Ako sa destiluje technologický talent

20.01.2016 | Zuzana Zimmermannová

Google má novú srdcovú záležitosť – v bývalom varšavskom liehovare otvoril nové startupové centrum pre strednú a východnú Európu. Profit dostal exkluzívnu možnosť byť pri tom. Inšpiratívne workshopy, stretnutia s mentormi, akcelerátory i bezplatné intenzívne výmenné programy sú len niektoré z lákadiel, ktoré sú dnes prístupné pre startupistov z celého regiónu.

Vzaujímavej budove z pálenej tehly pred stodvadsiatimi rokmi ešte štrngali fľaše naplnené vodkou. Teraz sa industriálne priestory bývalého liehovaru stanú svedkami celkom iných príbehov. Koncom novembra tu brány otvorila nová liaheň startupov pod vlajkou technologického gigantu Google – Campus Warsaw. Rovnaké sa už rozbehli v Londýne, Tel Avive, Soule a Madride.

Projekt sľubuje začínajúcim podnikavcom z regiónu príležitosť expandovať do sveta. Čo znamená aj sľubné vyhliadky pre talenty zo Slovenska. Ambície to nie sú malé. „Je to priestor pre všetky startupy z regiónu strednej a východnej Európy, ktoré hľadajú inšpiráciu, podporu, vedomosti a sieť kontaktov na vybudovanie firiem so svetovým potenciálom. Chceme prilákať startupy a investorov a pomôcť im rásť,“ vraví európsky šéf Googlu Matt Brittin.

Počet ľudí s internetom vo vrecku sa za päť rokov zdvojnásobí. Z menšiny, ktorá má prístup k technológiám, sa stane väčšina

PRI KÁVE‚ V LONDÝNE. Tromi podlažiami priestorov vo varšavskej štvrti Praga, kde sa kedysi destiloval alkohol, nás sprevádza energická dáma s veľavravným menom – Sarah Drinkwaterová. V preklade jej priezvisko znamená „tá‚ čo pije vodu“. Je teda predpoklad‚ že nepatrí k tým‚ čo kážu vodu, ale pijú víno.

Podobnú cestu absolvovala pred troma rokmi, keď Google predstavil svoj prvý kampus v britskej metropole, ktorému Sarah šéfuje. Netají, že tento komunitný priestor otvárali plní obáv a otáznikov. Dnes sú stoly v sedemposchodovom londýnskom kolose každý deň zaplnené freelancermi do posledného miesta. A tí‚ čo dorazia neskôr, majú smolu.

„Nikdy sa neposuniete dopredu‚ ak budete robiť len veci, o ktorých na- isto viete, že uspejú. V Londýne je dnes pre nás najväčšou výzvou, že budova je neustále naplno vyťažená. Minulý rok sme usporiadali 850 podujatí a naservírovali vyše 90-tisíc šálok kávy. Je to úžasné, nečakali sme, že o kampus bude taký záujem,“ hovorí Sarah, ktorá nepochybuje, že vo Varšave sa bude písať podobný príbeh.

V Londýnskom kampuse Googlu je dnes pre nás najväčšou výzvou to, že budova je neustále naplno vyťažená

Zdroj: Google

Aj srdcom varšavského centra je hipsterská kaviareň na prízemí, kde si ambiciózni podnikatelia môžu dohodnúť stretnutia s mentormi, investormi či kolegami a v príjemnom opare voňavého espressa analyzovať svoje nápady alebo problémy. Nechýba spoločenská miestnosť vybavená na prezentácie každého druhu.

Ktokoľvek môže požiadať o usporiadanie bezplatného podujatia – a ak je téma prínosná, dostane zelenú. „Zakladáme si na podpore komunity, chceme aj sem pritiahnuť najlepšie vzdelávacie možnosti pre startupistov,“ zdôrazňuje Sarah.

Je čas, aby startupy zbystrili pozornosť a začali premýšľať o trhu pre päť miliárd ľudí

Na prvom poschodí sa usídlila poľská skupina Innovation Nest, ktorá v spolupráci s Googlom poskytne startupom akcelerátor s názvom Growth! (Rast) a s ním prístup k mentorom, finančnej podpore a cestám do Silicon Valley. Podkrovie má pod palcom londýnsky TechHub.

Okrem hravého coworkingového priestoru, ktorý je s ostatnými kampusmi prepojený kamerami so živými prenosmi, pripravuje bohatý program vrátane pravidelných Demo Nights‚ počas ktorých môžu startupy prezentovať svoje nápady v rovnakom čase v Londýne, Madride či indickom Bangalúre a okamžite dostať spätnú väzbu na svoj produkt či službu.

Skrachovaný startup má vraj hodnotu maturity. Aj preto v programe varšavského centra nechýbajú ani podujatia s názvom Pohreb startupov, ktorá naučí ľudí pozrieť sa na neúspech z iného uhla.

Dočítajte celý článok s predplatným!

Článok vyšiel v magazíne PROFIT 1/2016. Ak ste predplatiteľ PROFITU, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľ nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou až do 45%:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Rubrika: Ľudia a biznis

Každodenná dávka inšpirácií. Pridajte sa k nám!

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Ako používať pdf vydanie v mobilnom zariadení

Pdf je univerzálny formát použiteľný prakticky v akomkoľvek zariadení. No každý mobil alebo tablet s ním narábajú inak, rôzne sa tiež môžu správať dva prehliadače v tom istom zariadení. Ak po tapnutí na odkaz na stiahnutie dostanete ponuku na uloženie súboru, všetko je vyriešené. Ak sa pdf otvorí v internetovom priehliadači, na neskoršie použitie v offline móde ho musíte odoslať do vhodnej aplikácie (Acrobat, Kindle, iBooks...), ktorá súbor uloží do pamäte zariadenia.

Jedno vydanie môže mať aj viac ako 20 MB, odporúčame sťahovať pri wifi pripojení a mať pár minút trpezlivosti. V pdf na stiahnutie sú dostupné vydania PROFITU od čísla 20/2014, staršie vydania sa dajú čítať v textovej verzii na webe alebo prezerať online vo flash čítačke.

Výhody pre predplatiteľov

1. Zľavy

Úspora od 25 % oproti cene v stánku

2. Pohodlie

Magazín Vám príde domov alebo do firmy

3. Na webe a na stiahnutie (len pri platbe online)

Články z PROFITU môžete neobmedzene čítať na webe a celé vydania si sťahovať vo formáte pdf použiteľnom aj v mobilných zariadeniach

4. PROFIT vo Floowie (len pri platbe online)

Ak používate agregátor Floowie a jeho mobilné aplikácie, aktivujte si predplatiteľskú registráciu a PROFIT si do Floowie budete môcť sťahovať bezplatne

5. Web takmer bez reklamy (len pri platbe online)

Iba jeden štandardný banner na ePROFIT.sk