď si predstavíte rôzne typy pracovného prostredia na využitie v kancelárii‚ kde sa zamestnanci vyskytujú a pohybujú rôzne, majú odlišné požiadavky na úroveň hluku v rôznych časoch a podobne.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 1/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Špeciál - kancelárie budúcnosti

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk